شبیه ترین سیاره به زمین کشف شد

اولین کشف تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال 2023

0 28

محققات سازمان فضایی ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضا امریکا) برای اولین بار با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، سیاره‌ی با شباهت زیاد به زمین را کشف کردند.

به گزارش شهربان پرس به نقل از سایت ناسا، کشف این سیاره به واسطه تکنولوژی پیشرفته تلسکوپ فضایی جیمز وب ممکن شده. محققان ناسا سیاره کشف شده را «LHS 475 b» نامگذاری کردند، این سیاره تقریباً به اندازه کره زمین است و ۴۱ سال نوری از سیاره ما فاصله دارد.

مشخصات بدست آمده از سیاره LHS 475 b

این سیاره فراخورشیدی در صورت فلکی هشتک قرار دارد، سطح این سیاره پوشیده شده از سخره است، ۹۹% از قطر زمین بزرگتر است. دمای این سیاره در حدود چند صد درجه از زمین گرمتر است. محققان همچنین تأیید کردند که این سیاره در طی ۲۴ ساعت مدار چرخشی خود را کامل می کند.

دانشمندان طی اطلاعات ارسالی از ماهواره نقشه برداری فراخورشیدی “تس” (TESS) از وجود چنین سیاره ای مطلع بودند. اما اطلاعات خیلی دقیقی از آن در دسترس نبود. با کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب ضمن رصد این سیاره اطلاعات  بیشتری از آن بدست آمد و وجود این سیاره بصورت رسمی تایید شد.

تحقیقات در مورد سیاره جدید

به واسطه این کشف تیم تحقیقاتی توسط کوین استیونسون و جاکوب لوستیگ-یاگر، هر دو از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز در لورل، مریلند تشکیل شد.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از فناوری تلسکوپ فضایی جیمز وب که یک طیف‌نگار فروسرخ است  این سیاره را به راحتی و به وضوح تنها با دو رصد عبوری ثبت کرد.

لوستیگ-یاگر گفت: شکی نیست که این سیاره آنجاست داده های بکر وب آن را تأیید می کند.

مارک کلامپین، مدیر بخش اخترفیزیک در مقر ناسا در واشنگتن، موافق است: «این اولین نتایج رصدی از یک سیاره سنگی به اندازه زمین، این کشف بسیاری از احتمالات آینده برای مطالعه جو سیارات سنگی با جیمز وب باز می کند. جیمز وب ما را به درک جدیدی از سیارات زمین مانند خارج از منظومه شمسی نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌کند و این ماموریت تازه شروع شده است.

ابهاماتی از جو سیاره جدید

در میان تمام تلسکوپ‌های فعال، تنها تلسکوپ فضایی جیمز وب قادر به توصیف اتمسفر سیارات فراخورشیدی است. این تیم تلاش کرد آنچه را در جو  این سیاره وجود دارد ارزیابی کند. اگرچه داده ها نشان می دهد که سیاره «LHS 475 b» به اندازه زمین است، اما هنوز مشخص نیست که آیا جو دارد یا خیر. ارین می، از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز، گفت: داده‌های رصدخانه بسیار جالب هستند. این تلسکوپ آنقدر حساس است که به راحتی می تواند طیف وسیعی از مولکول ها را شناسایی کند، اما ما هنوز نمی توانیم هیچ نتیجه قطعی در مورد جو سیاره بگیریم.

اگرچه تیم تحقیقاتی در مورد جو ان سیاره هنوز نمی تواند نتیجه گیری دقیق داشته باشد، اما قطعاً می تواند آنچه را که وجود ندارد بگوید.

لوستیگ-یاگر توضیح داد این سیاره نمی‌تواند جو غلیظی ازمتان، شبیه به قمر تیتان زحل داشته باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

افق های پیشرو با تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب همچنین مشخص کرد که این سیاره چند صد درجه گرمتر از زمین است، بنابراین اگر توده ابری در جو این سیاره شناسایی شود، ممکن است محققان به این نتیجه برسند که این سیاره بیشتر شبیه زهره است که دارای جوی دی اکسید کربن است و همیشه در ابرهای ضخیم پوشیده شده است. لوستیگ یاگر گفت: “ما در مطالعه سیارات فراخورشیدی کوچک و صخره‌ای پیشتاز هستیم. ما به سختی شروع به خراشیدن سطح جو آنها کرده ایم.”

تا به حال چندین سیاره کشف شده‌اند که شرایطی مشابه زمین داشته‌اند اما سیاره « LHS 475 b » شبیه‌ترین سیاره کشف‌شده به زمین است. فاصله این سیارات کشف شده از خورشید منظومه خود به حدی بوده که حیات روی سطح آن‌ها ممکن است. در حال حاضر تلسکوپ فضایی جیمز وب تنها تلسکوپی است که می‌تواند اطلاعات دقیقی از تفاوت فصل‌ها و آب و هوای سیارات و میزان وجود حیات بر سطح آن‌ها ارائه دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.