گام‌های جورقان به سوی توسعه پایدار

0 20

کاهش آسیب‌های اجتماعی و اهمیت به ورزش در یک شهر، می‌تواند مسیر توسه و پیشرفت آن شهر را فراهم کند. این موضوع در شهر جورقان دیده می‌شود و شهرداری این شهر، نقش پررنگ و مؤثری در این زمینه ایفا می‌کند.

در رابطه با نقش شهرداری در توسعه پایدار یک شهر، مصاحبه‌ای با «داوود احمدی» شهردار جورقان داشتیم.

وعده‌های شهرداری

شهردار جورقان در خصوص تاثیر وعده‌های عمل شده بیان می‌کند: مهم‌ترین تاثیری که وعده‌های عمل شده دارد، این است که مردم را از شعارزدگی رها می‌کند. کسی که شعار می‌دهد و به آن عمل می‌کند یا حتی برای تحقق آن تلاش می‌کند به مردم انگیزه می‌دهد.

وی درباره وعده‌هایی که پیش از پذیرفتن سکان مدیریت شهری در شهر جورقان داده شد، می‌گوید: بسیاری از قول‌هایی که به مردم داده شد، عملی شدند و مردم می‌توانند این موضوع را مشاهده کنند. یکی از شعارهایی که داده شد بحث جانمایی فضا برای نخاله‌های ساختمانی بود که انجام شد. مردم همکاری کردند تا در تفرجگاه‌ها شاهد نخاله نباشیم و از این موضوع استقبال خوبی شد.

احمدی می‌افزاید: وعده بعدی که عملی شد، بحث معلوم شدن تکلیف اراضی مردم بود که سال‌ها بلاتکلیف بودند و نمی‌توانستند زمین‌های خود را تفکیک کنند. با تلاش همکاران در شورای شهر ۸/۵ هکتار از اراضی شهر را تفکیک کردیم که ۸/۱ هکتار آن به معبر و خیابان‌ها اختصاص داده شد. تفکیک اراضی می‌تواند تحقق شهرسازی، ساخت و سازهای اصولی و کیفیت زندگی مناسب در فضای شهری و حتی تحقق طرح تفضیلی را به دنبال داشته باشد.

وی می‌گوید: قول داده بودیم با مردم درخصوص بودجه شفاف باشیم و مردم بدانند شهرداری چقدر درآمد دارد که این اتفاق در تاریخ شهرداری سابقه نداشت اما عمل به این قول انجام شد. در سال ۱۴۰۱ ما ۴۴۰ درصد رشد در بودجه داشتیم و این موضوع را با مردم به اشتراک گذاشتیم؛ چرا که دانستن حق مردم است.

احمدی ادامه می‌دهد: توجه به زیرساخت‌های فرهنگی شهر، وعده‌ای بود که عملی شد و اکنون سومین زمین چمن را آماده می‌کنیم و تا پایان شهریور تحویل دانش‌آموزان و جامعه ورزشی شهر جورقان می‌دهیم. با توجه به سرانه فضای سبز، در هفته دولت ساخت پارک محله گمار را که زمین آن بالغ بر ده هزار متر مربع وسعت دارد شروع می‌کنیم تا در دهه فجر یا هفته دولت سال آینده تقدیم به شهروندان جورقان کنیم.

ورزش در جورقان

وی در خصوص امکانات ورزشی این شهر عنوان می‌کند: در شهر ده هزار نفری جورقان، میتوان از یک سوله به عنوان تنها فضای ورزشی شهر یاد کرد که به غیر از آن هیچ امکانات ورزشی دیگری وجود ندارد.

وی در رابطه با نقش شهرداری در توسعه امکانات ورزشی جورقان بیان می‌کند: شهرداری تاکنون حدود دو میلیارد تومان برای زیرساخت‌های ورزشی شهر هزینه کرده است.

احمدی در این باره می‌افزاید: در دوره ششم مدیریت شهری، بخشی از مصلی تبدیل به باشگاه ورزشی مختص بانوان شده‌است. زمین چمن مخصوص شهرداری درحال استفاده است. دو قطعه زمین چمن که یکی از آن‌ها در مدرسه امام علی افتتاح شده و دیگری در مدرسه شهید رجایی درحال ساخت است، قبل از مهر به مردم تحویل داده می‌شود.

وی درخصوص ورزشکاران این شهر اظهار می‌کند: شهر جورقان در لیگ استانی، تیم فوتبالی با نام شهدای جورقان دارد. دختران در رشته تکواندو و کاراته، مقام استانی و حتی کشوری آوردند. تیم هاکی جورقان، سال گذشته در تبریز قهرمان کشور شد.

آسیب‌های اجتماعی

احمدی با اشاره به اینکه شهر جورقان در حوزه اعتیاد جزو شهرهای خوب استان همدان است، می‌گوید: در استان همدان، شهر جورقان از نظر بزهکاری جزو شهرهایی است که کمترین آسیب‌های اجتماعی را دارد.

وی می‌افزاید: یکی از آسیب‌های اجتماعی در این شهر بیکاری مردم بود که این موضوع درحال برطرف شدن است و می‌توان گفت تعداد افراد بیکار در این شهر نزدیک به صفر است و این نشان دهنده این است که شهر به سمت توسعه پایدار گام برمی‌دارد.

احمدی در پایان خاطر نشان می‌کند: نماز جمعه جورقان به نسبت جمعیت آن، شلوغ ترین نماز جمعه استان است و مشارکت مردم در مراسم‌های مذهبی در این شهر جزو کم سابقه‌ترین شهرهای استان همدان است. کتابخانه جورقان ۴۸۰ عضو فعال دارد و جزو پر مخاطب کتابخانه‌های استان همدان بوده و شهروندانی هستند که تمام کتاب‌های کتابخانه را بدون استثنا مطالعه کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.