ماموریت مخفی در همدان منتشر می‌شود

0 23

ماموریت مخفی در همدان آخرین کتاب محمدحسن شهیدی همدانی

آخرین کتاب محمدحسن شهیدی همدانی با نام «ماموریت مخفی در همدان» به زودی منتشر می‌شود.

محمدحسن شهیدی همدانی سال ۱۳۲۳ چشم به جهان گشود و پس از پایان تحصیلات دبیرستان از همدان مهاجرت کرد، اما هنوزهم علاقه خود را نسبت به این شهر حفظ کرده است. محمدحسن شهیدی همدانی در سال ۱۳۴۶ به دانشگاه پلیس وارد شده و ۴ سال بعد از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. کتاب‌های «مواد مخدر و امنیت اجتماعی و راه سوم» و «روش تحقیق در امور اجتماعی» از مجموعه آثار او در زمینه مدیریت آموزشی و تحقیق و تحلیل محتوا است.

محمدحسن شهیدی

نخستین اثر داستانی این نویسنده رمان «یارم همدانی و…» است که سال ۱۳۹۴ توسط انتشارات «آوامتن» منتشر شد.  کتاب «ماموریت مخفی در همدان» دومین اثر داستانی محمدحسن شهیدی است که با تم پلیسی_جاسوسی خلق شده و به زودی توسط انتشارات آوامتن، در قالب «مجموعه کتاب‌های همدان‌نامه» منتشر خواهد شد. به بهانه چاپ این کتاب با حسین زندی، مسئول انتخاب و انتشار «مجموعه کتاب‌های همدان‌نامه» به گفت‌و‌گو نشستیم.

هدف شما از انتخاب کتاب «ماموریت مخفی در همدان» برای «مجموعه کتاب‌های همدان‌نامه» چه بود؟

همان‌طور که در مقدمه کتاب نوشته‌ام، تلاش ما در مجموعه کتاب‌های همدان‌نامه این است که، آثار‌ نویسندگان همدانی را منتشر کنیم. هدف این است که آثار مربوط به همدان که تاکنون به چاپ نرسیده، دراختیار هم استانی‌ها قرار گیرد. درگذشته نیز کتابی با نام «یارم همدانی و…» را از محمدحسن شهیدی همدانی، در انتشارات آوامتن منتشر کردیم.

این کتاب داستانی، مضمونی عشقی_سیاسی دارد که اتفاقات آن در همدان رخ داده است. رمان دوم این نویسنده، با نام ماموریت مخفی درهمدان بعد از کتاب یارم همدانی و… نوشته شده  و نویسنده آن را به ما سپرده که ما درقالب مجموعه کتاب‌های همدان‌نامه آوردیم و به‌زودی منتشر خواهد شد.

حسین زندی (ماموریت مخفی در همدان)

به نظر شما از بین کتاب‌های یارم همدانی و ماموریت مخفی در همدان، کدام کتاب بیشتر موردعلاقه و انتخاب مخاطب قرار می‌گیرد؟

کسانی که کتاب یارم همدانی را خوانده‌اند، مسلما برای خواندن کتاب جدید نویسنده نیز پا پیش می‌گذراند. به دلیل اینکه قلم شهیدی بسیار خوب و مطلوب است. شهیدی در ابتدا پژوهشگر و استاد دانشکده مبارزه با موادرمخدر بود و از موسسان این دانشکده در ایران است، اما در دوره بازنشستگی شروع به داستان‌نویسی کرد و در این حرفه نیز موفق بوده است.

او جزو اولین نویسندگانی است که وقایع داستان خود را در همدان می‌گذراند. اکثر نویسندگان شهرما، جسارت  این را ندارند تا شهر خود را بستر وقایع داستان قراردهند، اما شهیدی این ویژگی مطلوب را دارد. داستان اول او، یارم همدانی و… با استقبال خوبی روبه‌رو شد و ۴۰۰ نسخه از آن تنها در همدان به فروش رفت که در این بازار بد کتاب اتفاق خوبی است.

