همدان میزبانی بد برای پرندگان مهاجر

0 9

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست همدان، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران بیان کرد: همه ساله با شروع فصل کوچ پرندگان مهاجر بیش از ۴۰ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی مهمان تالاب‌های زیبای همدان می‌شد که متاسفانه امسال شاهد کاهش قابل توجه ای از فرود این پرندگان به دلیل کاهش شدید منابع آبی و خشک شدن تالاب‌های همدان خواهیم بود.

مهدی صفی‌خانی ادامه داد: تالاب‌های چم‌شور، پیرسلمان در اسدآباد و آق‌گل در ملایر و سداکباتان، آبشینه در شهر همدان که به عنوان مهم‌ترین زیستگا‌ه‌های زمستانی پرندگان مهاجر بود، خشک شده‌اند. هرساله بالای هفت‌هزار پرنده مهاجر و بیش از ۴۰ گونه همچون انواع مرغابی، چلنگر، اردک‌ها مهمان تالاب‌های استان همدان می‌شدند، متاسفانه امسال با کاهش شدید نزولات جوی و بروز کم‌آبی که اثرات مخربی بر روی آب‌های سطحی، تالاب‌ها و سدها گذاشته، مهاجرت پرندگان به شدت کاهش یافته است.

براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته از مجموع ۲۲ زیستگاه آبی در استان همدان، تنها تالاب شیرین سو در کبودراهنگ و نعمت‌آباد در اسدآباد و سدکلان ملایر به صورت محدود دارای آب می‌باشند.

صفی‌خانی در ادامه بیان کرد: مهاجرت پرندگان به سمت جنوب و استوا از اواسط آبان شروع و تا پایان آذر ماه ادامه دارد و در مسیر، پرندگان برای استراحت در تالاب‌ها و آبگیرها فرود می‌آیند. برخی هم اقدام به ماندگاری و جوجه‌آوری در زیستگاه‌های آبی همدان می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد با لطف خداوند و ریزش باران پاییزی و بارش برف شاهد جبران بخشی از خشکسالی‌های اخیر باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.