وضعیت بحرانی دشت‌ اسدآباد

0 26

در سال جاری شهروندان اسدآبادی سال سختی را در زمینه آب شرب داشتند به نحوی که با گذشت سه ماه از پاییز قطعی‌های مستمر شبانه در این شهر ادامه دارد. دشت اسدآباد در سال‌های گذشته به علت خشکسالی‌های متوالی و کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی به دشت ممنوعه بحرانی و در بیش از یک سال گذشته اخیر به دشت فوق بحرانی تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان همدان در شورای اداری آبان ماه این شهرستان گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر برداشت بی‌رویه از چاه‌های غیرمجاز و برداشت غیرمجاز از چاه‌های دارای پروانه، دشت اسدآباد را دچار فرونشست کرده و چاه‌های دشت اسدآباد در دو نقطه عمق ۹۰ و ۱۱۰ متری دچار رانش می‌شوند.

نگاهی به آمار تراز سطح آب‌های زیرزمینی در دشت اسدآباد به تبع بسیاری از دشت‌های کشور گویای آن بوده که سطح آب زیرزمینی به‌طور مداوم در حال سقوط قراردارد و میزان برداشت بیشتر از میزان آب زیرزمینی است.

مدیرعامل خانه حامی کشاورز شهرستان اسدآباد با اشاره به فرونشست دشت اسدآباد در سال‌های اخیرافزود: این دشت در سال‌های اخیر به علت برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی دارای فرونشست حدود ۲۲ تا ۳۰ سانت بوده که در مناطق مختلف دشت متفاوت است.

محمد احمدی با بیان اینکه در این دشت از منطقه جنت آباد به سمت پل شکسته تا ۲۲ سانت فرونشست آبخوان را داریم، افزود: کاری برای فرونشست‌ها نمی‌شود کرد و آنچه که امروز برای دشت فامنین، کبودراهنگ و قهاوند اتفاق افتاده، مرگ آبخوان‌هاست که دشت اسدآباد نیز دچار آن شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید هیدروگراف دشت اسدآباد را رسانه‌ها و خبرنگاران از مسئولان درخواست کنند تا ببینند دشت اسدآباد در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: هیدروگراف آب هر دشت منبع علمی و کارنامه نبض دشت است و نشان می‌دهد دشت از نظر منابع آب به کجا پیش می‌رود؟ هر یک از مسئولان دستگاه‌های زیربط شهرستان یک آمار و ارقام از وضعیت دشت اسدآباد می‌دهند که باید این آمار و ارقام را کنار گذاشت.

احمدی با اشاره به همه دشت‌های استان همدان ممنوعه بحرانی و فوق بحرانی بوده و همه سفره‌های زیرزمینی دشت‌ها در حال افت و سقوط است، تصریح کرد: نمی‌توان هیچ یک از این هیدروگراف‌ها را در یک سطح ثابت نگه دارند یا شیب سقوط یکی از این هیدروگراف‌ها را کاهش دهند.

وی با اشاره به سقوط هیدروگراف دشت اسدآباد در سال‌های اخیر ادامه داد: سالیانه هیدروگراف دشت اسدآباد دارای یک متر و ۷۰ سانت سقوط بوده که در سال ۹۹_۱۴۰۰ این سقوط با افزایش ۲٫۵ برابری به سه متر و ۸۰ سانت رسیده که این آمار وحشتناکی است.

وی افزود: اگر منابع آبی را از دست بدهیم با تبعات بسیاری مواجه خواهیم شد. در حال حاضر ۶۰ درصد اشتغال مردم اسدآباد به کشاورزی وابسته بوده و افت آب‌های زیرزمینی دشت اسدآباد نه تنها برای کشاورزان بلکه برای همه مردم منطقه یک فاجعه خواهد بود.

احمدی با اشاره به اینکه در اسدآباد در زمینه کشت یونجه مقام اول را داریم که این فاجعه است و این یعنی در دشت سرطانی اسدآباد آبخوان‌های این دشت نفس‌‌های آخر خود را می‌کشند.

احمدی از کشت ۵۰۰ هکتار کشت دوم در شهرستان خبر داد و گفت: نباید در یک دشت فوق بحرانی چون دشت اسدآباد ۲۰۰ هزار تن چغندر قند و یا یونجه و ذرت علوفه‌ای و دیگر محصولات پرآب بر کشت شود.

وی یادآور شد : حذف کشت دوم، اصلاح الگوی کشت، ترغیب کشاورزان به سمت کشت‌های کم آب‌ بر، آگاه‌سازی و فرهنگسازی کشاورزان در مصرف و مدیریت آب کشاورزی از جمله مواردی است که باید نسبت به آن توجه ویژه داشت.

وی تاکید کرد: بدون حضور مشارکت و احساس مسئولیت کشاورزان طرح نجات منابع آب زیرزمینی دشت اسدآباد موفق نمی‌شود و باید کشاورزان خود را در موضوع حفظ منابع آبی سهیم بدانند که این موضوع از طریق اطلاع رسانی و آگاه‌سازی مردم و کشاورزان به آسانی قابل انجام است.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.