بلاتکلیفی نهر شعبان نهاوند با وجود ۱۵ میلیارد اعتبار

0 6

فرماندار نهاوند گفت: با وجود اینکه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای ساماندهی نهر شعبان اختصاص یافته اما هنوز وضعیت آغاز عملیات اجرایی آن مشخص نیست‌.

ضرغام احمدوند اظهار کرد: نهر شعبان از مهمترین و اصلی‌ترین منبع آب برای باغات و بخش زراعت شهرستان نهاوند است که از مجموع زمین‌های زراعی و باغ‌های شهرستان ۱۸۰۰ هکتار زیر پوشش این نهر قرار دارند که ۹۵ درصد این اراضی را باغات تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: نهر اصلی شعبان دارای ۱۴ کیلومتر طول با ۴۶۰ دریچه آبگیری است که تاکنون ۱۱۵ کیلومتر در آن با احتساب انهار فرعی بتنی شده و حدود ۵۰ کیلومتر دیگر نیاز به بتنی شدن دارد.

احمدوند ادامه داد: اقتصاد و معیشت مردم نهاوند و روستاهای تابعه آن وابسته به کشاورزی است و ساماندهی نهر شعبان یک ضرورت برای استمرار صنعت کشاورزی شهرستان است.

فرماندار نهاوند با بیان اینکه در دو سال گذشته به‌علت کاهش بارندگی‌ها کشاورزان با مشکل کمبود آب مواجه بودند، تأکید کرد: در بحث تأمین آب مورد نیاز کشاورزان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی سال گذشته اقداماتی در سطح شهرستان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود انجام شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت نهر شعبان باید هرچه زودتر تعیین‌تکلیف شود، افزود: با وجود اینکه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای ساماندهی نهر شعبان اختصاص یافته، عدم هماهنگی بین شرکت آب‌منطقه‌ای و سازمان مدیریت باعث نامشخص شدن وضعیت نهر شعبان شده است.

احمدوند یادآور شد: هنوز وضعیت آغاز عملیات اجرایی این نهر مشخص نیست و این در حالیست که فصل کاری برای شروع ادامه ساماندهی این نهر به سرعت در حال سپری شدن است و طولانی شدن عملیات اجرایی آن علاوه بر بالا رفتن هزینه، میزان بهره‌وری از این طرح را با مشکل مواجه می‌سازد.

به گفته وی، در برخی مواقع علت تأخیر در اجرای طرح های عمرانی نبود اعتبار است در حالیکه الان بودجه و اعتبار وجود دارد اما عملاً کاری انجام نشده که آسیب این مسأله در نهایت متوجه بخش کشاورزی شهرستان می‌شود.

فرماندار نهاوند در پایان بیان کرد: در سال جاری در بحث مشکلات آب در بخش کشاورزی شهرستان انتظار می‌رود موارد و مشکلات به‌شدت گذشته نباشد اما باید تمهیدات لازم برای مواجه با مشکلات گذشته را داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.