ایرج رنجبر درگذشت

0 54

ایرج رنجبر از «آن که گفت آری» تا «آنتیگونه»

«ایرج رنجبر» بازیگر تئاتر روز سه شنبه پنجم مهرماه ۱۴۰۱ براثر عارضه قلبی از دنیا رفت. ایرج رنجبر متولد ۱۳۳۷ در همدان بود. او دوره ابتدایی را در مدرسه‌ تاج و دوره دبیرستان را در دبیرستان پهلوی گذراند. او از نوجوانی کار تئاتر را آغاز کرد و در ده‌ها نمایش، سریال و فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد. این هنرمند یکی از شناخته شدن‌ترین بازیگران استان بود که با هنرمندان نسل‌های پیشین سابقه همکاری داشت.

ورود ایرج رنجبر به عرصه هنر

ایرج رنجبر در دوران نوجوانی با دیدن فیلم فارسی‌های آن زمان مانند آثار محمدعلی فردین و ایرج قادری به هنر علاقمند شد و سال ۱۳۵۴ به کلاس‌های «رضا کشانی» در اداره فرهنگ و هنر راه یافت و دوره‌های آموزشی را با او گذراند. از هم‌دوره‌ای های او در کلاس‌های رضا کشانی، عباس نفری، احمد لباسی، پرویز چهاردولی، محمد کشتی آرا، محمد جواد کبودرآهنگی، سهراب نیک فرجاد و احمد قربانی بودند که بعدها در آثار نمایشی که در همدان اجرا می‌شد همکاری داشتند.

رنجبر درباره شیوه آموزش کشانی می‌گفت: «هر کس به این کلاس‌ها راه می‌یافت، کشانی الفبای تئاتر را به او یاد می‌داد، فن بیان را با او کار می‌کرد.»

ایرج رنجبر پس از یک دوره آموزش شش ماهه به سر صحنه رفت و اولین بار در نمایش «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» نوشته «برتولد برشت» به کارگردانی رضا کشانی بازی کرد. سپس در نمایشی کمدی به‌نام «مستاجر» به کارگردانی «نصرالله عبادی» و نوشته «رضا همراه» بازی کرد.

همان دوران در نمایش «تندر» با  مسعود احمدی، قربان معین زاده، آذر مقصودیان، پرویز چهاردولی و خانم مهدی پور همکاری کرد.او پس از انقلاب نیز در نمایش‌های گوناگونی بازی کرد. اولین کار نمایشی ازعباس شیخ بابایی به‌نام «الوداع» بود که در یک سالن ورزشی اجرا می‌شد.

سپس نمایش «بلال» به کارگردانی صادق عاشورپور بود. سپس در نمایش دیگری به‌نام «شلاق» نقش شاه را بازی ‌کرد. رنجبر این دوره در چند اثر از عباس شیخ بابایی بازی کرد.

از جمله نمایش «مهر» که بعدا این نمایش تبدیل به یک فیلم سینمایی به نام «یاد» شد و اولین فیلم جنگی در همدان لقب گرفت. آن دوره او نقش جوان را خیلی بازی می‌کرد. به طور مثال نمایش «کویر»برگرفته از قصه طبس به کاگردانی ابراهیم جعفری به روی صحنه رفت و نمایش «حکایت ماندن» به کارگردانی پرویز چهاردولی از آن جمله بود.

او نمایشی به نام «جعفرجان از فرنگ برگشته» را کارگردانی کرد که کاری کمدی بود و نصرالله عبادی، شیوا بلوریان از بازیگران آن بودند.

 

ایرج رنجبر در فیلم‌های سینمایی

ایرج رنجبر در چند فیلم کوتاه، سریال و فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد از جمله فیلم کوتاه «زنجیر».

سریال‌های «آوای خاک» و «متخصص»، فیلم «انتظار»، فیلم سینمایی «سهراب تا سهراب» که به اتفاق هادی اسلامی، کرم رضایی، ایرج راد و عباس نفری بازی نقش آفرینی کرد.

از آخرین کارهای صحنه‌ای او می‌توان به نمایشنامه‌های «ادیپ شهریار» و «آنتیگونه» اثر سوفکل اشاره کرد که به کارگردانی زنده یاد عباس شیخ بابایی در تهران و همدان به صورت کار مشترک با هنرمندان تهرانی و اصفهانی چون قاسم زارع، جلیل فرجاد، جمشید جهانزاده،شیوا خسرومهر خوانش شدند.

اما مهمترین ویژگی او جدا از هنرش، روحیه و خصلت مردم‌داری بود. ارتباط وی با هنرمندان جوان یکی از ویژگی‌های بارز او بود. زنده نام ایرج رنجبر، دوستی باوفا و انسانی خوش‌رو و مهربان بود که همین ویژگی‌ها در ذهن دوستانش نقش بسته است. زنده‌یاد رنجبر با حضور فعال در رویدادهای فرهنگی و هنری همچون جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ضمن همکاری برای برگزاری بهتر این رویدادها همیشه همراه هنرمندان بود تا به سهم خودش بتواند از دغدغه‌های هنرمندان بکاهد.

یادش گرامی

عکاس: حجت محمدی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.