آسمانی در جیب، بی حضور شاعر

0 29

مجموعه شعر «آسمانی در جیب» اثر قاسم امیری توسط انتشارات آوامتن در قالب  «مجموعه کتاب‌های آفتابگردان» منتشر می‌شود.

قاسم امیری سال ۱۳۳۲ در شهرکرمانشاه چشم به جهان گشود‌. او پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ به استان همدان مهاجرت کرد و در این شهر تشکیل خانواده داد. این شاعر همدانی در ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۱ بر اثر بیماری جان خود را از دست داد.  نخستین کتاب او با نام «عمر، ماهور ارغوان» در سال ۱۳۸۱ به همت انتشارات گنج‌نامه منتشر شد. دومین اثر او «کلید خورشید را بزن، خوابم می‌آید» سال ۱۳۹۹ توسط انتشارات آوامتن درهمدان چاپ و رونمایی شد. جدیدترین اثر او با نام «آسمانی در جیب» به همت انتشارات آوامتن در قالب «مجموعه کتاب‌های آفتابگردان» به زودی چاپ و روانه بازار خواهد شد.

قاسم امیری

حسین زندی، مسئول انتخاب و انتشار «مجموعه کتاب‌های آفتاب‌گردان» با اعلام این خبر می‌گوید: ما در حال پیگیری روند اخذ مجوز مجموع شعر «آسمانی در جیب» بودیم که قاسم امیری شاعر پرآوازه شهرمان از دنیا رفت و متاسفانه این کتاب را ندید. اما مراحل گرفتن مجوز و چاپ کتاب پیگیری شده و به زودی منتشر خواهد شد.

او بامعرفی «مجموعه کتاب‌های افتابگردان» می‌گوید: ما به تازگی انتشار این مجموعه را شروع کردیم و تا به امروز هفت کتاب به دست ما رسیده که مورد پسند واقع شده‌اند و قرار است به مرور زمان از طریق انتشارات آوامتن چاپ شوند.

او در ادامه با اشاره به هدف از انتشار مجموعه کتاب‌های آفتابگردان می‌گوید: من مدت زیادی کتاب‌فروش بوده‌ام، از نگاه من وضعیت نشر همدان بسیار ضعیف است و همیشه دوست داشتم در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشم.

آقای مسعود احمدی مدیر انتشارات آوا متن به من پیشنهاد داد کتاب‌های نویسندگان همدانی را چاپ کنم‌. قبل از این مجموعه، انتشار «مجموعه کتاب‌های همدان‌نامه» را آغاز کردیم. درآن مجموعه، کتاب‌هایی را انتشار می‌دهیم که به گونه‌ای مربوط به معرفی استان ما باشند و تاریخ یا اتفاقی در این استان را معرفی کند.

ما نویسندگانی نیز داریم که همدانی هستند، اما درباره همدان ننوشته‌اند. مترجمان، نویسندگان یا شاعران توانایی‌ که هنوز آثارشان چاپ نشده و ما سعی داریم در قالب مجموعه‌ کتاب‌های آفتابگردان آثار آنان را منتشر کنیم. نخستین کتاب این مجموعه کتاب «آسمانی در جیب» به قلم زنده یاد قاسم امیری شاعر همدانی است.

او در ادامه می‌گوید: ما در این مجموعه آثاری را که دیده نشده و کسی از چاپ آن‌ها حمایت نکرده، منتشر می‌کنیم. آثار را با توجه به استانداردهای مدنظر ارزیابی کرده و اگر مورد قبول بود، چاپ می‌کنیم. کتاب اول «آسمانی در جیب» قاسم امیری، کتاب دوم «اگر دوستم داشت نمی‌رفت» نوشته‌ زئوس کابادایی، با ترجمه محمد سعید جعفری است و کتاب سوم داستانی از احسان فکا است که به مرور چاپ خواهند شد.

زندی درباره کتاب آسمانی در جیب می‌گوید: در مقدمه‌ کتاب هم گفته‌ام که قاسم امیری از معدود شاعرانی است که شعرها و زندگی‌اش باهم تفاوتی نداشت و در شعرهایش می‌شود بخشی از زندگی بی‌ریای او را دید. شعر او احساس خوبی به من منتقل می‌کند. ساده، کوتاه، جذاب و خواندنی است. زمانی که زنده بود با یکدیگر شعرها و نام کتاب را انتخاب کردیم، تا باب میل خودش باشد. در سال ۱۴۰۰ این کتاب به دست من رسید اما روند  اخذ مجوز از ارشاد و ویراستاری زمان‌بر بود، اما بالاخره به مرحله‌ صفحه‌بندی رسید و در تلاشیم که آن را تا اواخر دی به چاپ برسانیم.

او ادامه می‌دهد: خوشبختانه تمام آثاری که ما تا به امروز چاپ‌ کردیم با استقبال خوبی رو‌به‌رو شده و گاهی به چاپ دوم و سوم رسیده است. پیش از این هم کتابی از قاسم امیری به نام «کلید خورشید را بزن خوابم می‌آید» را چاپ کردیم که مورد استقبال قرار گرفته و در بازار نایاب است.

او درپایان به هزینه‌های گران چاپ اشاره کرده می‌گوید: این روزها قیمت کاغذ و هزینه چاپ بسیار گران است و تمام هزینه‌ها را به صورت شخصی پرداخت می‌کنم، البته امیدوارم همشهریان نیز حمایت‌هایی داشته‌ باشند. پیش‌خرید کردن  و خواندن کتاب‌ها ما را دلگرم می‌کند تا ما تعداد بیشتری چاپ کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.