به یاد معمار شهر اطلسی‌ها، مهندس محمد قهوه‌ای

0 55

بزرگداشت مهندس محمد قهوه‌ای در همدان

به مناسبت بزرگداشت مهندس «محمد قهوه‌ای» هنرمند، طراح و معمار خلاق همدانی و نمایش برخی آثار او ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ پس از ۱۵ سال از درگذشت او در شهر کتاب همدان گردهمایی برگزار می‌شود.

حسین زندی دبیر اجرایی این مراسم با اعلام این خبر گفت: مهندس محمد قهوه‌ای سال ۱۳۲۰ در همدان به دنیا آمد دوره ابتدایی و متوسطه را در همدان گذراند و تا مقطع فوق لیسانس معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد و سال ۱۳۴۸ از این دانشکده فارغ التحصیل شد.

بزرگداشت مهندس محمد قهوه‌ای هنرمند، طراح و معمار خلاق همدانی
بزرگداشت مهندس محمد قهوه‌ای هنرمند، طراح و معمار خلاق همدانی

محمد قهوه‌ای از نقاشان به نام همدان بود

زندی با بیان اینکه او از شاگردان مهندس «هوشنگ سیحون» بود، افزود: که از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۸۷ به مدت ۴۳ سال در همدان به خلق آثار معمارانه پرداخت. محمد قهوه‌ای از نقاشان به نام همدان بود که کارهای کم‌نظیری از او به جا مانده است.

زندی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته مهم در زندگی حرفه‌ای مهندس محمد قهوه‌ای نگاه عاشقانه‌اش به زادگاه خود همدان بود، گفت: محمد قهوه‌ای تا پایان عمر در این شهر زیست و کار کرد. نکته دیگر پیوند هویت هنر معماری سنتی و هنر مدرن بود که در طول بیش از چهار دهه فعالیت در این مسیر کوشید و در آثارش نمود پیدا کرد. او نگاه هنری به معماری داشت و همواره از معماری سودجویانه فاصله می‌گرفت.

محمد قهوه‌ای؛ معماری به روایت من

او در ادامه افزود: قهوه‌ای مدرس دانشگاه آزاد همدان بود و شاگردان زیادی را در همدان پرورش داد که برخی از آنها به نگاه هنری استادشان پایبند ماندند و در طراحی‌هاخلاقیت را فدای سود نکردند.

زندی با اشاره به تخریب بناهایی که مهندس قهوه‌ای طراحی کرده بود، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته متاسفانه بسیاری از بناهایی که توسط مهندس قهوه‌ای طراحی شده بود توسط سودجویان و بساز بفروش‌ها نابود شده و تبدیل به برج شده اند. امید است کارهای باقی‌مانده او در شهر از دسترس دلالان ملک در امان بمانند.

وی در ادامه گفت: برخی از آثار طراحی او در کتاب «محمد قهوه‌ای؛ معماری به روایت من» گرد آمده است اما این همه آثار او نیست و امید است شاگردان او تلاش بیشتری برای تهیه ‌طرح‌ها و نقشه‌های داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.