کتاب سیرنوگرایی در همدان رونمایی شد

کتاب سیرنوگرایی در همدان نوشته اسماعیل قدکچی

0 11

مراسم رونمایی از کتاب سیرنوگرایی در همدان نوشته اسماعیل قدکچی پنجشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۲ در شهرکتاب همدان برگزار شد.

این برنامه در قالب سلسله نشست‌های خوانش توسط نشریه همدان نامه و با همکاری شهرکتاب همدان، شهربان پرس، بنیاد ایرانشناسی همدان، انجمن شاهنامه‌خوانی چکاد و خانه تشکل‌های میراث فرهنگی برگزار شد.

علی جهانپور، محمدرضا عراقچیان، آذر سرمدی، حسین زندی، هادی گروسین و عباس زند سخنرانان این برنامه بودند که درباره محتوای کتاب برای حاضران در این مراسم سخنرانی کردند.

عراقچیان با الهام از کتاب سیر نوگرایی در همدان قطعه نمایشی به گویش همدانی نوشته بود که  برای حاضران خواند. در پایان نیز اسماعیل قدکچی نویسنده کتاب درباره کتابش و چرایی نوشتن آن سخن گفت.

کتاب سیرنوگرایی در همدان
کتاب سیرنوگرایی در همدان _ نویسنده اسماعیل قدکچی

 

کتاب سیرنوگرایی در همدان نوشته اسماعیل قدکچی در سال جاری به شمارگان ۲۰۰ جلد توسط انتشارات برکت کوثر منتشر شد.

قدکچی در مقدمه این کتاب آورده است که قصد دارد در این اثر به تغییرات و اثرات ورود ارزش‌های تازه که ریشه در جامعه سنتی ما نداشته بپردازد و این تغییرات را در شکل زندگانی و بافت شهری و خانگی و خانوادگی شهر همدان، از درون خاطره‌ها، اسناد، نشانه‌ها و مدارک به جای مانده بررسی کند و سوابق آنچه را که اکنون ناظر آن‌ها هستیم و می‌رود در غبار فراموشی پنهان شود بازیابی و واکاوی کند. و از خلال روابط گذشته و خاطرات، اسناد و نشانه‌های به جا مانده سبک زندگانی و مشاغلی که به ضرورت فراموش شده‌اند، آداب و رسوم، تاسیسات، نحوه کار و فعالیت، آموزش و فرهنگ شهری و خانوادگی، باورها، گذران ایام فراغت، لباس‌ها، روابط و مراتب اجتماعی و اموری که در روابط اجتماعی تغییر کرده بررسی کند.

رونمایی از کتاب سیرنوگرایی در همدان
مراسم رونمایی از کتاب سیرنوگرایی در همدان نوشته اسماعیل قدکچی

 

اسماعیل قدکچی در کتابش به بافت شهری و معماری خانه‌های همدان، کوی و محله‌ها، عبادتگاه‌ها، حمام‌ها، ارتباط محله‌ها با شهر، بازار، اصناف، کاروانسراها، راسته‌ها، یخچال‌ها، تاثیر ورود وسایل نقلیه موتوری بر فرهنگ و سنت، پست، تلگراف، بانک، مکتب‌خانه‌ها و مدارس، پزشکی، مطبوعات و مطالبی از این دست با جزئیات پرداخته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.