نگاه نامهربان مسئولان همدان به معلولان

معلولین در تامین هزینه‌های مسکن، دچار مشکلات جدی هستند

0 8

۳ دسامبر روز جهانی معلولان است. این روز از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نام گذاری شده است و هدف از این نام گذاری، افزایش توجه و آگاهی عمومی درباره مسائل مربوط به افراد دارای معلولیت است.

طبق گزارشات، در همدان حدود ۳۰ هزار نفر از افرادی که از معلولیت رنج می‌برند تحت پوشش بهزیستی هستند که به نیاز همین تعداد نیز رسیدگی نمی‌شود.

محمد افشاری رئیس جامعه توانمندان (معلولین) درباره اصلاح شرایط برای معلولان در همدان گفت: در شهر متاسفانه آقایان، اصلاح شرایط برای معلولان را خلاصه در برداشتن چند پله از ورودی ساختمان‌ها و تغییر شکل آن‌ها برای عبور ویلچر می‌دانند. همین سطحی‌نگری سبب شده مطالبات و خواسته‌های به‌حق این قشر دیده نشود و انزوا و خانه نشینی سهم آن‌ها شود و از فرصت‌های برابر برای این شهروندان بی‌بهره باشند.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص تامین وسایل توانبخشی مشکلاتی وجود دارد، افزود: معلولان هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند تا تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کنند در حالی که سازمان بهزیستی درصدی را و آن هم برای برخی از اقلام تامین می‌کند.

افشاری قول تامین مسکن در همدان برای معلولان را شعار دانست و اظهار داشت: بسیاری از معلولین در تامین هزینه‌های مسکن، هم در خصوص ودیعه و هم در خرید مسکن دچار مشکلات جدی هستند . ودیعه مسکن ۱۵ میلیون تومانی در اختیار معلولان قرار می‌دهند که مشکل آن‌ها را حل نمی‌کند و حتی در پایین شهر هم نمی‌توانند خانه‌ای اجاره کنند.

امیر کوکائیان معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه جمعیت معلولان تحت پوشش بهزیستی در همدان حدود ۳۰ هزار نفر است، گفت: ۲۰ هزار و ۲۰۶ نفر از این افراد خدمات مستمری دریافت می‌کنند که ۳۰۰ نفر از آن‌ها در یک سال گذشته زیر پوشش قرار گرفته‌اند.

وی همچنین با اشاره به مشکل مسکن برای معلولان به افزایش کمک هزینه بلاعوض برای آن‌ها اشاره کرد و گفت: مبلغ کمک هزینه مسکن برای خانواده‌های تک معلولی به ۱۵۰ میلیون تومان در شهر و ۱۰۰ میلیون تومان در روستا افزایش یافته و این مبلغ برای خانواده‌های دارای ۲ معلول ۲۰۰ میلیون تومان در شهر و ۱۵۰ میلیون در روستا مقرر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.