روزی برای همدانی‌ها

0 7

یکم شهریور ، روز پزشک ،روز بوعلی و همدان

چندسالی است یکم شهریور را به نام روز پزشک، روز بوعلی و روزهمدان نامگذاری کرده­‌اند. همانطور که از ظواهر امر پیداست این نامگذاری برای پاسداشت سه رویداد مهم است.

نکته مهم این است چنین نامگذاری‎‌هایی که از سوی نهادهای حاکمیتی اعمال شده و به روش از بالا به پایین به جامعه تجویز می‌شود اقبالی در بین مردم پیدا نمی­کند و معمولا از صفحات تقویم­ بیرون نمی‌­آید. این رویدادها وقتی نمود اجتماعی پیدا می­‌کنند که مردم در آن سهیم باشند و بدنه جامعه در آن نقش آفرینی کنند.

در کشورهای توسعه یافته نهادهای مدنی به عنوان پل ارتباطی بین دولت و شهروندان نقشی اعتمادساز دارند اما ضعیف بودن جامعه مدنی در ایران و وابستگی نهادهایی که به عنوان سازمان‌های مردم نهاد فعالیت می کنند باعث شده فاصله بین مردم و دولت در زمینه­‌های فرهنگی بیشتر شود. البته نباید فراموش کرد گاهی فعالان مدنی و یا تشکل­های مدنی با چراغی با سوسوی کم که البته در شرایط کنونی قابل تقدیر است کارهایی انجام می‌دهند.

در همدان نیز برخی فعالان مدنی حوزه میراث فرهنگی برای کم کردن فاصله بین مردم و دولت و پذیرفتن نقش رابط بین دولت ومردم و نیز سهیم کردن مردم در رویدادی که به نام همدان رقم خورده است از سال ۱۳۹۲ تلاش کرده‎اند روز همدان را در قالب هفته فرهنگی همدان برگزار کنند. اجرای برنامه‌های گوناگون از جمله برگزاری اولین جشنواره گردشگری با اسب، برگزاری اولین همایش همدان‎شناسی در سال­های گذشته از جمله این برنامه‎ها بود. در سال جاری نیز این تشکل­ها یکم تا هفتم شهریور برنامه­های گوناگونی را برگزار می‌کنند.

یکی از این برنامه‌ها یادکرد نقش کسانی است که در توسعه فرهنگی و علمی استان نقش داشته­اند. به همین دلیل افزون بر برنامه­هایی که برای پاسداشت این افراد برگزار می‎شود با رفتن به منازل کسانی که در دهه‌ها و سال­‌های گذشته این نقش را داشته­‌اند و امروز یادی ازآنان نمی‌­شود به بزرگان این شهر ادای دین خواهد شد.

نباید فراموش کرد که شهر را از ویژگی ساکنان آن می­‌شناسند و سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی اصلی­‌ترین داشته‌های این شهر است.

بنابراین نهادهای دولتی و فعالان غیردولتی باید تلاش کنند از خروج این سرمایه‌­ها جلوگیری کنند. فعالان مدنی باید این پرسش را به گوش مدیران ارشد در دولت آینده برسانند که رشد منفی جمعیت در استان باتوجه به مهاجر پذیری و زاد و ولد زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود و موضوع امنیت اجتماعی، شغلی و نیز امنیت ذهنی شهروندان ضروری‌ترین نیاز مردم شهر است. با ایجاد این امنیت اعتماد مردم به دولت بیشتر شده و سرمایه‌های انسانی شهر حفظ خواهد شد. در این صورت است که از روز و هفته همدان می­‌توان سخن گفت و این رویداد را با حضور همه ساکنان استان جشن گرفت.

 

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.