حل مشکل ترافیک در طرح جامع شهر همدان

0 13

قرار نیست تمام مشکلات ترافیک را با یک طرح جامع پاسخ دهیم

شهربان پرس به نقل از ایسنا؛ علی عباسیان در گفتوگو اعلام کرد، با طرح این سوال که آیا طرح جامع باید به تنهایی تمام مشکلات شهری را حل کند؟ پاسخ داد: در طرح جامع چهار نقشه کاربری اراضی شهر، ضوابط ارتفاعی، شبکه‌بندی معابر و نقشه‌های پهنه‌بندی حریم شهر به عنوان اساس طرح تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تهیه طرح جامع شهر با طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری همزمان شد، تصریح کرد: نتایج مطالعات طرح حملونقل و ترافیک در طرح جامع شهر منظور و منطبق شد، هر چند در شرح خدمات طرح‌های جامع شبکه‌بندی معابر منظور می‌شود اما مباحث تخصصی ترافیکی هر شهر باید توسط مشاور ذیصلاح با تخصص ترافیک بررسی شود که خوشبختانه در شهر همدان این امر تحقق یافت.

 اصلی‌ترین علل ترافیک در همدان

وی با اشاره به اینکه دلایل وجود ترافیک سنگین با وجود طرح‌های ترافیکی و جامع شهری در همدان اظهار کرد: تراکم جمعیت‌پذیری در محلات همدان در سال‌های گذشته به هم خورده، یعنی سقف تراکم‌پذیری در برخی محلات را با بلندمرتبه‌سازی بالا برده‌ایم و کاربری‌های نامتجانس(ناهمگن) شهری و جاذب سفر در کنار معابر شریانی و جمع و پخش‌کننده‌های اصلی افزایش یافته است.

ترافیک در همدان

عباسیان با تأکید بر اینکه در معبرهای شریانی نباید مراکز جاذب سفر ایجاد کرد، یادآور شد: این معابر نقش تخلیه محلات را دارند و به جای اینکه مدارس در محلات ساخته شوند، در این معابر درنظر گرفته می‌شوند که همین موضوعات باعث به وجود آمدن ترافیک می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در برخی از معابر که در حال تعریض هستند، مراکز تجاری‌ شکل گرفته است، گفت: ایجاد مراکز جاذب سفر در معابر شریانی یکی از اصلی‌ترین علل ترافیک شهر همدان هستند.

وی با تأکید بر اینکه بافت تاریخی شهر دقیقاً در مرکز و قلب تپنده شهر واقع شده سپس شهر در پیرامون آن شکل گرفته است، تصریح کرد: از این بابت همدان یک شهر استثنایی بوده که در دنیا بی‌نظیر است به طوریکه بافت واجد ارزش تاریخی شهر همدان که هنوز هم زنده و فعال است، در رینگ مرکزی قرار دارد و حیات و روح مکان در این قسمت از شهری جاری است.

تعریف شبکه حمل‌ونقل جدید برای بافت مرکزی شهر

عباسیان افزود: جریان زندگی از ۳۰۰۰ سال پیش تاکنون که ساخت‌وسازهای جدید صورت گرفته، در بافت مرکزی شهر وجود داشته و حفظ شده این در حالیست که در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و یزد در مجاورت بافت تاریخی، بافت جدید شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی در مرکز شهر همدان واقع است، ادامه داد: همین حیات شهری در بافت مرکزی و تاریخی باعث شده تا زنده بماند و بافت تاریخی این منطقه حفظ شود. مراودات اجتماعی و اقتصادی در بافت مرکزی شهر همدان هنوز پویا است و از این بابت این بافت زنده است و باید قدر و ارزش این موضوع را بدانیم.

