همدانی‌ها؛ آرام یا ناآرام؟

0 30

عصبانی یا آرام هستید!؟

تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا برخی روزهای گرم یا سرد، ابری یا آفتابی، عصبانی یا آرام هستید!؟

بسیاری از مردم نسبت به خطرات ناشی از افزایش دما، به ویژه تاثیر قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید در افزایش خطر احتمال ابتلا به سرطان پوست آگاه هستند، اما کمتر به تاثیر افزایش دما در افزایش تعداد مبتلایان به سکته مغزی و حملات قلبی توجه کرده‌اند. در روزهای بارانی، ناراحتی‌های ناشی از رماتیسم و آسم به مراتب افزایش پیدا می‌کند. همچنین دوره‌های کوتاه‌مدت سرما، ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی در میان سالمندان را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. بنابراین می‌توان گفت وضعیت آب و هوا می‌تواند نقش بسیار مهمی در سلامت جسمی و روانی افراد داشته باشد.

افسردگی در فصل زمستان یکی از بیماری‌های شایع در میان ساکنان همدان است.

براساس بررسی‌های انجام‌شده بیش از ۲۰‌درصد این افراد در روزهای زمستانی و سرد سال به آن مبتلا هستند. چنین تاثیری در بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم انگلیس که مبتلا به سندروم اختلالات عاطفی فصلی مرتبط با ابرهای کم‌ارتفاع و شب‌های طولانی زمستانی است، به اثبات رسیده است. این افراد به علت تغییرات بیوشیمیایی ایجاد شده در مغز دچار افسردگی می‌شوند. آنها ساعات طولانی از شبانه‌روز را می‌خوابند، اما همواره احساس خستگی می‌کنند. همچنین افراد مبتلا به چنین اختلالاتی بسیار تحرک‌پذیر و زودرنج بوده و از انجام امور روزانه و برقراری روابط اجتماعی با دیگران ناتوان هستند. این در حالی است که با افزایش طول روز شدت بیماری کاهش یافته و حتی اگر آنها در روزهای زمستانی تنها دو ساعت زیر تابش نور مصنوعی قرار گیرند، ۸۰ درصد علائم بیماری خود را در حال بهبودی خواهند یافت.

بررسی‌های بیشتر نشان داده است که وقتی بدن ما تحت تاثیر فشارهای محیطی اطراف مانند عوامل موثر در تغییرات آب و هوا قرار نگرفته باشد، از عملکرد مناسب‌تری برخوردار خواهد بود. اما باید گفت که هر یک از این عوامل می‌تواند از تاثیرات منحصر به فردی برخوردار باشند. نوسانات جوی فشار هوا در فرکانس‌های پایین منجر به ایجاد اختلال در فعالیت‌های ذهنی و کاهش تمرکز و عملکرد حافظه می‌شود.

بدن ما برای ایجاد گرمای مورد نیاز هنگام کاهش شدید و ناگهانی دمای هوا با کاهش دمای درونی بدن و هنگام مواجه شدن با درجه حرارت‌های بالا در روزهای گرم و تابستانی با مشکلات زیادی مواجه می‌شود و به همین دلیل اغلب در چنین شرایطی میزان مرگ‌و‌میر در میان سالمندان به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. در شرایطی که دمای بیش از ۳۸ درجه سانتی‌گراد برای مدت زمانی بیشتر از یک هفته ادامه داشته باشد، میزان مرگ و میر افراد تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. جالب است بدانید در روزهایی که دمای هوا نسبت به شرایط پیش‌بینی شده برای یک دوره زمانی از سال افزایش پیدا می‌کند، میزان تحریک‌پذیری افراد نیز افزایش یافته که سبب رفتارها و واکنش‌های غیرعادی و غیرمنطقی از سوی افراد می‌شود. در بسیاری از شهرها در چنین شرایطی میزان خشونت در میان افراد در مقایسه با شرایط عادی افزایش پیدا خواهد کرد. بر اساس بررسی‌های انجام شده روزهای گرم و مرطوب، بیشترین تاثیر را بر اخلاق و رفتار انسان‌ها دارند که سبب بی‌خوابی، کاهش فعالیت‌های روزمره، ضعف هوشیاری، ایجاد اختلال در واکنش نسبت به محیط اطراف، تحریک‌پذیری و رخوت می‌شوند.

برف درهمدان

این در حالی است که در روزهای خنک‌تر که رطوبت هوا نیز کمتر باشد هوشیاری و فعالیت‌های روزانه افراد بیشتر و رفتار مناسب تری را  شاهد خواهیم بود. اغلب روزهای آفتابی احساس شادمانی مضاعفی داریم. روزهای آفتابی از محرک‌هایی با تاثیر مثبت به شمار می‌آیند و کاهش تابش نور آفتاب بلعکس سبب ایجاد اختلالات عاطفی و احساسی خواهد شد. بخشی از مغز که نقش مهمی در کنترل اعمال حیاتی بدن دارد که توسط نور طبیعی عبور کرده از شبکیه چشم، تحریک‌شده در این امر موثر است به طوری که اگر میزان نور ورودی به چشم کاهش یابد ،سرعت انجام اعمال حیاتی بدن نیز کاهش پیدا خواهد کرد و منجر به احساس خستگی در طول روز ، پرخوری و رفتارهای پرخاشگرانه خواهد گردید. وزش بادهای پر سروصدا، سبب افزایش خستگی و تحریک‌پذیری ،اضطراب، فشارهای روانی، افسردگی و بی‌خوابی شبانه و بی حوصلگی ما می گردد، بر این اساس هرگونه تغییرات جزئی ایجاد شده در دما، فشار و رطوبت هوا می‌تواند سبب ایجاد تغییراتی در رفتار و شرایط جسمانی و روانی افراد شود. می‌توان به این نتیجه رسید که تغییرات آب و هوایی می‌تواند بر تصمیم‌گیری افراد نیز تاثیرگذار باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.