کشف آرامگاه تومولوسی تحولی در نهاوند

0 30

تپه نقاره‌چی در انتظار تامین اعتبار برای شروع فصل سوم

سرپرست تیم باستان شناسی نهاوند از متحول شدن این شهر با کشف آرامگاه تومولوسی در تپه نقاره‌چی خبر داد و گفت: منتظر تامین اعتبار برای آغاز فصل سوم کاوش در این منطقه هستیم.

محسن جانجان در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: تپه نقاره‌چی با ارتفاع هشت متر در جنوب شرقی نهاوند و در حاشیه باغ‌های این شهر قرار دارد. شهرستان نهاوند از شهر‌های مهم در حکومت سلوکیان بوده، همچنین وجود معبد لائودیسه می‌تواند اثبات‌گر این حرف باشد. این آرامگاه مربوط به یک فرد مهم مانند یک سردار رده بالا یا ساتراپ(شهربان) و یا پادشاهی از دوران سلوکی باشد که ما در صدد کشف گورهای سلطنتی هستیم.

وی ادامه داد: فصل اول کاوش‌ها در ثبت تپه نقاره‌چی نهاوند در شهریور ۹۸ به مدت یک ماه و فصل دوم در اردیبهشت ۱۴۰۱ تا خرداد ماه به پایان رسید و درحال حاضر منتظر تامین اعتبار برای شروع فصل سوم این کاوش، همچنین رفع ابهامات جامعه علمی کاوش‌گران و باستان‌شناسان دنیا و ایران هستیم.

تپه نقاره‌چی

روشن شدن تاریخ غرب کشور با کشف آرامگاه تومولوسی

جانجان تصریح کرد: تاکنون کاوش‌های انجام شده ارتباط بین معبد لائودیسه و نقاره‌چی را تقویت کرده و به یک گور تومولوسی دوره سلوکی ختم شده است. این نخستین آرامگاه تومولوسی ایران در شهرستان نهاوند است که می‌تواند بسیاری از زوایای تاریک تاریخ غرب کشور را در دوره سلوکی روشن سازد.

محسن جانجان اضافه کرد: در این آرامگاه تابوت یا هیچ شی تاریخی یافت نشده، چرا که در زمان ناصرالدین شاه، عزالدوله حاکم وقت نهاوند به این مقبره رفته و اشیا درون آن را خارج کرده است.

به گفته وی آنچه در تپه نقاره‌چی به دست آمده از سوی رسانه‌های خارجی مورد توجه قرار گرفته و همین امر نقطه عطفی برای جذب توریست خارجی برای شهرستان نهاوند محسوب می‌شود، همچنین اگر اعتباری برای فصل سوم این تپه تامین شود مطمئنا موقعیت خوبی برای گردشگری و جذب توریست برای نهاوند و استان همدان خواهد بود. در فصل سوم کاوش، یک پارک باستان‌شناسی یا سایت موزه برای علاقه‌مندان به تاریخ ایجاد و راه‌اندازی خواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.