وی درباره تردد در بافت مرکزی و تاریخی همدان تصریح کرد: بافت مرکزی شهر احتیاج به تعریف شبکه حمل‌ونقل جدیدی دارد و به طور قطع نمی‌توان با همان خودرویی که در بافت جدید تردد می‌شود، در بافت مرکزی شهر تردد داشت.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد: نمی‌توان انتظار داشت با همان استانداردی که در بافت جدید با عرض معابر ۴۵ و ۷۵ متری تردد می‌شود، در بافت مرکزی هم تردد کرد.

عباسیان با اشاره به فعالیت چرخ‌دستی در بافت مرکزی شهر همدان یادآور شد: در گذشته در بافت بازار قدیمی همدان چرخ‌چی‌ها فعالیت داشتند که حمل کالا را انجام می‌دادند و در واقع یک شبکه حمل‌ونقلی خاصی داشتند که در حال حاضر از بین رفته‌اند و باید خودروهای خاص برقی به عرصه وارد شوند.

وی با تأکید بر اینکه قرار نیست تمام مشکلات ترافیک را با یک طرح جامع پاسخ دهیم، اظهار کرد: در طرح جامع شهر همدان رینگ مرکزی شهر به عنوان یک بافت ویژه در نظر گرفته شده است و باید شبکه حمل‌ونقل ویژه این بافت اجرایی شود.

ترافیک همدان

احیای بافت تاریخی همدان

وی با بیان اینکه اگر قلب تپنده همدان مورد توجه ثبت جهانی قرار گرفته، به علت زنده بودن جریان زندگی در این بافت است، گفت: برای این موضوع باید ارزش قائل شویم و به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و باید ملاحظات حمل‌ونقل ویژه بافت تاریخی در آن صورت بگیرد.

عباسیان با اشاره به طرح احیای بافت تاریخی همدان خاطرنشان کرد: با این طرح به دنبال این هستیم که جریان‌های شهری برای بافت مرکزی ایجاد کنیم تا جریان زندگی را در ساعات تعطیل به این بافت بکشانیم.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه درنظر گرفتن فرهنگسراها، رستوران‌های سنتی، تئاتر شهر و … باعث مراجعه مردم در ساعات تعطیل می‌شود، افزود: به دنبال افزایش جریان‌ زندگی در بافت تاریخی همدان هستیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم این قسمت از شهر همچنان زنده بماند باید جریان شهری به آن کشیده شود، ادامه داد: در طرح جدیدی که در حال تدوین است، محلات مورد توجه ویژه قرار دارد و مرکز محلات را به عنوان یک محور پیاده بهم وصل می‌کنیم.

عباسیان با بیان اینکه بافت تاریخی همدان در دنیا بی‌نظیر است، یادآور شد: برای بافت تاریخی باید شبکه حمل‌ونقل مختص آن طراحی شود و با توجه به چشم‌اندازهایی که برای این بافت در سطح جهانی وجود دارد، باید نسبت به طراحی این شبکه اقدام شود.

مشارکت همگانی در اجرای سیستم حمل‌ونقل ویژه رینگ مرکزی

این مقام مسئول با تأکید بر مشارکت همگانی در اجرای سیستم حمل‌ونقل ویژه رینگ مرکزی و بافت تاریخی، بیان کرد: در روزهای آینده نشستی با شهرداری در این زمینه خواهیم داشت و این موضوع مورد تأکید ماست.

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه حمل‌ونقل بافت مرکزی در دستور کار است، گفت: در طرح جامع، شبکه حمل‌ونقل بافت تاریخی یک طرح ویژه است و ملاحظات ویژه بافت تاریخی دیده شده است.

