جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به همدان برگشت

هر شهرستان میزبان یک رویداد فرهنگی و هنری

0 7

بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیمه دوم آبان ماه در استان همدان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان روز دوشنبه ۱۵ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته خبرنگار با بیان اینکه خبرنگاران مجاهدانه بدون اینکه دیده شوند، اقدام به انتشار اخبار می‌کنند، گفت: نیمه دوم آبان ماه بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در استان برگزار می‌شود. در سال ۱۴۰۱ بیست و هفتمین دوره تئاتر کودک و نوجوان در استان همدان با حضور بیش از ۱۰۰ هزار نفر بازدید کننده در ۱۶ سالن نمایشی با ۲۳۸ اجرا از ۸۴ گروه نمایشی از ۲۸ استان و شش کشور خارجی برگزار شد اما در سال ۱۴۰۲ برگزاری این جشنواره در همدان مورد بی‌ مهری قرار گرفت اما با پیگیری‌های انجام شده و اعلام آمادگی شورای شهر و شهرداری و پیگیری نمایندگان همدان در نیمه دوم آبان ماه شاهد بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در استان هستیم.

مسعود ویژه با اشاره به این‌که حوزه فرهنگ و هنر جز مظلوم‌ترین حوزه‌های مدیریتی در جامعه است و همیشه در هرمسئله‌ای موضوع مشکلات فرهنگی مطرح شده ولی در مواقع پشتیبانی فرهنگ نادیده گرفته می‌شود، اظهار کرد: اما جذب اعتبارات در سطح ملی و برگزاری برنامه مشارکتی، تعامل مثبت و سازنده با تشکل‌ها و سازمان‌ها همراه با خرد جمعی و بدون تک روی در برگزاری رویدادها و برنامه‌های فرهنگی در استان بسیار موثر بوده است. شورای ستادی هر هفته در روزهای شنبه برگزار و جدا از بررسی برنامه‌ریزی‌های کلان در طول سال، هرهفته برنامه هفته پیش رو بررسی و برنامه هفته گذشته تحلیل و آسیب‌شناسی می‌شود.

ویژه با اشاره به این‌که تمامی برنامه‌های انجام شده در اداره ارشاد استان همدان با خرد جمعی و برگرفته از اسناد و مصوبات شوراهای مختلف است، توضیح داد: یکی از اقدامات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان سیاست تمرکززدایی از مرکز استان به شهرستان بوده و سعی شده که در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ هر شهرستان میزبان یک رویداد فرهنگی و هنری استانی باشد همچنین با حمایت‌های وزارت ارشاد آموزش رایگان هنر مناطق محروم استان در سال ۱۴۰۱ برای کمک به پرورش استعدادها انجام شد و اکنون بسیاری از این استعدادها با ادارات شهرستان ها در ارتباط و تعامل هستند.

وی با اشاره به این‌که ارتباط با اهالی فرهنگ استان تنگاتنگ بوده و سرکشی به مجموعه و موسسات انجام شده و سعی بر این بوده که در این برنامه‌ها خلاقیت و نوآوری در اولویت باشد، تصریح کرد: تمام اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگ و هنر استان همدان در گرو همدلی مسئولان استانی، کشوری و اهالی فرهنگ و هنر بوده است. فعالیت و عملکرد مدیران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از بعد از انقلاب تا سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفته تا نقاط قوت آنها تقویت و از نقاط ضعف پرهیز شود. سند مهندسی فرهنگی در ۱۴ استان بر پایه اصول علمی و استخراج مطالب از مراجع مختلف اطلاعاتی در قالب‌های مختلف پژوهشی تدوین و تصویب شد که در سفر شهید جمهور به همدان ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به تحقق این سند اختصاص داده شد اما بعد از شهادت رییس جمهور این اعتبار عملیاتی نشد و باید از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی به استان تخصیص داده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان این‌که در بودجه ۱۴۰۳ کشور اعتبارات خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته شده که سند مهندسی فرهنگی جزئی از این موارد است، اعلام کرد: برای ثبت همدان در تقویم رسمی کشور با توجه به اهمیت و پیشینه فرهنگی و تاریخی این شهر بعد از تدوین و بررسی مستندات مربوطه ارسال و روز یک شهریور به عنوان روز همدان نیز نامگذاری شده و این می‌تواند ظرفیتی برای آیندگان باشد و رویدادهای بزرگ فرهنگی در این تاریخ می‌تواند برگزار شود.

 

ویژه با اشاره به این‌که دو بنیاد بوعلی سینا و سیدجمال‌الدین اسدآبادی در استان وجود دارد که هرکدام از آنها منشا برنامه‌های بزرگ در همدان هستند، بیان کرد: در سال ۱۳۸۸ تأسیس بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی تصویب شد که بعد از ۱۴ سال با پیگیری و ایجاد سازوکار لازم این ظرفیت فرهنگی و هنری برای همدان ثبت شد. یادمان سیدجمال‌الدین اسدآبادی نیز در محل زندگی او با پیگیری‌های صورت گرفته در حال ساخت است و به زودی رونمایی خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ضمن تاکید بر اهمیت گرامی‌داشت بزرگان و مفاخر استانی، گفت: از سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۳۰ نکوداشت و گرامیداشت برای مفاخر در سطح استان برگزار شد و یکی دیگر از اقدامات پیشنهاد ثبت روز ۳۱ اردیبهشت برای یادبود باباطاهر بود که به دلیل پیشامد رخ داده برای شهید جمهور قرار بر این شد که روز دیگری برای یادبود باباطاهر درنظر گرفته شود.

