رانت ازعوامل کمبود و گرانی دارو

0 9

عضو کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با خبرنگاران بیان کرد: رانت و تعارض منافع از عوامل مهم در کمبود و گرانی دارو در کشور بوده که این مشکل هنوز پابرجاست.

کیومرث سرمدی واله ادامه داد: در بحث دارو به دلایل متفاوت، از قبل دچار مشکل بوده‌ایم. یکی از دلایل مهم کمبود دارو، تحریم در زمینه واردات مواد اولیه وبعضی مواقع خود دارو است.

وی با تاکید بر توانایی و تخصص ایران در تولید دارو، افزود: رانت و تعارض منافع که در بحث صنعت دارو وجود دارد معمولا در همه دوره‌ها باعث گرانی و کمبود دارو شده است. کسانی که در تولید دارو نقش دارند و صاحب سهامی هستند و یا در سیاست‌گذاری توزیع دارو نقش اجرایی دارند، یکی از  عوامل موثر در کمبود و نایاب شدن و گرانی دارو هستند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از طرفی عدم نظارت درست بر توزیع دارو و احتکار توسط برخی شرکت‌ها، و توزیع نادرست دارو توسط داروخانه‌ها، ارسال دارو به شبکه‌های غیر داروخانه‌ای و شبکه‌های غیر مجاز و در آخر مصرف بالای دارو را می‌توان از دلایل کمبود دارو و گرانی آن دانست.

سرمدی واله با اشاره به انتصاب مسئولان مرتبط با سلامت مردم، بیان کرد: کار اساسی دیگر این است که در کنار اصلاح نظارت باید مسئولین مرتبط با سلامت مردم به ویژه صنعت دارو را بکار گرفت که خود منافعی در صنایع تولید دارو نداشته باشند و سهام دار کارخانجات تولید دارو نباشند، چرا که از طرفی منافع شخصی دارند و از طرفی دیگر باید از منافع عمومی دفاع کنند و این امر کاملا در تعارض است.

وی با تاکید بر اینکه رعایت این موارد کمک شایانی به بحث حوزه دارو خواهد کرد، تصریح کرد: از طرفی به صورت مشخص برای دور زدن تحریم‌ها باید تلاش کرد و با ایجاد ارتباط با کشورهای همسایه‌، که در بحث موارد اولیه دارو هستندو کشورمان نیاز به این مواد اولیه دارد با یک دیپلماسی موثر نسبت به مرتفع شدن این نیازها اقدام کرده و به موقع نیازمندی‌های دارویی کشور را تامین کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.