عمارت تاریخی گلستان مریانج آماده بهره برداری شد

0 4

شهربان پرس به نقل از ایرنا، شهردار مریانج گفت: عملیات مرمت و احیای عمارت تاریخی گلستان در شهر مریانج پایان یافت و هم اینک این بنای تاریخی آماده بهره برداری است.
مسعود علیمحمدی روز چهارشنبه در گفت وگویی افزود: این بنای تاریخی مربوط به خاندان قاسمی ‏ها در شهر مریانج جز معدود ابنیه‌های قدیمی و دارای ارزش تاریخی است که توسط شهرداری در سال ۱۳۹۷ به تملک درآمد.
وی اضافه کرد: در نهایت با تصویب شورای شهر وقت و تعیین پیمانکار، عملیات احیا و مرمت بنا توسط شهرداری در سال ۱۳۹۸ آغاز شد و بعد از گذشت چهارسال، این طرح به اتمام رسیده و در پنجشنبه هفته جاری به بهره ‎برداری خواهد رسید.

شهردار مریانج اظهار داشت: این بنای قدیمی ابتدا در زمینی بالغ بر ۴۰۰ متر مربع بود که بعد از تملک آن، زمین مجاور این بنا به متراژ ۵۰۰ متر مربع نیز به عنوان حیاط به این بنا اضافه شد که تملک این ۲ زمین با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان انجام شد.

وی با اشاره به قدمت این بنا تصریح کرد: این خانه قدیمی با قدمت بیش از ۱۱۰سال مربوط به اواخر دوره قاجاریه است که با معماری خاص پنج دری در ۲ طبقه به متراژ ۳۷۰ مترمربع ساخته شده که در تاریخ ششم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به شماره ۳۱۰ در فهرست آثار واجد ارزش تاریخ و فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.
علیمحمدی بیان کرد: عملیات احیا و مرمت این خانه تاریخی و همچنین محوطه‌سازی و دیگر بناهای اضافه شده به آن در حیاط دوم طی چهار سال کاری سه میلیارد تومان هزینه داشته است.
وی با اشاره به لزوم توجه خانه‌های قدیمی توسط شهرداری‌ها، گفت: با وجود قدمت طولانی شهر مریانج تعداد میراث کهن باقی‌مانده در این شهر بسیار محدود بود و در طول گذر زمان عمده این بناهای تاریخی تخریب و از بین رفته است.

شهردار مریانج ادامه داد: بناها و خانه‌های تاریخی شهرها از جمله دارایی‌های ارزشمند به شمار می‌آیند و چنانچه در این‌خصوص غفلتی صورت بپذیرد به ‌طور قطع سال‌های آینده باید حسرت هویت از دست رفته تاریخی شهرها را بر دل داشته باشیم.

وی افزود: هم اکنون وضعیت برخی خانه‌های قدیمی باقی مانده در شهر مناسب نیست و غبار بی‌مهری‌ها موجب شده برخی از آن‌ها تخریب شوند و تعدادی هم چهره نو و تازه‌ای به خود گرفته‌اند.

علیمحمدی اظهار داشت: حفاظت از میراث تاریخی در مجموعه مدیریت شهری مریانج در دوره گذشته و فعلی مورد توجه قرار گرفت و در این راستا خانه تاریخی گلستان که یکی از عمارت‌های قدیمی موجود در شهر و در آستانه تخریب بود مرمت و هم اینک به عنوان یک نماد هویتی و اثری ماندگار در دل شهر مریانج خودنمایی می‏ کند.

وی افزود: مریانج با قدمت طولانی چندین اثر تاریخی از جمله، خانه گلستان، پل سلیمانی، سنگ نگاره ‏های دره دوستعلی و تپه باستانی در فهرست آثار ملی دارد و همچنین آسیاب‌ خرابه ‎های این شهر در انتظار ثبت ملی است.

مریانج باحدود ۱۰ هزار جمعیت در پنج کیلومتری غرب شهرستان همدان واقع شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.