با انتصاب مدیرکل جدید میراث فرهنگی، باید قید ثبت جهانی هگمتانه را بزنیم

0 45

حسین زندی می‌گوید: شهردار شهر کوچک مریانج در همدان، (زادگاه حمیدرضا حاج بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی)، از مدتی قبل به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی همدان انتخاب شده است، حتی شنیده‌ها می‌گویند این معرفی با موافقت استاندار همدان بوده و وزارتخانه میراث فرهنگی هم مخالفتی با این انتخاب نداشته است.

او با بیان این‌که این اقدام، برای معرفی فردی که سابقۀ حضورش در بنیاد مسکن استان همدان به عنوان اداره‌ای که در طول چند سال گذشته بناهای تاریخی را نادیده گرفته و نسبت به هویت شهر بی‌توجهی بوده، درست نیست، می‌گوید:‌ گفته می‌شود محوطۀ تاریخی هگمتانه در سال آینده تنها کاندیدای ثبت جهانی میراث ملموس کشور به یونسکو معرفی شده است، حال در این شرایط، نبود مدیری که نسبت به شرایط مسلط باشد، وضعیت را برای این پرونده، در یونسکو می‌تواند بدتر کند و حتی تنها شانس کشور برای ثبت جهانی را در حوزه میراث ملموس بگیرد.

حسین زندی

وی با بیان این‌که تغییر مدیر کل فعلی همدان، به عنوان مدیری از دولت گذشته یک اتفاق طبیعی است، ادامه می‌دهد:‌ اما ای کاش دست‌کم گزینۀ بهتری که آشنایی بیشتری با میراث فرهنگی دارد، برای این سمت مشخص شود. در سال گذشته وزارتخانه میراث فرهنگی، برنامه‌ریزی‌هایی برای تکمیل پرونده ثبت جهانی هگمتانه انجام داده و حالا که مدیر کل بعد از گذشت چند سال با بحث‌های مدیریتی میراثی آشنا شده، بحث تغییر او را مطرح می‌کنند.

این فعال میراثی در همدان با اشاره به این‌که در طول چند سال گذشته سیاست‌های بنیاد مسکن باعث شده تا بافتِ قدیمی روستاهای تاریخی همدان ازبین بروند و بسیاری از آثار تاریخی در روستاها دچار تغییر شوند، ادامه می‌دهد: در این شرایط شخصی را به عنوان گزینۀ جدید مدیر کل میراث همدان انتخاب کرده‌اند که مدتی را کارمند بنیاد مسکن بوده است، بنیادی که تا کنون رفتارهایش ضد میراثی بوده و با طرح‌هایی مانند طرح «هادی روستا» که توسط  این بنیاد اعمال می‌شود، نابود شده است و در کل نگاه میراثی ندارد.

او توضیح می‌دهد: از حدود ۲۰ سال قبل، یعنی زمانی که بنیاد مسکن نقشه‌ها و طرح‌های هادی روستایی را پیگیری می‌کرده تا امروز، خانه‌های روستایی به خانه‌های شهری تبدیل شده و عناصر خانه‌های روستایی مانند طویله، مطبخ، انبار و گندم به مرور حذف شده‌اند و دیگر تقریبا تفاوتی بین خانه‌های روستایی و شهری وجود ندارد. دیگر جایی برای نگهداری حیوانات نیست و هیچ کشاورزی مانند گذشته در کنار خانه‌ها انجام نمی‌شود، اتفاقی که به میراث طبیعی نیز آسیب زیادی وارد کرده است و حتی بسیاری از امامزاده‌ها، مساجد و حمام‌های تاریخی در نقشه‌های بنیاد مسکن از بین رفته‌اند.

میراث فرهنگی همدان

وی این پرسش را مطرح می‌کند که «اگر قرار است از شهرداری کسی، سکان میراث فرهنگی استان را به دست بگیرد، چرا از افراد قوی‌تر مانند دکتر یوسفی نوید که امروز شهردار نهاوند است و نگاه میراثی دارد، استفاده نمی‌شود یا آقای عباس صوفی شهردار سابق همدان که مدیری قوی و قدرتمند است، یا دکتر داوود احمدی شهردار شهری هر چند کوچک اما علاقمند به میراث فرهنگی و مسائل اجتماعی با تحصیلات مرتبط استفاده نمی‌شود؟

زندی با بیان این که به نظر می‌رسد این قضیه مرتبط با منافع گروهی، یک جریان یا یک نماینده مجلس است که بارها گفته من در عزل و نصب‌های استان دخالت ندارم، در حالی که برای هر اداره‌ای یک مدیرکل یا شخص را معرفی کرده است، می‌گوید: مستنداتی داریم که شخص معرفی شده برای میراث فرهنگی همدان، از نزدیکان این آقای نماینده است و استاندار و معاون استاندار نیز گفته‌اند ما مجبور شده‌ایم که او را به تهران معرفی کنیم. به نظر می‌رسد قحط الرجال است، در حالی که می‌توانستند از مدیران دیگر که جابجا شده‌اند در این پست استفاده کنند، مدیران و متخصصان  غیر بومی دیگری هستند که می‌توانند این پست را بر عهده بگیرند، هرکسی که آدم خوبی است، لزوما مدیر مناسبی هم نیست.

این فعال میراثی می‌گوید: انتظار فعالان میراثی از دیگر نماینده‌های همدان این است که آن‌ها نیز در این مورد موضع‌گیری کنند، چون قرار است یک شخصِ غیر میراثی وارد میراث می‌شود که هیچ شناختی ندارد و قطعا مدت‌‌ها طول می‌کشد تا با چم و خم حوزه آشنا شود و نیاز به آموزش دارد و تا زمانی که وی با اصول کار آشنا شود، قطعا شانس همدان برای ثبت جهانی هگمتانه نیز از دست می‌رود. زندی در پایان می‌گوید: با این انتصاب قطعا باید قید ثبت جهانی هگمتانه را زد و در این اتفاق افزون بر نماینده همدان، استاندار و وزیر میراث فرهنگی نیز مسئولند، بنابر این در سالهای آینده باید به مردم استان همدان پاسخ دهند.

منبع: میراث خبر

خبرنگار: سمیه ایمانیان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.