۱۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال استان همدان دچار دیابت هستند

0 13

عدم همکاری آقایان در خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی

پیش‌بینی می‌شود دیابت در استان همدان، ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال را گرفتار خود کرده است، که در حال حاضر فقط ۶۰ هزار بیمار تحت پوشش درمانی هستند. اما تعداد زیادی از افراد علی رقم ابتلا به این بیماری، تحت درمان نیستند.

مدیرگروه پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد: در مورد گستره دیابت در استان، یک برآورد جمعیتی از وضعیت دیابت و پیش‌بینی اماری از جمعیت دیابتی استان و یک آمار از بیماران تحت مراقبت داریم. با توجه به پژوهش‌های  انجام شده، پیش‌بینی می‌شود ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال در استان همدان، به دیابت مبتلا هستند.

دکتر راضیه سادات میرمعینی با بیان اینکه ما از افراد دعوت می‌کنیم و برنامه‌های غربالگری داریم، تصریح کرد: ما در خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی برای برآورد احتمال خطر سکته قلبی و مغزی در ۱۰ سال آینده، مسئله قند صبگاهی را هم بررسی می‌کنیم اما در این خصوص، جمعیت آقایان همکاری لازم را ندارند.

دکتر معینی با تاکید بر اینکه در بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، نباید منتظر علائم بمانیم، توضیح داد: دیابت به صورت استاندارد معمولا، پنج سال بعد از شروع بیماری تشخیص داده می‌شود و به طور قطع عوارضی هم دارد، بنابراین افرادی که از نظر وضعیت جسمی، کلیوی و قلبی ویزیت تخصصی می‌شوند. افراد بالای ۳۰ سال و زیر ۳۰ سال که سابقه خانوادگی هم دارند نباید منتظر علائم بمانند و هرچه زودتر اقدام کنند.

دیابت در همدان

گروه پیش دیابت دارای قند ۱۰۰ تا ۱۲۶ هستند

مدیر گروه پیشگیری بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رابطه با پیش دیابت، مطرح کرد: گروه پیش دیابت دارای قند ۱۰۰ تا ۱۲۶ هستند که لزومی به درمان تخصصی ندارند و باید از طریق تغییر سبک زندگی، مانند: ترک سیگار، افزایش فعالیت و رعایت رژیم غذایی، از ابتلا به دیابت پیشگیری کنند.

میر معینی در ارتباط با ابتلا به دیابت و جنسیت، گفت: دیابت یک سیستم متابولیک و وابسته به هورمون‌ها است بنابراین خانم‌ها در سنینی که عادت ماهیانه دارند، بیشتر مبتلا می‌شوند اما در سنین یائسگی تفاوتی بین خانم‌ها و آقایون ندارد. دیابت را در خانم‌ها بیشتر می‌بینیم که این مسئله می‌تواند ناشی از مراجعه بیشتر خانم‌ها به مراکز بهداشتی و درمانی باشد.

وی در ادامه در رابطه با ارتباط دیابت با مکان جغرافیایی، بیان کرد: زمانی روستا نشینان به دلیل رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی زیاد، کمتر دچار این بیماری می‌شدند اما امروزه روستا نشینان، شهرنشین ده‌اند و رژیم سنتی و فعالیت بدنی ندارند.به صورت کلی با شیوه‌های زندگی شهر نشینی، دیابت افزایش پیدا می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.