جشن سده با حضور فرهیختگان و هنرمندان برگزار شد

0 31

در دهمین روز از یازدهمین ماه سال ۱۴۰۱ باغ تالار گیلاس همدان جشنی با حضور فرهیختگان و هنرمندان این شهر به مناسبت جشن سده برگزار شد که جزو کهن‌ترین جشن‌های ایرانیان است.
درابتدای مراسم ،یلدا خاکباز مجری برنامه از «محمد افشار» دبیر انجمن شاهنامه‌خوانی چکاد دعوت کرد تا غزلی از حافط شیرین سخن را برای مهمان‌ها بخواند.

حسین زندی
او در ادامه مراسم از «حسین زندی»، سردبیر هفته‌نامه همدان‌نامه دعوت کرد تا به مهمان‌ها خوش آمد بگوید و درباه ابن جشن صحبت کند.

زندی جشن سده را نوید روشنایی خواند و گفت:

جشن سده به عنوان یکی از جشن‌های باستانی ایران شناخته می‌شود که برخی از آن‌ها همچنان فراگیری و رونق خود را دارند. اما برخی نیز با گذر روزگاران به کلی فراموش شده‌اند یا اینکه کمرنگ‌تر برگزار می‌شوند. یکی از جشن‌هایی که تا امروز با شیوه‌ها و روایت‌های گوناگون در بین اقوام مختلف ایرانی برگزار می‌شود، جشن سده است.

او سپس از فلسفه وجودی این جشن گفت و افزود: روایت‌های مختلفی درباره چرایی و چگونگی و شیوه برگزاری جشن سده وجود دارد، اما همگی دلالت بر رفتن زمستان و آمدن بهار و به پایان رسیدن سیاهی و آغاز روشنایی دارد و برگزار کنندگان این جشن برای گذر از زمستان و استقبال بهار این جشن را برپا می‌کنند.

عباس رنجبران
پس از صحبت‌های حسین زندی، «عباس رنجبران» با خواندن غزل شیرینی از حافظ به جمع گرما ببخشد و مجری در ادامه از «هوشنگ جمشید آبادی»، پژوهشگر تاریخ و علاقمند به هنر و ادبیات فارسی، دعوت کرد تا توضیحات بیشتری درباره این جشن به مهمان‌ها ارائه کند.

جمشید آبادی گفت: برخی‌ از قول‌ها تاریخی بر این اند که هوشنگ پیشدادی پسر سیامک این جشن را بنیان گذاشته. نخستین کسانی پس از اسلام این جشن را برگزار کردند، سامانیان بودند و بعد در زمان سلطان محمود غزنوی نیز این مراسم برگزار شد. برای اینکه شاعران ایرانی در دربار سلطان محمود نفوذ زیادی داشتند.

فرخی سیستانی، منوچهری و افراد مانند اینها، سلطان را واداشتند تا جشن سده را برگزار کند. این است که سلطان محمود غزنوی دستور داد جشن نوروز، جشن مهرگان و سده را برگزار کنند. از پادشاهان دیگیری که جشن سده را بسیار باشکوه برگزار کرد، مرداویج زیاری است. مردوایج دوستدار ایران باستان بود و دستور داد که در اصفهان هنگام شب، تا آنجا که ممکن است هیزم بیاورند و آتشی بسیار بزرگ برافروزند.

هوشنگ جمشید آبادی
جمشیدآبادی در ادامه گفت: اما این جشن پس از مردآویج به آن چنینی که باید ادامه نیافت‌.

تا اینکه در دوره‌های بعد که ایرانیان به تمدن جدید دسترسی یافتند و موضوع ایران باستان مطرح شد، دوباره جشن سده مطرح شد. درحال حاضر در کرمان و یزد برگزار می‌شود. این جشن تنها جشن مذهبی زرتشتی نیست بلکه جشن ملی ما ایرانیان است و باید آن‌را گرامی بداریم.

سپس از «سارینا نجفلو» دعوت شد تا قطعه‌ای از شاهنامه را برای حضار بخواند. در ادامه «کاظم مرادی» و «شادی فریدونی» زوج هنرمند همدانی دعوت شدند تا به کمک تار و دف و آواز به این جشن ایرانی نور و گرما را هدیه کنند.

سپس «سعید باغبانی» و «مصطفی بیگی» با اجرای طنزآمیزشان خنده را به حاضران این میهمانی هدیه کردند.

پس از «گلبرگ اسدی» که با نقالی پرشور و هیجانی را به جمعیت بخشید، از «علی اصغر طاهری»، خواننده خوش ‌صدای همدانی دعوت شد تا برای جمعیت آوازی دلنشین بخواند.

در ادامه این جشن، مجری از «رضا دهقان»، یکی از خوانندگان همدانی، همراه با «احسان میرزایی» نوازنده ضرب، «محمد نجفی» نوازنده سنتور و «خسروخانیان» نوازنده ویلن دعوت کرد تا با اجرای زیبایشان به جمعیت گرمایی چون آتش جشن سده ببخشند. سپس «آزاده چنگیزی»، شعری زیبا از پروین اعتصامی را برای حضار خواند.

جشن سده

در بخش پایانی جشن، «کاظم مرادی» و «شادی فریدونی» سرود زیبای ای ایران را برای جمعیت خواندند و جمعیت ایستاده و با صدای رسا از آنها استقبال کردند.

در این جشن از «سید رهبر مرادی» به دلیل فعالیت های عام‌المنفعه و همراهی با فعالان مدنی تقدیر شد.

 

جشن سده

عکس: الهام حیدریان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.