ویژه به رتبه دوم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۱و ۱۴۰۲ و همچنین رتبه سوم در سال جاری اشاره کرد و افزود: نمایشگاه قرآنی در سال ۱۴۰۲ به میزبانی همدان و در ۱۴۰۳ به میزبانی ملایر در ایام ماه مبارک رمضان برگزار شد و در پایان سال جاری این نمایشگاه در شهرستان رزن برگزار خواهد شد. در دوسال گذشته ستاد اوقات فراغت در این اداره تشکیل شد اما  توجه به بازی‌های رایانه‌ای و این حوزه به عنوان  یکی از ظرفیت‌ها مورد غفلت قرار گرفته و در این راستا اولین دوره آموزشی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

وی با بیان اینکه دو دوره فیلم‌سازی و فیلمنامه‌نویسی کشوری در حوزه سینما با مشارکت انجمن سینما جوان در همدان برگزار شد، اضافه کرد: فیلم‌سازان شش استان در دوره فیلم‌سازی همدان حضور پیدا کردند که شش فیلم کوتاه تولید شد همچنین برگزاری دوره آموزشی تولید مستند از دیگر اقدامات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه آموزش است. یکی دیگر از اقدامات حوزه آموزشی احیا هنرستان هنرهای زیبا است که بعد از انجام مصاحبه از ابتدای مهرماه سال‌جاری پذیرای هنرجویان است.

آمار و ارقام

ویژه با بیان این‌که در سال ۱۴۰۱، ۲۵ برنامه از سوی تشکل‌ها در استان با دو میلیارد تومان اعتبار و در سال ۱۴۰۲ ،۲۸  برنامه از سوی تشکل‌ها با چهار میلیارد تومان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان پشتیبانی مالی شدند، خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ جشنواره مد و لباس در استان همدان برگزار شد و در سال‌جاری نیز فراخوان این جشنواره منتشر شده و در شهریور یا مهرماه اختتامیه برگزار خواهد شد و سعی بر این است با برگزاری این جشنواره‌ها ارتباط بین فارغ‌التحصیلان این رشته و اصناف ایجاد شود.

ویژه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ۳۲ پروژه عمرانی در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان پیگیری و بهره‌برداری شد که موزه هنرهای معاصر پروژه ملی بود، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به ساخت موزه هنرهای معاصر اختصاص داده شده و تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم این موزه تا دوسال آینده افتتاح شود. از ۳۱ پروژه استانی ۲۹ مورد فعال بوده و دو پروژه دیگر به هنگام تخصیص اعتبار تکمیل می‌شوند، در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ میلیارد، ۱۴۰۱ حدود ۱۷ میلیارد و در سال ۱۴۰۲ ،۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون  تومان اعتبار برای انجام پروژه‌های عمرانی برای همدان مصوب شده بود که به ترتیب ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، ۱۲ میلیارد و ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان محقق شده است.

وی به هزینه ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای بازسازی و تعمیر مجتمع‌ها در سراسر استان اشاره و تصریح کرد: برگزاری‌های جنگ شادی، نمایش‌های مفرح، جشنواره‌های موسیقی از برنامه‌های اداره فرهنگ و ارشاد در راستای افزایش نشاط اجتماعی است و تئاتری با موضوع طنز و با حضور پیشکسوتان این حوزه در آماده سازی است که بعد از ماه صفر اجرا خواهد شد. در سال ۱۴۰۲ از حوزه معاونت فرهنگی ۴۴ مجموعه در قالب ۵ هزار ۳۳۷ عنوان کتاب به ارزش سه میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال کتاب اهدا شده است و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳۵ میلیون، سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۰ میلیون و در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۰ میلیون تومان کمک غیرنقدی از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان این‌که در سال ۱۴۰۲ نزدیک دو میلیارد و در سال جاری تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به موسسات از محل وزارت ارشاد پرداخت شده است، اعلام کرد: دو مورد مجوز موسسات فرهنگی و هنری در سال ۱۴۰۰، دو مورد در ۱۴۰۱، چهار مورد در ۱۴۰۲ و سه مورد در سال ۱۴۰۳ و یک مورد در سال ۱۴۰۰ و همچنین دو مورد مجوز برای مراکز چاپ در سال ۱۴۰۲ صادر شده است.

ویژه با بیان این‌که در سال ۱۴۰۰ هفت مورد، در ۱۴۰۱ پنج مورد و در ۱۴۰۲ یک مورد مجوز مراکز انتشاراتی در همدان صادر شده است، افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون به ترتیب ۱۹۵ ،۳۸۷ ،۳۸۶ و۱۵۸ مجوز چاپ کتاب و ۲۳ ، ۱۹ ،۱۴ و ۸ مورد نیز مجوز رسانه و ۴ ،۵ ،۴ و ۳ مورد مجوز کانون اگهی تبلیغاتی صادر شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخر به برگزاری جلسات شورای اطلاع رسانی استان اشاره و عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ پنج جلسه، ۱۴۰۱ هفت جلسه،۱۴۰۲ هفت جلسه و ۱۴۰۳ دو جلسه شورای اطلاع‌رسانی در استان همدان برگزار شد.  گرامی‌داشت بوعلی سینا و روز همدان در قالب یک برنامه با حضور مهمانان ملی برگزار می‌شود و در آستانه اربعین سیدالشهدا که زائران از استان‌های مختلف از همدان عبور می‌کنند فرصت بسیار خوبی برای معرفی استان به آنهاست. سررسیدی با ثبت رویدادهای مربوط به فرهنگ و هنر همدان در حال تدوین است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.