ویژگی‌های مشترک کتاب ماموریت مخفی در همدان با یارم همدانی و… چیست؟

آنچه که در همدان رخ می‌دهد، به نوعی مربوط به فرهنگ و تاریخ یا مردم همدان است که در هردو کتاب مشاهده می‌شود، یارم همدانی کتاب عاشقانه‌ای با کمی نگاه سیاسی است اما در کتاب ماموریت مخفی در همدان ما با یک سوژه جنایی و پلیسی روبه‌رو هستیم. این کتاب داستان جاسوسی اروپایی‌ها را در همدان شرح می‌دهد.

آیا اثر دیگری از‌ این نویسنده موجود است که به چاپ نرسیده باشد؟

این نویسنده همدانی، داستان کوتاه نیز نوشته است که یکی از کارهایش را در هفته‌نامه همدان‌نامه چاپ کرده‌ایم. او درحال حاضر مشغول نوشتن رمانی درباره دستکند‌های قدیمی همدان مانند قنات‌ها، کوه‌ خورزنه و مسیرهای زیرزمینی همدان است که هنوز نهایی نشده‌است.

از نظر شما وضعیت پرداختن به ادبیات اقلیمی همدان در سال‌های آینده چگونه پیش خواهد رفت؟

در مقدمه کتاب «ماموریت مخفی در همدان» نوشته‌ام که در شیراز، بوشهر و شهرهای دیگر مثل تبریز مکتب داستان نویسی شکل گرفته است اما در همدان ما هرگز چنین چیزی را نداریم در حالی که نخستین داستان‌نویس ایرانی به صورت مدرن، «شیخ موسی نثری همدانی» است.  داستان نویسی از همدان آغاز شده است. به معنای این‌که یکی از آن آن چهار نویسنده‌ دوران مشروطه که همیشه از آنها به عنوان اولین نویسندگان ادبیات داستانی نام برده می‌شود، همدانی بوده، پس از کشف و چاپ کتاب «تاریخ غیرت» شیخ موسی نثری همدانی مشخص شد که خاستگاه داستان نویسی شهر همدان است.

اما این روند ناکام مانده و ادامه نیافته است. جسارتی که افرادی مانند شهیدی یا گودرز شکری به خرج داده‌اند و به شهرخودشان پرداخته‌اند، قطعا به جوانان انگیزه خواهد بخشید و اگر دربین جوانان کسی دنبال نوشتن باشد، همدان را درنظر خواهد گرفت و به این موضوع و گونه از ادبیات داستانی نیز خواهد پرداخت.

به نظر شما دلیل استقبال مردم از کتاب‌هایی که در ژانر‌ ادبیات اقلیمی است، چیست؟

مردم خاستگاه و زادگاه خودشان را دوست دارند و می‌خواهند که درباره آن بیشتر بدانند. حس خوبی دارند که از تاریخ زادگاه و زندگی گذشتگان خود آگاهی داشته باشند. چون این موضوع به خود مردم مربوط است. وقتی که کوچه‌ها و خیابان‌ها، اقلیم، آب‌وهوا یا مردم را می‌شناسند، احساس راحتی بیشتری دارند، تا اینکه داستانی درباره کشوری بخوانند که از آن هیچ شناختی ندارند.

در این کتاب درباره کارونسرای گلشن و کسانی که در آنجا به تجارت می‌پرداختند، نوشته شده است و مسلما کسی که کاروانسرای گلشن و قهوه‌خانه‌ها را بشناسد یا راه رفت وآمد به آنجا را طی کرده باشد. علاقمند به دیدار مجدد آن مکان‌ها می‌شود، چون این مکان‌ها بسیار در داستان جذاب تعریف شده‌اند. ممکن است که در ابتدا مردم ایران نسبت به موضوعی مقاومت نشان دهند، اما در نهایت می‌پذیرند، به ویژه وقتی پدیده‌ای با گذشته وهویت و جغرافیای محل زندگی آنان مرتبط باشد.

داستان این کتاب را از نظر جذابیت چگونه توصیف می‌کنید؟

کتاب ماموریت مخفی در همدان بارها خوانده‌ام و بسیار داستان جالبی دارد. من این کتاب را بسیار می‌پسندم. مقداری به خاطره-رمان نزدیک است به گونه‌ای که انگار خاطرات خود نویسنده بیان می‌شود، اما در قسمت‌هایی از داستان اتفاقات درخشانی رخ می‌دهد که آن‌را به رمان نزدیک‌تر می‌کند و نشان می‌دهد که شهیدی در رمان‌نویسی‌ نیز موفق است.‌

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.