کسب و کارهای اینترنتی قربانی نگاه فرمایشی

0 17

اخلال در اینترنت و فیلترینگ راه حل تکراری دولت‌ها

نزدیک به دوماه است که اختلال و فیلترینگ در اینترنت تنها راه حل دولت برای کنترل فضای مجازی شده است. راه حلی تکراری که تقریبا هر ساله در مقطعی باعث به وجود آمدن مشکلات جدی برای کسب وکارهای این حوزه شده است. نکته قابل توجه حرف‌ها و وعده‌های توخالی‌ست که دولت‌ها برای حفظ ظاهر مطرح می‌کنند. اما باید پرسید در سال‌های اخیر کدام کسب و کارها بابت فیلترینگ و محدودیت‌ها مورد حمایت دولت‌ها قرار گرفته‌اند، آیا آماری در این زمینه منتشر شده است؟

متاسفانه نپذیرفتن واقعیت از سوی مسئولان و نگاه ساده انگارانه و غیرمتخصص، بیشترین آسیب را به این حوزه وارد کرده است. بی‌شک اگر مدیران دولتی یک کسب و کار خصوصی داشتند و مجبور بودند پله‌پله و بدون رانت به موفقیت برسند، به این سادگی در این زمینه اظهار نظر نمی‌کردند.

از طرفی نادیده گرفتن حرف‌های متخصصان واقعی و دلسوز که همیشه توسط عده‌ای با برچسب‌های گوناگون از دور خارج شده‌اند، بیشترین آسیب را به این حوزه زده است. در تمام این سال‌ها هیچ وقت با دید واقعی و روشن به این حوزه پرداخته نشده است. مشکلات جدی در حوزه زیرساخت و نبود قوانین کارآمد اجازه تحقق بسیاری از رویاها و فعالیت‌ها را نخواهد داد که طرفداران محدودیت‌ها و فیلترینگ به آن توجه نمی‌کنند.

کسب و کارهای اینترنتی همدان

وعده‌های حوزه فناوری اطلاعات در دولت‌ها محقق نشد

تمام دولت‌ها وعده توسعه و رشد و استفاده از ظرفیت‌های این حوزه را داده‌اند و در عمل دستاوردشان چیزی جز فیلترینگ و محدودیت نبوده. مهم‌ترین دلیل آن هم نادیده گرفتن فضای واقعی در جامعه است. با توجه به شعارها و تبلیغات در معرفی دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات همچنان شاهد اداره امور به صورت سنتی و نبود هماهنگی و کاغذبازی ادامه‌دار بین دستگاه‌های مختلف هستیم.

اگر می‌خواهید واقعیت ماجرا را بدانید کافی‌ست در مورد ضرب‌العجل‌ های رئیس‌جمهور در رابطه با ایجاد زیرساخت‌های لازم و پیوستن دستگاه‌ها به خدمات دولت الکترونیک جستجویی کوچک انجام دهید یا سری به ادارات دولتی بزنید و به مدارک لازم برای یک امر اداری را مشاهده نمایید. اما این ناکارآمدی از کجا می‌آید؟

نگاه فرمایشی ریشه اصلی مشکلات حوزه فناوری اطلاعات

بی‌شک ریشه اصلی  نبود توسعه در این بخش، نگاه فرمایشی و آماری به این حوزه است. مدیران یکی پس از دیگری برای جلب توجه در این رابطه نکاتی را مطرح می‌کنند، بدون اینکه کوچک‌ترین گزارش واقعی مبتنی برداده ارائه دهند.  اعتماد نداشتن به بخش خصوصی واقعی و نگاه رانتی در بخش فناوری اطلاعات که بعضا تبدیل به حیاط خلوت برخی مدیران شده، یکی دیگر از دلایل رشدنیافتگی این حوزه است تا حدی که معاون جدید سازمان علم و فناوری به صراحت از ترویج نقش دلالی در این حوزه سخن می‌گوید.

حوزه کسب و کار در سال‌های اخیر پیوند ناگسستنی با اینترنت پیدا کرده که متاسفانه بیشترین آسیب را هم از اختلالات و سیاست‌های غلط کشور در این حوزه دیده است، بستری که می‌تواند باعث رشد و توسعه فضای اشتغال در کشور باشد، متاسفانه روز به روز نحیف‌تر می‌شود و رو به نابودی می رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.