عباسیان با بیان اینکه پهنه بلندمرتبه‌سازی به سمت شهرک بهشتی رفته است، افزود: طی دو سال اخیر بلندمرتبه‌سازی در بخش‌های بالایی شهر صورت نگرفته است و در طرح جامع جدید شهرک بهشتی به عنوان پهنه بلندمرتبه‌سازی دیده شده تا دید و منظر کوه را نبندد و همچنان از بلندمرتبه‌سازی در این پهنه استقبال می‌کنیم. ‌

وی درباره ترافیک شهر خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا بحث شبکه حمل‌ونقل TOD مطرح است و تأکید بر شبکه حمل‌ونقل عمومی و ساماندهی کاربری‌های شهری است. در TOD شهری موضوع یک کامپلکس در مقیاس‌های مختلف است که در آن از حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس گرفته تا ماشین برقی، دوچرخه، اسکوتر برقی و محور پیاده مطرح می‌شود که این موضوع باید در همدان به عنوان یک شهر جهانی با دقت بیشتری مطرح شود.

عباسیان با تأکید بر اینکه هر قسمتی از شهر یک نسخه حمل‌ونقلی دارد، گفت: شبکه حمل‌ونقل محلات باید براساس پتانسیل‌های موجود در مرکز محلات تعریف شود به طوریکه با همان وسایل حمل‌ونقلی که در بخش‌های جدید انجام می‌شود نمی‌توان در بافت مرکزی و تاریخی نیز تردد داشت.

باید‌های اجرای شبکه حمل و نقل TOD در همدان

وی با بیان اینکه اگر به دنبال این هستیم که شبکه حمل‌ونقل روانی داشته باشیم باید شبکه حمل و نقل TOD را در همدان داشته باشیم، اظهار کرد: اگر بخواهیم جریان حیات بافت تاریخی را داشته باشیم و هم بتوانیم مردم را راضی نگهداریم، باید به طور قطع وارد شبکه TOD شویم.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان درباره راه‌اندازی تراموا در رینگ دوم شهرهمدان نیز مطرح کرد: این موضوع نیازمند مطالعات بسیار دقیق است که باید در مطالعاتی مبتنی بر شبکه توزیع حمل‌ونقل همگانی صورت پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه با تعریض معابر، مشکل ترافیک حل نمی‌شود، ادامه داد: هر چه تعریض صورت بگیرد ترافیک نیز بیشتر خواهد شد و به همین علت است که دنیا به سمت شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی و چندمرحله‌ای و چندسطحی رفته است.

ترافیک در همدان

طرح توسعه همدان

عباسیان در پاسخ به سوال ایسنا درباره جهت توسعه شهر همدان در طرح جامع گفت: طرح جامع همدان در ۴ دی‌ماه ۱۴۰۲ در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران تصویب شد که در این طرح بحث جامعیت‌نگری و چشم‌انداز توسعه دیده شده، در این طرح جهت توسعه همدان به سمت شمال شرقی دیده شده است؛ جایی‌که اراضی حاصل‌خیز کمتر و اراضی دولتی بیشتری وجود دارد.

وی با بیان اینکه توسعه شهر همدان در جهت طرح نهضت ملی مسکن و اراضی دولتی بوده تا به اراضی کشاورزی آسیب وارد نشود، درباره موضوع ترافیکی این بخش از شهر اظهار کرد: نیم‌رینگ شمالی همدان از پروژه مسکن ملی می‌گذرد و برنامه برای توسعه آینده شهر همدان پیرامون همین نیم‌رینگ شمالی بوده که توسط کارشناسان مدلسازی شده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه براساس مدلسازی‌های صورت گرفته در طرح ترافیکی، نیم‌رینگ شمالی حدود ۳۵ درصد از بارترافیکی شهر همدان را کاهش می‌دهد، یادآور شد: در طرح توسعه شهر همدان با یک عملکرد چندسطحی در هر کدام از رینگ‌های موجود خدمات پشتوانه‌ای سکونت دیده شده تا نیازی نباشد حتماً به مرکز شهر مراجعه شود.

وی با اشاره به کنارگذر شرقی همدان، اظهار کرد: بالادست کوی پرواز کنارگذر شرقی عبور می‌کند و در بارترافیکی آینده شهر همدان تأثیر خواهد داشت و ترافیکی که گه‌گاهی در ورودی جاده تهران می‌بینیم در سال‌های آینده نخواهیم داشت.

