جایگاه ظرفیت سازی و توان افزایی در توسعه گردشگری شهری

سلسه گفتارهایی در رابطه با گردشگری شهری

0 4

امروزه انجام هر اقدام پایداری در جوامع انسانی نیازمند ظرفیت سنجی، ظرفیت سازی و توسعه ظرفیت در بخش های مختلف مرتبط با آن است. و این امر نیازمند یک برنامه ریزی کامل و چند ساله و استفاده از افراد خبره مرتبط با آن موضوع می باشد.

توسعه گردشگری در بستر جوامع شهری نیز، بر عکس ظاهر ساده ای که دارد، امری پیچیده و چند وجهی است که توسعه و توان افزایی بخش های مختلف مرتبط با آن، می باید به صورت همزمان دنبال شود و این امر نیازمند فراهم کردن بستر و ظرفیت مناسب برای این توسعه است.

ظرفیت سازی لازم برای توسعه گردشگری در بخش های  محتلفی دنبال می شود که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • ارتقاء مبلمان، تابلو های شهری و خدمات عمومی لازم
  • توسعه و بهبود جاذبه های متنوع(تاریخی- طبیعی – صنعتی – خدماتی)
  • حمل و نقل برون شهری و درون شهری
  • اقامت با شرایط و کیفیت های متفاوت برای سلایق مختلف گردشگران
  • خوراک و خوردنی ها اختصاصی شهر و خوردنی های عمومی
  • بازار های خرید سوقات، محصولات محلی و یا کالاهای منحصر به فرد
  • خدمات اختصاصی همچون بازاریابی، تورگردانی، فناوری اطلاعات، آموزش، بانک، بیمه و …

برای موفقیت در حوزه گردشگری هرگز نباید فراموش کنیم که زیر ساخت ها لازم تنها در موارد فیزیکی خلاصه نمیشود و انجام آموزش های لازم و تولید محتوا مناسب به صورتی هم زمان از مهمترین پایه های موفقیت است.

 در ادامه به جاست تا به برخی راهکارهای ظرفیت سازی گردشگری نیز اشاره ای داشته باشیم

  • حل بحران نبود راهبرد کافی در بازاریابی، پذیرایی، ارائه خدمات و جذب مشتری برای شهر
  • تحزیک تجربه گرایی مخاطبان و ایجاد زمینه های متنوع برای گردشگری تجربه گرا
  • تاکید بر نقش بخش خصوصی به منظور بهره برداری از فرصت های ماندگاری گردشگر و تبدیل آنها به محصولات قابل انتخاب.
  • توجه به نقش انسان، سرزمین، جاذبه، سرمایه، فراغت، فرهنگ، خدمات و ابزارهای ارتباطی در گردشگری شهری
  • تشخیص نیازهای مشتریان و تامین حداکثری آنها

پس از این مرحله لازم است تا نقش توانمندسازی دست اندرکاران مرتبط با گردشگری را در شهر بررسی کنیم

توانمندسازی نیروها و فعالان اصلی و مکمل مرتبط با ارائه خدمات گردشگری نقش اساسی و زیرساختی در توسعه گردشگری شهری دارد. لذا می باید بکوشیم بین جامعه میزبان، بنگاه های فعال گردشگری و گردشگران هماهنگی و مشارکت ایجاد کنیم که این امر نیازمند افزایش مشارکت هدفمند اجتماعی است و این اقدامات بخش مهمی از فرآیند تسهیلگری و توانمند سازی گردشگری است.

توان افزایی مرتبط با گردشگری در قالب های مختلف آگاهی رسانی عمومی، دوره های تخصصی کوتاه مدت و بلند مدت، برنامه های عملی، فم تورهای اطلاع رسانی و آشنا سازی و … به انجام می رسد. 

در پایان این گفتار کوتاه لازم است تاکید کنیم که مجموعه اقدامات مرتبط با توسعه ظرفیت و توان افزایی می باید هم راستا با هم و همچون دوبال یک پرنده انجام شوند تا شاهد موفقیت بیشتر گردشگری شهری باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.