نشست گردشگری کشاورزی در نمایشگاه

0 15

در نخستین روز آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته رویدادهای مهمی در غرفه شهرداری همدان برگزار شد. نشست یکی از این رویدادها نشست «گردشگری کشاورزی در محیط شهری» با حضور جلال شیراوند، مجید زمانی و یحیی بارچیان از استان گلستان بود که با اجرای بابک مغازه‌ای اجرا شد.

نشست گردشگری کشاورزی در نمایشگاه
نشست گردشگری کشاورزی – نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته ۱۴۰۲

 

یحیی بارچیان در این نشست گفت: بعد از ۲۲ سال کار دولتی به مزرعه رفتم کوهنیان آزادشهر در استان گلستان رفتم، از طریق مجید زمانی با مفهوم گردشگری کشاورزی آشنا شدم. به دنبال ارائه سبک زندگی در مزرعه بودم.

او افزود: گردشگری اولا و مقدم بر کشاورزی نیست، اقتصاد مکمل برای کشاورزی و نوین سازی کشاورزی است. در عبارت انگلیسی agritourism هم کشاورزی مقدم بر گردشگری هست.

هیچ سیاست گذاری خاصی از طرف مسیولان در این باره نشدهاست. آشنا شدن کودک و خانواده با سبک زندگی، روند تولید محصولات، در دراز مدت برای یادگیری مقوله صرفه جویی، پرورش محصولات سالم هدف ما بود.

او در ادامه گفت: رویکرد در کوهنیان گیاهان دارویی است و احیای کرم ابریشم، پارچه و تولیدات ابریشمی. گردشگری کشاورزی از خام فروشی محصول ممانعت می‌کند، سود کشاورز در فرآوری محصول است. گیاهان دارویی چون دیم هستند کمک به ذخیره منابع آبی استان می‌کنند.

مجید زمانی در این نشست با همدان از طریق مزرعه احیایی، مکافارم، آشنا هستم، ۶ محصول کشاورزی ثبت جهانی داریم که ۲ تا در همدان است، یعنی گردو و انگور.

او افزود: ظرفیت‌های همدان بسیار زیاد است از جمله فعالیت‌های مختلف مثل پرنده نگری، رصد آسمان. ظرفیت همدان گیاهان دارویی است و حضور بوعلی سینا. در دنیا تاکستان‌ها از بزرگترین مجموعه‌های گردشگری کشاورزی هستند. بیش از ۸۰درصد مخاطبان توسکا جامعه شهری هستند. در محیط شهری امکان گرفتن استعلام های ادارات مختلف راحت‌تر است.

نشست گردشگری کشاورزی
نشست گردشگری کشاورزی – نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته ۱۴۰۲

 

جلال شیراوند در این نشست گفت: فروش کشاورزی در استانی که عمده فعالیتش کشاورزی است نشان دهنده موفقیت ماست. قبل از انقلاب مجتمع گوشت بوده، بعد از انقلاب ورشکست می‌شود و ۹۳ به مالک جدید واگذار و کشت آغاز می‌شود. ۵۰۰ هکتار زیر کشت می‌رود. در بین محصولات برنامه داریم انگور را با پسته جایگزین کنیم. ویژگی ما مدیریت آب و بهره وری‌ است. ۲۰ لیتر به جای ۴۰۰ لیتر برای تولید یک کیلو گوجه و ۵۰ کیلو در هر متر مربع. ۲۰۰ نوع گیاه دارویی و ۶ نوع صنتعی کشت کردیم.

او افزود: تنها شرکت خصوصی حمایت از گوزن زرد و پرورش قوچ و میش و آزاد سازی در مزرعه هستیم. برای ارگانیک بودن از زنبور بامبل برای گرده افشانی و زنبور دیگری برای مبارزه با آفات استفاده می‌کنیم. انجیر استهبان تولید می‌کنیم.

نحوه ورود گردشگر با نصف روز حضور در مزرعه و  با روند کاشت، داشت، برداشت است.

در تمام سال با محصولات مختلف و گردشگری  تجربه‌گرا و با شرکت در کارهای کشاورزی، تجربه زندگی در سیاه چادر، برپا کردن و جمع کردن چادر‌، تورهای آموزشی فعالیت می‌کنیم.
با کلید واژه امید برای دانش آموزان و دانشجویان برنامه  آموزشی داریم با برنامه ۶ ساعته طبق کتاب‌های مدرسه برنامه اجرا می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.