رکود در بازار لوازم خانگی

0 13

مشاهدات میدانی از بازار لوازم خانگی حاکی از رکود در بازار است. قیمت‌ بالای لوازم خانگی سبب شده خرید کاهش پیدا کند، حداقل قیمت یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی به ترتیب ۱۷، شش و ۱۲ میلیون تومان است. همچنین تقاضا برای تعمیرات بالا رفته است.

فروشندگان لوازم خانگی خلوتی بازار را تایید کرده و با اشاره به افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر یکی از عوامل کم شدن تقاضا را بالا رفتن دلار و بی‌پولی مردم می‌دانند.

فروشنده‌ای در این رابطه می‌گوید: «قبلا دلار بالا می‌رفت، بازار رونق می‌گرفت و مردم خرید می‌کردند اما در حال حاضر پول ندارند و ترجیح می‌دهند با چیزی که دارند کنار بیایند یا سراغ تعمیرات بروند. مردم فقط اگر مجبور باشند، خرید می‌کنند.

او همچنان درباره تاثیر دلار بر قیمت‌ها می‌گوید: « وقتی دلار بالا می‌رود، مغازه‌دار می‌گوید پس بالاتر هم می‌رود. برای مثال دلار ۳۶ رو ۳۷ هزارتومان حساب می‌کند تا ضرر نکند. چون فروشنده‌ها چندین بار ضرر کرده‌اند.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت لوازم خانگی داخلی پایین‌تر از لوازم خانگی خارجی‌ست، این در حالی‌ است که واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده و در حال حاضر عمده کالاهای خارجی موجود در بازار، خارجی هستند و با گارانتی تقلبی فروخته می‌شوند.

تا کنون بارها بحث آزادسازی واردات لوازم خانگی مطرح شده، اما نتیجه نداشته است.موافقان آزاد شدن واردات لوازم خانگی می‌گویند این قانون حقوق مصرف کننده را در نظر نگرفته، اما مخالفان معتقدند تولیدکنندگان ایرانی شرایط برابر با تولیدکنندگان خارجی ندارند که بتوانند با آن‌ها رقابت کنند.

کالاهای خارجی که بصورت قاچاق وارد می‌شود توسط شرکت‌های خصوصی گارانتی می‌شوند. فروشندگان درباره این گارانتی‌‌ها نیز اظهاراتی داشتند. آن‌ها تاکید می‌کنند که شرکت‌های خصوصی که لوازم خانگی قاچاق را گارانتی می‌کنند، به تعهدات خود عمل می‌کنند. به گفته فروشنده‌ای این شرکت‌ها ۱۰ سال گارانتی موتور و ۱۸ ماه گارانتی قطعات دارند.به گفته‌ او این شرکت‌های خصوصی گارانتی، با تاجرها قرارداد می‌بندند و به مشتریان آن‌ها خدمات می‌دهند. این شرکت‌ها برای نصب هزینه دریافت می‌کنند اما تا زمانی که در گارانتی ذکر شده باشد برای تعمیرات هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.