گام های لازم برای تبدیل یک شهر به مقصد گردشگری

0 19

در ادامه سلسله یادداشت هایی در خصوص گردشگری شهری، این بار به گام های لازم برای توسعه گردشگری در بستر شهرها می پردازیم و به اختصار ابعاد عملی و عملی آن را بررسی می کنیم.

  • بررسی تمامی ظرفیت های موجود و قابل توسعه (ظرفیت سنجی)

شهرها به عنوان مکان هایی با گستردگی، تنوع و پیچیدگی های اجتماعی، اقتصادی، محیطی و ارتباطی گوناگون، بستر مستعدی برای ظهور و توسعه انواع مختلفی از گردشگری هستند و می توانند تنوع بسیاری از فعالیت های گردشگری فرهنگی و تاریخی تا گردشگری علمی، تربه گرا ، هیجانی، سلامت ، ورزشی، رویدادها و… را در خود جای بدهند اما تحقق این مهم، نیازمند شناخت درستی از ظرفیت های فعال و نهفته موجود در شهر است که این کار می باید توسط تیم متخصص و متشکل از گروه متنوعی از کارشناسان گردشگری صورت گیرد.

  • برنامه ریزی برای تقویت این ظرفیت ها

در مرحله دوم با توجه به این ظرفیت ها، تیم متخصصین گردشگری با همکاری یک تیم حرفه ای برند سازی گردشگری می باید با در نظر گرفتن نظر و ملاحظات تمامی دست اندرکاران و بررسی توان مالی، انسانی و… استراتژی برند و چشم انداز توسعه گردشگری شهر را تدوین می نمایند و اقدامات لازم برای فعال شدن زمینه های اصلی و تقویت نیروی انسانی در راستای تحقق بهتر آن زمینه ها را فراهم می سازند.

  • استفاده از مشاوران و تسهیلگران خبره به منظور طراحی و همراهی در فرآیند ظرفیت سازی، توان افزایی و …

در گام سوم تیمی متشکل از تسهیلگران خبره در اجرای یک طرح ظرفیت سازی و توان افزایی اجتماعی یک تا سه ساله خواهند کوشید تا بستر اجتماعی و عمومی را برای توسعه گردشگری آمده کنند و همزمان تیم مشاوران خبره گردشگری در کنار داوطلبان کسب و کارهای مرتبط با گردشگری می کوشند تا گام به گام زمینه موفقیت و سودآوری این سرمایه گذاری ها را فراهم نمایند.

تبدیل یک شهر به مقصد گردشگری

  • طراحی یک برنامه اقدام مشخص برای تبدیل شهر به مقصد گردشگری

در گام چهارم با کمک تیم تسهیلگری تمامی دست اندرکاران در نشست‌ها و جلسات مختلف با یکدیگر گفتگو خواهند داشت تا همگی در تدوین یک برنامه اقدام جامع درگیر باشند و این برنامه اقدام، نقشه راهی برای توسعه کسب و کارها و زیرساخت های لازم در افقی ده ساله را فراهم سازد.

  • انجام مجموعه ای از اقدمات در یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله

در گام پنجم مدیران و تصمیم گیران شهری و منطقه ای با اختصاص بودجه و امکانات لازم می کوشند تا همگام با بخش خصوصی، زیرساخت ها و اقدامات مناسب را در یک بازه ۳ تا ۵ ساله فراهم کنند و ظرفیت لازم برای توسعه محیطی را به صورتی پیش ببرند که شهر به مکانی برای شهروندان و گردشگران بدل شده و استانداردهای شهر گردشگر پذیر محقق شود.

  • توان افزایی دست اندرکاران مختلف مرتبط با گردشگری، در شهر

در ششمین مرحله می باید تمامی افراد مرتبط با کسب و کارهای گردشگری و افرادی که به هر نحو در ارائه خدمات به گردشگران نقش دارند توان و دانش لازم میزبانی و ارائه خدمات مطلوب را به دست بیاورند چرا که رمز پیروزی هر شهر در مسیر گردشگری داشتن نیروی انسانی توانمند و متخصص است.

  • برند سازی و ترویج آموزش های مرتبط با آن در بین بخش های مختلف

در گام هفتم تمامی اقدامات و توانمندی ها در چارچوب یک برند مشخص که بر پایه توانمندی و ویژگی اصلی شهر شکل گرفته است شکل مییابد و تمامی دست اندرکاران دولتی و خصوصی با استراتژی ، شعار و برنامه‌ی واحدی فعالیت ها و برنامه های بازارسازی، بازیابی و ارائه خدمات برند را دنبال خواهند نمود.

این هفت گام خلاصه ای از مجموع اقدامات و فعالیت های لازمی است که می تواند زمینه ساز یک شهر گردشگر پذیر باشد هر چند که جزییات هر یک از این گام ها نیازمند دهه ها صفحه توضیح و سالها تلاش فعالان محلی و ملی خواهد بود.

در یادداشت بعدی به تاثیرات اقتصادی گردشگری در شهر و نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.