کتابی درباره دکتر ایراندخت میرهادی

0 22
«چشمه خروشان» یادنامه دکتر ایراندخت میرهادی به کوشش مهدی به‌خیال از سوی انتشارات ماهریس روانه بازار شد. این کتاب زمستان ۱۴۰۲ در شمارگان ۳۰۰ و با قیمت ۴۹۰ هزار تومان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.
می‌توان گفت دکتر ایراندخت میرهادی شناخته شده‌ترین زن دوران معاصر در شهر همدان است. او پزشکی متبحر و مردمی بود که در بین شهروندان همدان به اسطوره بدل شده است. میرهادی انسانی نیکوکار بود و پشتیبان افراد نیازمند به ویژه کودکان بی‌سرپرست که سخن او همواره به عنوان الگویی در کوچه و بازار همدان جریان دارد.
علاوه بر این او یک بازیگر تئاتر بود و در دهه ۵۰ که دوران اوج هنر نمایش در همدان به‌شمار می‌آمد؛ یعنی دورانی که هنوز زنان همدانی فضای ورود به عرصه نمایش را نداشتند او به عنوان یک بازیگر زن قدرتمند و توانا در صحنه‌های تئاتر همدان ظاهر می‌شد و همچنان در بین اهالی تئاتر زبان‌زد است. میرهادی یک نویسنده و شاعر بود اگرچه آثار او به لحاظ فن داستان نویسی و شعر چندان قوی نیستند اما تجربه‌های او و کتاب‌های به جا مانده‌اش بخشی از تاریخ ادبیات معاصر همدان به شمار می‌آیند. همچنین او یک نقاش است و آثار و تجربه‌هایی در حوزه نقاشی دارد که نمونه‌هایی از آنها در کتاب چشمه خروشان آمده است. مهمترین ویژگی دکتر ایراندخت میرهادی سادگی و آزادگی او بود که از دیگران متمایزش می‌کرد.در این کتاب به همه این حوزه‌ها پرداخته شده است.
دکتر ایراندخت میرهادی
کودکی دکتر ایراندخت میرهادی

درباره دکتر ایراندخت میرهادی

دکتر ایراندخت میرهادی سال ۱۲۹۹ از پدری ایرانی به نام «فضل الله میرهادی» و مادری آلمانی به نام «گرتا دیتریش» به دنیا می‌آید و پس از یک زندگی پر ماجرا، سال ۱۳۶۸ در همدان از دنیا می‌رود. از میرهادی ۹ فرزند و دو فرزندخوانده به یادگار مانده بود که یکی از فرزندانش در سال ۱۳۹۵ از دنیا رفت. توران میرهادی خواهر او از بنیانگذاران آموزش نوین کودکان در ایران بود و پدرش از جمله تحصیل‌کردگانی بود که پس از مشروطه به آلمان می‌رود و با همسر آلمانی‌اش به ایران برگشته و در آبادانی کشورش می‌کوشد، او از بنیانگذاران راه آهن تهران جنوب بود.
کتاب چشمه خروشان
«چشمه خروشان» یادنامه دکتر ایراندخت میرهادی به کوشش مهدی به‌خیال

کتاب چشمه خروشان

 کتاب چشمه خروشان در ۷ بخش گردآوری شده است. بخش اول شرح احوال و خاطرات است که از قلم و زبان علی جهانپور، توران میرهادی، بابک رضاپور جمور، سید علی اکبر خضری حسینی، عیسی ممتاز، رضا کشانی، زهرا کرد، منوچهر مشیری، هوشنگ جمشیدآبادی، محمدحسن شایانی، علی اکبر محمودی وثاق و علی نایینی بیان شده است.
 بخش دوم کتاب به فرزندان میرهادی می‌پردازد. در این بخش نیز از زبان و قلم شیرین میرهادی، فهیمه میرهادی، فرهاد میرهادی در گفت‌وگو با حسین زندی، آذر میرهادی در گفت‌وگو با اعظم فلاح، فرید میرهادی، یوسف ایمانی شکیب (اوهانسیان) استر شهربانو اهانسیان و لاله میرهادی در گفت‌وگو با مهدی به‌خیال آمده است. بخش سوم نمونه‌های از داستان‌ها و داستانک‌های ایراندخت میرهادی را در بر می‌گیرد.
در بخش چهارم نیز برگزیده‌ای از اشعار و متون ادبی او گرد آمده است. بخش پنجم به نظرم مهمترین بخش این کتاب است و نامه‌هایی از دکتر ایراندخت میرهادی به فرزندان و دوستانش آمده است. در بخش ششم به نگاه علمی_تخیلی میرهادی به جهان می‌پردازد و بخش آخر نیز فهرست اعلام و تصاویری از میرهادی و خانواده و نقاشی‌هایش است.
دکتر ایراندخت میرهادی
 همانطور که پیشتر گفته شد اهمیت و ارزش دکتر ایراندخت میرهادی به ویژه در استان همدان چنان است که کتاب‌ها می‌توان درباره او نوشت و کتاب چشمه خروشان ادای دینی است که مهدی به‌خیال به این شخصیت مهم وخدماتش در همدان داشته است.
 
 
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.