صعود به الوند ممنوع

0 7

علیرضا گوهری رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان توصیه کرد: پیش بینی‌های هواشناسی حاکی از بارش برف، برودت هوا و وزش باد شدید در ارتفاعات شهر همدان است و براین اساس از کوهنوردان می‌خواهیم این هفته برنامه صعود نداشته باشند.

وی اضافه کرد: ارتفاعات همدان به مراتب شرایط آب و هوایی سطح شهرها را ندارد و وضعیت برای صعود به ویژه در منطقه الوند را دشوار می‌کند.

گوهری بیان کرد: در برخی از ساعات نیز شاهد کولاک در ارتفاعات خواهیم بود که دید کوهنوردان را سخت و مسیر صعود را نا ایمن می‌کند.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان ادامه داد: افزایش ابر و مه آلودگی، بعضی ساعات بارش پراکنده برف و وزش باد شدید در ارتفاعات کوهستانی این استان قابل پیش بینی است.

هشت جان پناه زمستانی آماده اسکان کوهنوردان

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان اضافه کرد: باوجود هشدارها در خودداری کوهنوردان برای صعود در شرایط آب وهوایی نامساعد، تدارک لازم برای پناه دادن به کوهنوردان فراهم شده است.

گوهری افزود: هم اینک هشت پناهگاه و جان پناه زمستانی در سطح ارتفاعات همدان همچون میشان، کلاغ لانه، یخچال، قزل، کرگز و یال کبود آماده اسکان کوهنوردان صعود کننده است.

وی اضافه کرد: تمامی این پناهگاه‌ها از وسایل و تجهیزات مناسب برای اسکان زمستانی برخوردار هستند و البته باز هم تاکید بر این است که کوهنوردان در این شرایط نامناسب جوی برنامه ای برای صعود نداشته باشند. گوهری با اشاره به نیاز ضروری پناهگاه شماره ۲ میدان میشان برای تعمیر تجهیزات گرمایشی هم گفت: سیستم گرمایشی این پناهگاه هنوز تامین نشده و از مجموعه ورزش استان درخواست نصب پکیج و رادیاتور در این مکان کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در صورت نصب پکیج و رادیاتور می‌توانیم با کپسول گرمایش این پناهگاه را تامین کنیم تا اسکان لازم به کوهنوردان داده شود.

گوهری با اشاره به اینکه پناهگاه شماره ۲ میشان ظرفیت پذیرش ۷۰ کوهنورد را دارد، گفت: تجهیز گرمایشی این پناهگاه ۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان همدان نیز با اشاره به بارش برف به خصوص در ارتفاعات الوند اظهار داشت: با توجه به وضعیت آب و هوایی، صعود کوهنوردان طی امروز و فردا را توصیه نمی‌کنیم.

محمدحسن باقری‌شکیب افزود: از شب گذشته فعالیت سامانه بارشی وارد همدان شده و بارش در اقصی نقاط این استان به ویژه ارتفاعات بیشتر است.

وی بیان کرد: از فردا جمعه تا اواسط هفته آینده آسمان استان صاف تا قسمتی ابری و در برخی نقاط مه آلود خواهد بود.
باقری شکیب اضافه کرد: با توجه به آخرین خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی، در منطقه کوهستانی الوند از امروز تا اواخر وقت جمعه در برخی ساعات بارش برف را داریم و با پدیده مه همراه خواهد بود.

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.