شهرداری هوشمند همدان گامی موثر در سلامت اداری

0 55

شهربان پرس در این مقاله به بررسی سامانه شهرداری هوشمند می پردازد. شهرداری هوشمند همدان از ابتدای شهریورماه سال ۱۴۰۱ کارش را آغاز و بخشی از خدمات خود مانند پرداخت عوارض شهرداری را اینترنتی ارائه می‌کند. شهرداری هوشمند همدان که فاز اول آن ۶ ماه به طول انجامید، کلیه خدمالت صدور پروانه ساخت، محاسبه و پرداخت عوارض نوسازی، کسب و پیشه شهرداری را برای شهروندان امکان‌پذیر کرده است.

سامانه شهردای هوشمند همدان ابزاری کارآمد

سامانه شهردای هوشمند همدان بدون شک یکی از مهم‌ترین ابزار‌های خدمات مدیریت شهری در چندسال اخیر است، به دلیل این‌که با توسعه این بستر گام موثری در راستای دولت الکترونیک برداشته شده است. از طرفی ایجاد بانک اطلاعاتی و آرشیوهای الکترونیکی، علاوه بر کاهش مراجعات مردم به شهرداری، زمینه ساده و سریع پیگیری درخواست شهرداری، تصدیق گواهی، آراء کمیسیون ماده صد، اعلام ضابطه هوشمند، پرداخت عوارض نوسازی، شناسایی کد نوسازی آپارتمان را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های بارز سامانه شهرداری هوشمند همدان

از دیگر ویژگی‌های سامانه شهرداری هوشمند همدان می‌توان به استفاده حداکثری از منابع، افزایش شفافیت، کاهش خطاهای کاری و ارائه عادلانه خدمات به شهروندان و توسعه فناوری‌ها که موجب کاهش هزینه‌هاست، اشاره کرد.

در این سامانه ۱۹ فرآیند در چهار منطقه شهر جهت یکپارچه‌سازی سیستم شهرسازی، نوسازی و درآمد اعلام شده و بیش از ۴۴ لایه اطلاعات مکانی و بیش از ۱۲۰ هزار پرونده و ۱۴ میلیون تصویر در سامانه بارگذاری شده است که نشان از وسعت پروژه سامانه ی شهرداری هوشمند همدان است.

سامانه+پرداخت+عوارش+شهرداری+همدان

ارتقای کیفیت ارائه خدمات در شهرداری هوشمند

با توجه به اینکه ۷۰ درصد مراجعه‌های مردم به شهرداری مربوط به استعلام‌های اداره‌ها و سازمان‌ها است و شهرداری همدان از سال ۸۹ به دنبال راه اندازی  پروژه سامانه شهرداری الکترونیک بوده این سامانه می‌تواند تاثیر به‌سزایی درکیفیت ارائه خدمات به شهروندان داشته باشد. یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این سامانه برای شهروندان سرعت دریافت خدمات بدون وابستگی به موقعیت مکانی ا‌ست.

پرداخت+عوارض+شهرداری+همدان

سامانه شهرداری هوشمند همدان پیشرو در شفاف سازی

این سامانه می‌تواند با ارتقای سلامت اداری و شفاف‌سازی روند فعالیت بخش‌های مختلف در مدیریت شهری، یکی از حرکت‌های قابل توجه در راستای مبارزه با فساد اداری و ایجاد سازمان‌های «شیشه‌ای» باشد، به گونه‌ای که در این سامانه تمام کارکردها و هدف‌های سازمان به طور «شفاف» قابل مشاهده است.

مجموعه شهرداری متناسب با نوع خدماتی که به شهروندان ارائه می‌دهد، همیشه با حواشی گوناگونی روبه‌رو بوده اما باوجود این سامانه می‌توان امیدوار بود، زمینه‌های رانت و سودجویی به طور قابل توجهی کاهش یابد. از طرفی رصد مراحل رسیدگی به درخواست‌ها، خود می‌تواند یکی از مهم‌ترین خدمات این سامانه باشد، زیرا نظارت برروی عملکرد بخش‌های گوناگون را به طور قابل قبولی افزایش داده و شهروندان به راحتی می‌تواند مراحل گوناگون رسیدگی به درخواست‌شان را بدون مراجعه حضوری پیگیری کنند.

افزایش میزان پاسخگویی با شهرداری هوشمند همدان

امروزه با توجه به افزایش دانش و دسترسی گسترده مردم به گوشی‌های هوشمند، امکان ارائه خدمات الکترونیک یکی از انتظارات و مطالبات به حق شهروندان است و یکی از نکات مثبت سامانه شهرداری هوشمند همدان کاهش مراجعات به شهرداری و دریافت پاسخ به صورت دیجیتال در کمترین زمان ممکن است.

همین امر باعث افزایش بهره‌وری و افزایش نرخ پاسخگویی به شهروندان نیز خواهد شد. زیرا بخشی از خدمات به صورت سیستمی محاسبه و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

حرکت از ارائه خدمات سنتی به مدرن با شهرداری هوشمند همدان

تغییرات بنیادین همیشه در هر جامعه‌ای با مقاومت روبه‌رو بوده است. حرکت از شیوه‌های ارائه خدمات سنتی به شیوه‌های نوین و مدرن نیز با مقاومت عواملی که مجریان تغییرات به وجود آمده هستند، همراه است. در این پروژه هم مساله «مقاومت کارکنان» در برابر تغییرات یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده است که با آموزش و صرف زمان تا رفع شده است.

دستاوردهای مهم و با اهمیت پروژه سامانه شهرداری الکترونیک

از دیگر دستاوردهای این پروژه به‌روز شدن نقشه‌های شهری‌ست. نقشه‌های قدیمی که با توجه به نیاز شهروندان باید اصلاح و به صورت آنلاین در سامانه بارگذاری شوند که همین امر باعث به‌روز شدن اطلاعات شهری همدان خواهد شد.

شهروندان همدانی با مراجعه به سایت سامانه شهرداری هوشمند همدان به نشانی esup.hamedan.ir (شهروند الکترونیک) می‌توانند کا‌رهای خود را پیگیری کنند.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.