طرح جامع شهری اسدآباد نیازمند بازنگری

0 56

لزوم داشتن طرح جامع شهری

امروزه با افزایش شهرها و روی آوردن مردم به شهرنشینی، برنامه ریزی برای شهرها بسیار مهم و ضروری بوده به نحوی که تدوین برنامه‌هایی همچون برنامه شهری و طرح تفضیلی ناشی از همین مسئله است.طرح جامع شهری از مهمترین طرح های شهری بوده که هدف آن  مشخص کردن توسعه شهر و تامین نیازمندی‌ها بر مبنای اهداف توسعه شهری تعیین می‌شود.در این طرح نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، تجاری، اداری و کشاورزی مشخص می‌شود و نیاز شهر به تاسیسات، تسهیلات شهری و سطح نیاز برای آنها و مقررات مربوط به موارد یاد شده و ضوابط حفظ بناهای تاریخی و مناظر طبیعی نهیه و تنظیم می‌شود.

اسدآباد منتظر ابلاغ طرح بازنگری جامع شهری

شهردار اسدآباد یکی از شهرستان هایی است که ۱۷ سال است منتظر ابلاغ طرح بازنگری جامع شهری بوده و طی این ۱۷ سال همچنان با همان طرح جامع اولیه به فعالیت خود ادامه داده است و این امر باعث بروز مشکلاتی در درآمد شهرداری و تغییر کاربری‌ها شده است.

بهرنگ دالوند شهردار اسدآباد در گفت و گویی با ایسنا، اظهار داشت: طرح جامع شهری،چارچوب و نیازهای آینده یک شهر، باید و نبایدها و کاربری‌های مختلف را برای بلند مدت مشخص و به عنوان نقشه برای تمام برنامه‌های آینده عمل می‌کند.

۱۷ سال انتظار برای طرح‌ جامع شهری اسد آباد

شهر اسدآباد یکی از شهرستان‌هایی است که ۱۷ سال منتظر ابلاغ طرح بازنگری خود بوده و شهرداری ۱۷ سال است که با همان طرح جامع اولیه به فعالیت خود ادامه می‌دهد، این امر علاوه بر تاثیر منفی بر درآمد شهری، مشکلاتی را در تغییر کاربری ها ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه هدف عمده طرح‌های جامع شهری ایجاد نظم در فضای شهری است، افزود: تعیین نیاز‌های شهری، مشخص کردن امکانات و محدودیت‌های منابع و تدوین راه حل‌‌ها از مهم ترین مشخصه طرح‌های جامع شهری به شمار می‌روند.

دالوند با اشاره به طرح جامع شهر اسداباد بیان کرد: طرح هادی اسدآباد ۳۰ سال پیش با مجوز مساحت ۹۲۰ هکتار ابلاغ شده است، اما بعد ۱۰ سال با ابلاغ طرح جامع مساحت شهر از ۹۲۰ به ۹۱۶ کاهش یافت.

شهردار در ادامه افزود: متاسفانه کار کردن با طرح قبلی از درآمدهای شهرداری کم و مشکلات شهری را زیاد می‌کند و شهردار به جای متمرکز شدن روی پروژه‌های جدید به ناچار باید همراه اعضای شورا به مشکلات طرح جامع اولیه رسیدگی کند.

دالوند با اشاره به انتقاد از عدم توجه به پیشنهاد تغییر کاربری در طرح بازنگری جامع شهر از طرف شورای شهر اسدآباد و شهردار سابق گفت: در طرح بازنگری جامع شهر اسدآباد که قرار است ابلاغ شود، هیچ گونه تغییری در نظر گرفته نشده است.

طرح جامع شهری اسد آباد کی به نتیجه می‌رسد؟

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز با بیان اینکه در چند روز اخیر جلساتی با مشاور طرح در این رابطه داشته‌ایم، گفت: طح جامع شهری با هدف هدایت و سازماندهی نظامند شهرها و مشخص کردن جهت توسعه و تدوین برنامه برای شهر و تامین نیازها بر مبنای پیش‌بینی‌ها و اهداف توسعه شهری تهیه می‌شود.

ایوب اسداللهی با بیان اینکه متاسفانه طرح جامع شهری اسدآباد به دلایل مواجه با بعضی طرح‌های غیر فنی ادامه داد: در سه ماه اخیر به دستور استاندار استان همدان جلساتی در بحث طرح جامع و طرح‌های تفصیلی مربوط به کمسوین ماده پنج و کارگروه امور زیربنایی را با پیگیری‌های لازم برگزار و در حال حاضر تمام شهرها را در بحث کمسیون ماده پنج و کارگروه امور زیر بنایی صفرکرده‌ایم و پرونده معطلی برای کمسیون ماده پنج یا کارگروه امور زیر بنایی نداریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان تصریح کرد: قول می‌دهم طرح جامع اسدآباد در هفته جاری به شورای عالی ارسال شود و تا ظرف یک ماه آینده بتوانیم نتیجه طرح جامع شهری اسدآباد را داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.