عباسیان با بیان اینکه شهر جدید اکباتانا هم که ۸۰۰ هکتار آن تملک شده و در پنج کیلومتری شهرک پرواز قرار دارد، به عنوان یک پتانسیل است، گفت: شهر اکباتانا با قرار گرفتن در نزدیکی کنارگذر شرقی، فرودگاه و راه‌آهن از موقعیت استثنائی برخوردار است به طوریکه در کمتر از پنج دقیقه از کوی پرواز به شهر جدید اکباتانا خواهیم رسید. طرح جامع و تفصیلی این شهر به عنوان یک شهر مدرن و هوشمند تهیه شده است.

راه‌کار حل بار ترافیکی کوی پرواز همدان

وی تأکید کرد: قرار نیست تمام بارترافیکی کوی پرواز از جاده تهران وارد همدان شود بلکه در طرح جامع یک نیم‌رینگ سومی در این قسمت دیده شده و جاده رباط شورین چهاربانده خواهد شد و به رینگ دوم شهر متصل می‌شود پس طبق پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته اتصال به جاده تهران نیست، شاید یکی از خروجی‌ها جاده تهران باشد اما بیشترین بارترافیکی در نیم‌رینگ شمالی و جاده رباط شورین خواهد بود.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با تأکید بر اینکه مسیر تردد کوی پرواز جاده تهران نیست بلکه این مسیر یک مسیر پدافندی خواهد بود، افزود: خروجی اصلی کوی پرواز نیم‌رینگ شمالی و بعد اتصال به رینگ دوم است که تقاطع‌های این مسیر لزوماً عمودی نیست، شاید تقاطع‌های غیرهمسطح باشد که در حال بررسی است اما نکته حائز اهمیت این است که همه این موضوعات بارگذاری روی رینگ دوم را حساس‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه مطالعات طرح جامع ترافیک تأکید دارد رینگ دوم حتماً باید ۷۵ متری باشد، تصریح کرد: کاربری‌های اطراف معبر ۷۵ متری نیز برای ما بسیار مهم است و نباید کاربری‌هایی مثل مدرسه و تجاری در این معابر ساخته شوند.

الحاق ۲۰۰ هکتار به شهر همدان

عباسیان با اشاره به اینکه توسعه همدان در شمال شرق در اراضی دولتی و نهضت ملی است، تأکید کرد: این نیم‌رینگ با توجه به اینکه در اراضی دولتی قرار دارد، قابلیت اجرایی بالایی خواهد داشت به‌طوریکه پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نیم‌رینگ شمالی اجرایی شود.

این مقام مسئول درباره الحاق اراضی به شهر همدان افزود: ۲۰۰ هکتار از اراضی دولتی در قسمت شمال شرقی به شهر همدان الحاق خواهد شد که اراضی غیرحاصلخیز است. این ۲۰۰ هکتار یک پهنه با درنظر گرفتن کاربری‌های مورد نیاز پشتوانه سکونت است و شاید بیشتر هم شود چراکه دولت در حال توافق است.

وی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان اراضی مرغوب همدان با هدف ساخت مسکن به شهر الحاق نخواهد شد و حتی کوی پرواز در اراضی پشت باغ میوه که خاک مرغوب کشاورزی ندارد، احداث شده است، یادآور شد: تأکید شورای عالی معماری و شهرسازی حفظ اراضی کشاورزی و باغات است و بر همین اساس هم توسعه همدان را در شمال شرقی دیده شده است.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با تأکید بر اینکه ما هم معتقدیم باید از خُرد شدن اراضی کشاورزی و باغات جلوگیری و باغات و درختان حفظ شود، تصریح کرد: یکی از راه‌های حفظ اراضی کشاورزی و باغات رفتن به سمت بلندمرتبه‌سازی است، با سطح اشغال محدود حداکثر ۳۰ تا ۴۰ درصد با درنظر گرفتن فضاهای مشاعات بیشتر در مجتمع‌هاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.