چه کسانی واکسن آنفولانزا تزریق نکنند

0 10

واکسن آنفولانزا را بعد از بیماری تزریق کنید

فاطمه ترکمان اسدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه همه‌ می‌توانند واکسن آنفولانزا را تزریق کنند گفت: دریافت این واکسن برای برخی ضروری است اما گروه خاصی نباید اقدام به تزریق واکسن کنند.

اسدی افزود: واکسن آنفولانزا از اواخر شهریورتا اواسط مهرماه تزریق می‌شود، این واکسن برای افراد مسن، کودکان زیر پنج سال، بیماران خاص، مادران باردار وغیره است.

وی با اشاره به اینکه چه کسانی نباید این واکسن را دریافت کنند، گفت: افرادی که حساسیت شدید به تخم مرغ دارند، همچنین افرادی که در تجربه های قبلی تزریق شاهد بروز علائم و آلرژی شدید شده اند، افرادی که بیماری حاد تب‌دار دارند نیز نباید اقدام به تزریق واکسن آنفلوانزا کنند.

البته این مورد فقط در خصوص تزریق واکسن آنفلوانزا نیست بلکه بیمار در این شرایط  نباید هیچ واکسنی تزریق کند و بعد از بهبودی اقدام به تزریق نماید.

واکسن آنفولانزا چه عارضه‌هایی دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد با توجه به اینکه آنفولانزا به سرعت منتقل می‌شود علاوه بر اینکه پرسنل بهداشت و درمان هر سال در گروه دریافت کننده واکسن قرار دارند، توصیه می‌شود افزادی که با سالمندان و کودکان ارتباط دارند نیز اقدام به تزریق واکسن کنند.

فاطمه ترکمان اسدی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق واکسن عارضه‌ای دارد، گفت:  بله، مهمترین عارضه ایجاد  بازو درد، گرمی، تورم و قرمزی گذراست. گاها حتی می‌تواند علائم شبه آنفولانزا در فرد ایجاد کند یعنی بعد از تزریق واکسن فرد بدن درد، خستگی و حتی تب خفیف بگیرد اما این به معنای انتقال آنفولانزا به اطرافیان نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.