تفکیک پسماند در همدان چگونه انجام می‌شود؟

0 18

در شهر همدان آنچه باید بازیافت شود پسماند خشک است

به گزارش ایسنا، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان در نشستی با عنوان تفکیک زباله از مبدا در همدان با اشاره به اینکه نگاه به پسماند باید تغییر کند، اظهار کرد: پسماند ثروت محسوب می‌شود و پروسه‌ای مدیریت شده است. در شهر همدان آنچه باید بازیافت شود پسماند خشک است که انجام هم می‌شود پس می‌توان گفت این پروژه ارزشمند جداسازی می‌شود و این اتفاق خوبی است.

سید عادل عربی در ادامه بیان کرد: هدفگذاری مدیریت پسماند، کاهش تولید و تفکیک از مبدا است،در شهر همدان دغدغه تفکیک پسماند از مبدا وجود دارد که باید مدیریت شود. در حال حاضر ۱۲ ایستگاه بازیافت در شهر وجود دارد تا شهروندان بتوانند بازیافت خود را تحویل دهند. متاسفانه این ایستگاه‌ها به طور دائم فعالیت نمی‌کنند.

عربی با اشاره به کمبود کانکس که یکی از ضعف‌های این حوزه است، مطرح کرد: برنامه‌هایی که در تلفن همراه برای مدیریت پسماند طراحی شده می‌تواند باعث تشویق مردم به جدا کردن قسمت بازیافتی در خانه و تحویل آن به مراجع ذیربط، به طوریکه اگر مردم این اپلیکیشن را بشناسند می‌توانند زباله را به پول تبدیل کنند.

تفکیک پسماند در همدان

تولید روزانه ۲۲۶ تن پسماند خشک

وی با بیان اینکه روزانه ۲۲۶ تن پسماند خشک تولید می‌شود و در حد فاصل مبدا و مقصد به صورت غیر بهداشتی تفکیک می‌شود، ادامه داد: بخش زیادی از پسماند در درون سطل زباله جمع و بازیافت می‌شود اما به هیچ وجه پسماند قابل بازیافت خشک به محل دفع نمی‌رود و وارد چرخه کشور می‌شود.

سید عادل عربی ادامه داد: آموزش به شهروندان برای تفکیک زباله از مبدا باید به طور مستمر انجام شود چرا که در دوره کوتاه مدت پنج یا شش ساله به نتیجه نمی‌رسیم. شهرداری همدان برای پسماند دارای برنامه است اما هنوز تا نقطه پایان فاصله دارد.

اطلاق طلای سیاه به زباله اشتباه بوده

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان نیز با اشاره به اینکه اطلاق طلای سیاه به زباله اشتباه بوده و همین عنوان مردم را فریب داده، گفت: در تفکیک زباله خشک فرهنگ مردم متفاوت است و در بخش‌های غنی شهر نیز در دریافت زباله دیدگاه‌های چند فرهنگی وجود دارد.

بابک مهدی ازاد در ادامه گفت: زباله خشک ذاتا آلودگی ندارد و آلودگی‌ها مربوط به زباله تر است که شیرابه دارد و گاز‌های گلخانه‌ای تولید می‌کند، بو دارد و آب زیر زمینی را آلوده می‌کند.

روزانه ۴۰۰ تن زباله در شهر همدان تولید می شود

مهدی آزاد با بیان اینکه یک زباله سوز حدود ۲۰۰۰ میلیارد هزینه دارد و سرانه درآمدی همدان از عهده آن بر نمی‌آید، مطرح کرد: طیف متنوعی از زباله را داریم و در حال حاضر ۱۲ کانکس برای تفکیک زباله خشک در سطح شهر همدان وجود دارد. در همه ادارات دولتی باکس‌هایی برای جمع‌آوری کاغذ تعبیه شده، همچنین سه شرکت دانش بنیان برای فعالیت در این حوزه وارد شدند تا زباله را به صورت هوشمند از درب خانه‌ها تحویل بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۴۰۰ تن زباله در شهر تولید می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر اقداماتی که شهرداری باید در این زمینه انجام دهد، سایر شهروندان نیز نسبت به زباله و تفکیک آن مسئول هستند و نیاز به آموزش بیشتری دارند، همچنین شهر همدان یکی از تمیزترین شهرهای کشور است و کارهای خدمات شهری به صورت تمام مکانیز انجام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.