پرواز با بال‌های رنگی در جستجوی گرافیک ایرانی

برگرفته از هفته نامه عبارت شماره 36 تاریخ 31 مرداد 1396

0 11

آنجا که ابوعلی‌سینا چشم بست او چشم به جهان گشود و هم اکنون از مفاخر زادگاهش همدان است. از پیشتازان گرافیک ایران بود و در آثارش همواره به عنوان هنرمند حضور پررنگ دارد . صاحب سبک است و آثارش همانند هیچ یک از سایراساتید فن نیست، او قباد شیوا است.

قباد شیوا، طراح گرافیک ایرانی، از سال‌های جوانی برای عرضه گرافیک بومی و برخاسته از فرهنگ ایرانی کوششی پیگیر داشته و اکنون در نگاه جهانیان به عنوان طراح گرافیک دارای سبک مطرح است. وی نخستین طراح گرافیک معاصر ایران است که خط شکسته نستعلیق را نه به عنوان عامل فرعی و خبررسان، بلکه به عنوان یک عنصر گرافیگی و گاهی اصلی‌ترین عنصر در آثار خود به کار برده است.

تلاش قباد شیوا در خلق گرافیک ایرانی

تلاش شیوا در به وجود آمدن گرافیک ایرانی ستودنی است و توانسته آن را در سطح جهانی معرفی و عرضه کند. ویژگی‌هایی که باعث این مهم شد فقط شمسه و ترنج و گل لوتوس و خوشنویسی نبود بلکه استفاده هنرمندانه این عناصر در کنار جنبه اطلاع‌رسانی گرافیک بود.

شیوا یک طراح مولف است استفاده از عناصر ملی و بومی، رنگ، نقوش برجسته، مینیاتور و کاشیکاری به آثارش غنای تصویری بخشیده و هویت ایرانی داده است که گاهی در این مسیر موفق بوده و گاهی هم به گفته خودش نبوده.

باید گفت قباد شیوا آموخته عناصر بصری ایرانی نیست بلکه او آمیخته و عجین شده با این عناصر و رنگ‌هاست.

فارغ از موضوع و مخاطب گاهی بیان کودکانه وصمیمی در رنگها و فرم‌ها شیطنت و خودنمایی می‌کند گاهی رنگ‌های خاص و پخته گاهی رنگ‌های ایرانی گاه رنگ پنجم و طلایی و نقره‌ای را در آثارش می‌بینیم. همچنین در طراحی استفاده از تک‌رنگ‌ها و دورنگ ها با کنتراست مناسب و به درستی استفاده شده است.

طبع نقاشی شیوا در آثارش به خوبی دیده می‌شود. رنگ‌های درهم تنیده چون رنگین کمان آبرنگی خیس در خیس و درخشان بخشی از امضای استاد در آثارشان شده است.
تیتر در آثار وی از حروف تایپی کلاسیک و خوشنویسی ایرانی فراتر رفته هرچند که از پیشتازان استفاده از خوشنویسی در گرافیک بود اما خطوط دستنویس وی به شکل قدرتمندی آثارش را از سایر طراحان مجزا می‌کند. شیوا حروف را نمی‌نویسد بلکه استادانه طراحی می‌کند به گونه‌ای که در بسیاری از آثارش همان نوشته مهمترین و گاهی تنها عنصر و کانسپت اصلی طرح است.

قباد شیوا تشنه دیده شدن است. دلیل تغییر رشته از نقاشی به گرافیک نیز همین است چراکه گرافیک در تیراژ و تکثیر متفاوت است با نقاشی و این تکثیر و دیده شدن را استاد دوست دارد.
او از کامپیوتر زدگی بیزار است و این موضوع در آثارش به خوبی دیده می‌شود هر چند معتقد است دیزاین از هنر راهش جداست اما کارهایی چون کاتالوگ و بروشور و سایر اقلام تبلیغاتی هر چند به اندازه پوسترهایش موفق نیست اما ردی از قباد شیوا در آنها هم دیده می‌شود.
شیوا در تصویرسازی نیز همچون طراحی پوستر صاحب سبک و  امضای خودش است. طراحی قدرتمند، خطوط خشن و عموما بدون جزییات، نداشتن تنوع رنگ و استفاده از کنتراست بالا آثارش را ماندگار کرده است.

سایه شان برسر آموزش گرافیک ایران مستدام باد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.