کتاب از مکاری تا کوه‌کنی منتشر شد

دو مقاله در پیشینه خانوادگی برقیان

0 8

کتاب از مکاری تا کوه‌کنی نوشته مهدی به‌خیال

از مکاری تا کوه‌کنی تالیف “مهدی به‌خیال” در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات رائین به شمارگان ۲۰۰جلد منتشر شده است.

کتاب از مکاری تا کوه‌کنی شامل دو مقاله در پیشینه خانوادگی برقیان/ برقزدگان با عناوین “مکاری‌های سر اهل قبور (همدان)” و “کوه‌کن همدان” است.

کتاب از مکاری تا کوه‌کنی تالیف مهدی به‌خیال
کتاب از مکاری تا کوه‌کنی تالیف مهدی به‌خیال

 

 

درباره کتاب از مکاری تا کوه‌کنی

مولف در این کتاب هویت و پیشینه (تاریخ _ اجتماعی) یکی از قدیم‌ترین محلات همدان (خیابان باباطاهر/ لااله‌الاالله) را بررسی کرده‌است. در نگارش مقاله مکاری‌های سر اهل قبور همدان از گفته‌های شفاهی، اسناد (مصالحه‌نامه، وصیت‌نامه، عقدنامه، اجاره‌نامه و سیاهه) بازماندگان خاندان مکاری / برقیان، راهنمای شهر همدان و روزنامه اطلاعات غرب استفاده شده است.

در نگارش مقاله دوم (کوه‌کن همدان) مولف از زندگی‌نامه خودنوشت رجبعلی برقیان بهره برده است. در کتاب از مکاری تا کوه‌کنی همچنین دو مقاله دیگر “تیشه تلخ” یادداشتی بر مقاله کوه‌کن نوشته “قاسم امیری” و “فرهاد و شیرین، افسانه زاگرسی” نوشته “کوروش رضاپور جمور” نیز آورده شده است. در بخشی از زندگی‌نامه برقیان آمده است: (چهل سال عمر خود را در کوه گذراندم. کوه می‌کندم برای عمران و آبادانی کشور، برای سکونت و آسایش  انسان‌ها.

از این‌که صاعقه ما را زد، نهراسیدم؛ از این‌که کوه پر از گرگ و روباه و شغال و تمام حیوانات درنده و گزنده بود، خوفی به خود راه ندادم.)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.