کنسرت شوق دیدار گروه سروستان

0 20
این روزها حال و روزگار موسیقی ایرانی چندان خوش نیست. بسیاری از هنرمندان و آموختگان این هنر به سمت موسیقی عامه پسند کشیده شده‌اند، حتی فرزندان برخی از استادان بزرگ موسیقی، از آواز ایرانی فاصله گرفته‌ و به سمت موسیقی پاپ و تلفیقی رفته‌اند. درحالی که انتظار می‌رفت به آموخته‌ها و هنر خود تکیه کنند و گونه‌های دیگر موسیقی را به اهل‌اش بسپارند و به جای این‌که با مخاطب عام همراه شوند، سلیقه مخاطب را ارتقا ببخشند، اما بازار و اقتصاد و گاه زیاده‌خواهی و جو جامعه مسیر دیگری را رقم زده و این سرمایه‌های فرهنگی را به سمت و سوی دیگری کشانده است. 
در آخرین کنسرت‌های موسیقی سنتی که آواز خوب شنیدم و به راستی لذت بردم، کنسرت‌های استاد شجریان در سالن وزارت کشور و صدیق تعریف در همدان بود و پس از آن اگر به نیت آواز سنتی به کنسرتی رفته‌ام، نادم و پشیمان برگشته‌ام.
اما جمعه شب گذشته؛ پنجم اسفندماه فرصتی دست داد تا در یک کنسرت خصوصی شرکت کنم. اجرای گروه «سروستان» به سرپرستی «پیمان ندیمی فر» و خوانندگی «نسیم ثیابی».
 اجرا در یک فضای خصوصی و صمیمی و در دو شب با حضور مخاطبان محدود که بیشتر از دوستان هنرمندان بودند، برگزار شد. همچنین تعدادی از هنرمندان و نویسندگان نام‌آشنای کشور در این این دوشب حضور داشتند؛ جواد مجابی، غلامحسین امیرخانی، محمود دولت آبادی، ارشد تهماسبی، اسداله امرایی، محمد موسوی (مدیر نشر ماهور) و… از جمله آنان بودند. 
آوازهایی کوتاه که با سلیقه مخاطب امروز نیز سازگار است و تصنیف‌های قدیمی اما با روایتی متفاوت که شیرینی خاصی برای شنونده داشت و شیوه آوازی قدما را تداعی می‌کرد. سازبندی مناسب که کمانچه، نی، سنتور، تار، تنبک و گاهی همراهی خواننده و با دایره که جملگی نمایندگان سازهای سنتی ایرانی‌اند، صدای دلنشین و گوش‌نوازی ارائه می‌کرد. اجرای درست و هماهنگ گروه موسیقی سروستان در کنار آواز قدرتمند خواننده از ویژگی‌های این کنسرت بود.
نسیم ثیابی سال‌ها در مکتب استاد شجریان آموخته و امروز یکی از ‌تواناترین خوانندگان و پایه‌های آواز ایرانیست. به نظر می‌رسد پس از قمر ملوک وزیری، روح انگیز و هنگامه اخوان امروز آواز زنان با هنرمند بزرگ و توانایی روبه‌روست که تداوم شیوه قدما را در آواز او می‌توان دید. 
 با وجود چنین خوانندگانی نباید نگران آینده موسیقی سنتی و آواز ایرانی بود. نکته دیگر این است که امروز زنان در آواز ایرانی جدی‌تر و پیش‌روتر از مردانند. همانطور که اشاره شد، بیشتر خوانندگان مرد به سمت و سوی دیگری تغییر مسیر داده‌اند اما امید است فضای دست و پاگیر فعلی تغییر کند و چنین اجراهایی در فضای عمومی شنیده شوند، تا مخاطبان نیز با این آثار آشنا شوند و تفاوت آن‌چه را که امروز از راه فضای مجازی فراگیر و دامنگیر مخاطب ایرانی شده بدانند. 
این کنسرت روزهای پنجشنبه سوم و جمعه چهارم اسفندماه با هنرمندی احمد رضاخواه، آوا ایوبی، مه‌زاد مهجور، زمان خیری، هومان رومی، پیمان ندیمی‌فر و نسیم ثیابی در تهران برگزار شد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.