تاثیر ثبت جهانی هگمتانه بر اقتصاد شهر

0 7

محدوده تپه هگمتانه به عنوان میراث جهانی بیشترین تاثیر را بر اقتصاد شهر گذاشته و باعث توسعه گردشگری و جذب گردشگر میشود.

«مهشید صحی زاده» مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه معماری در خصوص ثبت جهانی هگمتانه میگوید: درحال حاضر اقتصاد ملک محوراولین دشمن و آفت تاریخی ما در ایران شده است. اولین تاثیر ثبت جهانی کند کردن این روند است. میدان نقش جهان اصفهان با وجود این‌که ثبت جهانی شده، نتوانسته به‌طور کامل جلو این روند را بگیرد اما پیشرفت آن را بسیار کند کرده و باعث ایجاد واکنش از سوی مردم شده است.

وی در رابطه با تاثیر ثبت جهانی بر اقتصاد شهری بیان می‌کند: نه تنها تپه هگمتانه بلکه کل محدوده بافت تاریخی همدان قابلیت‌هایی دارد و این می‌تواند تاثیر زیادی بر توسعه اقتصاد شهر بگذارد. بسیاری از گردشگران بین‌المللی با توجه به لیست میراث جهانی، شهرهای مقصد گردشگری را انتخاب می‌کنند و این موضوع توانایی‌های بسیاری به لحاظ جذب منابع و گردشگر دارد.

صحی زاده می‌افزاید: راه توسعه پایدار از بازار زمین و املاک نمی‌گذرد بلکه از مسیر گردشگری می‌گذرد. در شهری مانند اصفهان در دهه ۵۰ شمسی درآمد گردشگری طوری بود که مردم نیازی به کشاورزی نداشتند. اگر آن زمان در زمینه گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کردند اکنون وضعیت بی آبی بر اقتصاد آنها تاثیر نداشت. درباره همدان هم این توانایی کمتر از اصفهان نیست. همدان علاوه بر ظرفیت تاریخی، جذابیت طبیعی بی‌نظیری دارد. چطور ممکن است که ما از چنین وضعیتی در توسعه اقتصادی استفاده نکنیم. این ثروت فقط برای مردم همدان نیست، بلکه برای تمام ایرانی‌ها است.

وی در ادامه عنوان می‌کند: نشانه نبوغ تاریخی خلاقانه را می‌توانید در این بافت ببینید و ما به سوداگران زمین و املاک اجازه می‌دهیم دانه‌ها و تک بناها را از بین ببرند. بنای با ارزشی مانند خانه نراقی از بین رفته و هیچ چیزی از آن باقی نمانده است. سی سال پیش در پروژه‌ای، بیش از صد خانه شناسایی شد و می‌توان گفت اکنون حتی ده خانه هم باقی نمانده است.

صحی زاده در پایان می‌گوید: مردم همدان و تمام کسانی که دلشان می‌خواهد این شهر را توسعه یافته و با رونق ببینند، باید دست به دست هم داده و حمایت کنند. نه تنها مانعی در برابرش ایجاد نکنند بلکه تا میتوانند پشتیبانی کنند و به عنوان یک خواست بسیار جدی از مسئولان و مدیریت شهری بخواهند که پرونده ثبت جهانی را جلو بی‌اندازند و تا جایی که می‌توانند به تصریح ثبت جهانی کمک کنند؛ چون به طور قطعی بر اقتصاد شهر تاثیر می‌گذارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.