همدان تنها نماینده ایران برای ثبت جهانی

0 22

«منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان»به یونسکو ارسال می‌شود

مجموعه باستانی هگمتانه با پرونده‌ای با عنوان «منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان» به یونسکو ارسال می‌شود که این ثبت جهانی وارد فاز جدیدی شده‌ است. بافت تاریخی و بازاری همدان در دل هگمتانه واقع شده که دارای ۱۰۰ اثر ارزشمند تاریخی است و از این موضوع از منظر پرونده‌ای بی‌نظیر است و برای یونسکو از جذابیت خاصی برخودار است.

بعد از سفر سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درمرداد ماه به همدان اعلام کرد، پرونده ثبت جهانی « منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان» در الویت وزارت‌خانه است و تا پاییز امسال به یونسکو ارسال می‌شود، قائم مقاوم وی در روز سه شنبه ۲۴ آبان ماه به بازدید قسمتی از این محدوده از جمله سایت موزه میدان مرکز همدان پرداهت و در نشست اعضای انجمن میراث فرهنگی استان همدان شرکت کرد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه هر کشور یک  سهمیه برای ثبت جهانی دارد، بیان کرد: ۱۴ تیم کارشناسی کار ارزیابی ثبت‌های جهانی را برعهده دارند که پرونده « منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» را به عنوان تنها نماینده ایران برای ثبت جهانی خواهیم داشت.
علی دارابی با تاکید بر ۲۶ اثر ثبت جهانی در کشور، خاطر نشان کرد: برای سال جاری پرونده ثبت جهانی کاروانسراها را داشتیم که اعلام نتیجه نهایی آن به دلیل جنگ اوکراین و روسیه لغو شد.

تا۱۰ سال آینده پرونده‌های ثبت جهانی ایران مشخص شده

دارابی با اشاره به اینکه تا ، تصریح کرد: آثار ارزشمندی در کشور برای قرار گرفتن در فهرست جهانی داریم که قله دماوند یکی از آنهاست و آثار دیگر براساس الویت مشخص شده‌اند.

علی دارابی
دارابی با بیان اینکه این پرونده شامل ۱۴۰ اثر تاریخی جذاب است، مطرح کرد: پس از ثبت جهانی، اثر متعلق به همه مردم است و باید در حفظ و نگهداری آن تلاش کنیم و بدانیم اثر ثبت شده از منظر جهانی تضمین و امنیت ملی ایجاد می‌کند.
وی در ادامه عنوان کرد: ثبت جهانی این محدوده باعث ایجاد ارزش افزوده در حوزه املاک تجاری طرح می‌شود و ایران رتبه نهم دنیا و پنجم آسیا را در حوزه ثبت جهانی دارد.
دارابی در پایان تاکید کرد: ثبت جهانی «منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان» دستور کار اصلی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

استاندار همدان

حذف آسفالت عرصه هگمتانه مهمترین چالش‌ ثبت جهانی

استاندار همدان نیز در ادامه با اعلام اینکه برای ثبت جهانی منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به اینکه اعتبارات خوبی برای ثبت جهانی این اثر در نظر گرفته شده اما اداره کل میراث فرهنگی استان همدان برای کمک به طرح دنبال جذب اعتبارات وزارتخانه‌ای است.
علیرضا قاسمی فرزاد با اشاره به آماده کردن فضا برای ثبت جهانی، اظهار کرد: این محدوده باید متناسب با فرهنگ، تاریخ و تمدن بازسازی شود، علاوه بر این محیط اطراف،مغازه‌ها و محیط پیرامونی باید با معماری منسجم و متناسب با فضای تاریخی هگمتانه مرمت شود.
مدیر میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در ادامه عنوان کرد: اقدامات ارزشمندی برای ثبت جهانی منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان صورت گرفته، و تنها سهمیه ایران برای ثبت جهانی، به همدان داده شده است.
علی مالمیر این پرونده را مطالبه مردم همدان دانست و بیان کرد: حذف آسفالت عرصه هگمتانه یکی از مهمترین چالش‌های این پرونده بود وتا یک ماه آینده میدان هگمتانه و خیابان آسفالت منتهی به بازار آهن فروشان حذف خواهد شد.
مالمیر با اشاره به سازماندهی مغازه‌ها، جداره‌های  پیاده راه بوعلی و اکباتان در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: جابه‌جایی برخی از خطوط و کنتورهای برق، مرمت خانه میرابیان، خانه شرفخانی، خانه نوری انجام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.