تودیع و معارفه مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان

0 46

در روز پنجشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱، مراسم تودیع و معارفه مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان بدون حضور استاندار همدان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور معاون امور مجلس، حقوقی و استان های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری ، صنایع دستی، کارکنان سازمان میراث فرهنگی همدان، فعالان سه حوزه میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و معاون سیاسی، امنیتی استانداری همدان برگزار شد، علی مالمیر پس از هفت سال جای خود را به محسن معصوم علیزاده داد.

میراث فرهنگی همدان

استان همدان اولین جایگاه کشوری در بین شهرهای جهانی و ملی

علی مالمیر، مدیر کل سابق میراث فرهنگی استان همدان در سخنانش با اشاره به اینکه استان همدان اولین جایگاه کشوری را در بین شهرهای جهانی و ملی و روستاهای ملی را کسب کرده است، گفت: در حوزه صنایع دستی و در حوزه برندسازی شهری ما شاهد کسب عنوان شهر جهانی سفال در لالجین، کسب عنوان شهر جهانی مبل و منبت در ملایر، کسب عنوان شهر ملی منبت گلریز در تویسرکان، روستای اشترمل و مرواربافی روستای داویجان در ملایر بوده‌ایم و همین امر باعث مورد توجه قرار گرفتن صنایع دستی استان همدان شده است.

وی با بیان اینکه استان همدان در زمینه سفال‌ لالجین از صادرکنندگان نمونه کشوری بوده است، گفت: در همدان حدود سیزده هزار کارگاه صنایع دستی وجود دارد و شاهد افزایش آن‌ها بوده‌ایم. علی مالمیر با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از هزار و نهصد آثار تاریخی در همدان وجود دارد، اظهار کرد: از بین هزار و نهصد اثر تاریخی، هزار و شصت و دو اثر ثبت شده است که دویست و هفت اثر در همین دوره شناسایی شده است.

ساخت مخزن امن موزه منطقه‌ای یکی از مهمترین پروژه های استان و غرب کشور بوده

علی مالمیر، ساخت مخزن امن موزه منطقه‌ای با هزار و هشتصد متر مربع با استانداردهای بین المللی را یکی از مهمترین پروژه های استان و غرب کشور دانست. همچنین سال گذشته دو کاروانسرای فرسفج و تاج آباد در راستای پرونده زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراها مورد بازدید ارزیابان یونسکو قرار گرفت، علاوه بر این ارگ تاریخی نوشیجان، منظر دره ارزانفود، غار علیصدر و قنات قاسم آباد از جمله ظرفیت‌های جهانی استان هستند.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی «منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان» نیاز است دستگاه‌های زیربط تلاش همسو و هم افزا داشته باشند، گفت: پرونده آماده است و باید مطالبه دو دهه مردم همدان را به نتیجه رسانده و جشن ثبت جهانی را در استان داشته باشیم.

سهمیه ثبت جهانی برای سال آینده به همدان داده شده است

وی با اشاره به اینکه سهمیه ثبت جهانی برای سال آینده به همدان داده شده است، افزود: پرونده در کمتر از دو سال پرونده تکمیل و اقدامات اساسی انجام شده است، پرونده در حال حاضر در مراحل پایانی ترجمه است و تا تا پایان سال میلادی به یونسکو ارسال خواهد شد.

در ادامه این مراسم محسن معصوم‌علیزاده مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با اشاره به اینکه همدان نگین ارزشمندی در کشور است که با تاریخ آراسته شده گفت: همدان مهد هنر، اندیشه و بزرگانی است که در طول تاریخ به کشور و جهان معرفی شده‌اند.

معصوم علیزاده ثبت جهانی “منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان” را اولویت اصلی خود دانست و گفت: باید تلاش زیادی برای به انجام رساندن رسالت خود در این حوزه خطیر داشته باشم.

وی افزود: تدوین برنامه استراتژی و راهبردی برای میراث فرهنگی، توجه به طرح گردشگردی استان، ایجاد اتاق فکر، توجه جدی به حوزه‌های سرمایه‌گذاری و برندسازی و توجه به گردشگری سلامت و مذهبی از جمله برنامه‌های بنده است.  معصوم‌علیزاده ایجاد رابطه صمیمی با مجموعه‌های فعال گردشگری و رسانه استان را از اهداف خود دانست و تصریح کرد: با کمک این افراد می‌توانیم همدان را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.