دکتر پرویز اذکایی نویسنده و پژوهشگر برجسته تاریخ درگذشت

0 16

سپیتمان در گذشت

دکتر پرویز اذکایی، پژوهشگر و مورخ برجسته ایران و همدان، صبح امروز (۲۵ فروردین‌) بر اثر بیماری درگذشت.

پرویز اذکایی مشهور به «سپیتمان» پژوهشگر تاریخ، جغرافیا، زبان و فرهنگ همدان بود. وی تحصیلات خود را در همدان و تهران و سپس در دانشگاه منچستر انگلستان گذراند. مطالعات وی به‌طور عمده در تاریخ و فلسفه بوده و در رشته‌های کتابشناسی و رجال‌شناسی و تاریخ علم نیز دارای تالیفاتی است.

وی پس از بازگشت از انگلستان، در دانشگاه بوعلی سینا همدان مشغول به کار شد. بیش از ۴۰۰ عنوان اثر او چاپ شده، که عبارت از ۴۰ کتاب و ۷۰ رسالهٔ علمی، و  گفتارهایی  در دائرهالمعارف‌ها و نشریات معتبر است.
شهرت دکتر اذکایی بیشتر به خاطر نوشته‌هایی است که دربارۀ همدان دارد. «همدان‌نامه» یا بیست گفتار دربارۀ مادستان، «ماتیکان عین القضات همدانی»، «باباطاهرنامه»، «تاریخ معاصر همدان» و «فرهنگ مردم همدان» تنها گوشه‌ای از کارهای ارزشمندی است که این مورخ همدانی به رشتۀ تحریر درآورده است.

اینکه هم اکنون جوانان همدانی و حتی ایرانی، با تاریخ آشنا هستند، مدیون دکتر اذکایی و امثال وی بوده و خواهند بود. کسی که در تمام زندگی به فکر زنده نگه‌داشتن فرهنگ و تاریخ ایرانی بود به صورتی که این شور را در آثارش می‌توان مشاهده کرد؛ و در پایان، او خود را وقف ایران و ایرانی کرد.

هدف وی این بود که هر فرد، زمانی که می‌اندیشد و به گذشته می‌نگرد، احساس غرور و افتخار داشته باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.