هشتادونهمین سالروز درگذشت عارف قزوینی در همدان

0 23

شهربان پرس، هشتاد و نهمین سالروز درگذشت عارف قزوینی شاعر ملی با حضور هنرمندان، شاعران، روزنامه‌نگاران و علاقه مندان این شاعر در آرامگاه او در همدان آرامگاه بوعلی سینا برگزار شد.

سالروز درگذشت عارف قزوینی ۱۴۰۱

این مراسم صبح روزه یکشنبه ۲ بهمن۱۴٠۱ با سخنرانی محسن جان جان مدیر بنیاد ایران شناسی شعبه همدان آغاز شد. محسن جان جان در این برنامه به ضرورت پژوهش در زمینه شناسایی مفاخر و مشاهیر استان همدان تاکید کرد.
عارف قزوینی
سالروز درگذشت عارف قزوینی _ همدان ۱۴۰۱
پس از او دکتر صاحب محمدیان منصور مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه به اهمیت اماکن تاریخی و آرامگاه‌های همدان در توسعه گردشگری ادبی اشاره کرد و گفت: از گذشته شاعران و ادیبان بسیاری در این استان می‌زیستند که از این ظرفیت می‌توان در بحث گردشگری ادبی بهره برد.  او افزود تلاش می‌کنیم سال آینده هگمتانه را به ثبت جهانی برسانیم و این ظرفیت‌ها پشتوانه‌ای برای پرونده ثبت جهانی هگمتانه است.

عارف قزوینی یک شاعر میهن‌پرست

 سپس حسین زندی فعال میراث‌فرهنگی و روزنامه‌نگار همدانی به نقش عارف در تصنیف سازی پرداخت و گفت: عارف به قول خودش از چهار هنر؛ خوشنویسی، خوانندگی، تصنیف‌سازی و شاعری برخوردار بوده، او در تصنیف‌سازی یک‌صد سال گذشته رقیب نداشته است. عارف یک شاعر میهن‌پرست بود که اشعارش را به زبان مردم و برای مردم می‌سرود. او افزود: این این چهارمین سال است که مراسم بزرگداشت عارف را در سالروز درگذشت این شاعر برگزار می‌کنیم و این روز می‌تواند در تقویم رسمی به عنوان روز عارف ثبت شود.
سپس کاظم مرادی هنرمند همدانی به اجرای چند تصنیف از عارف پرداخت که با استقبال مخاطبان روبرو شد. و حسین تهذیبی دیگر هنرمند همدانی با نواختن سه تار و اجرای دو تصنیف و یک آواز از عارف قزوینی، مخاطبان را میهمان کرد.
همچنین در این تعدادی مراسم اعضای انجمن ادبی چکاد از جمله عباس رنجبران، محمد افشار، پروانه آریانیک، نسرین ابوطالبیان، محمود قاسمی آزمون و مهناز بیگلری چند غزل از عارف را برای مخاطبان خواندند. در پایان نیز طبق سنت سا‌ل‌های پیشین با تقدیم شاخه گل به مزار عارف از سوی حاضران مراسم پایان یافت.
این مراسم به همت هفته‌نامه همدان‌نامه، پایگاه خبری شهربان پرس، انجمن شاهنامه‌خوانی چکاد، شهر کتاب همدان، خانه تشکل‌های میراث فرهنگی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان در قالب سلسله نشست‌های دیدار برگزار شد.
عکس: حجت محمدی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.