اگر هگمتانه ثبت جهانی شود

0 45

مهم‌ترین مسئله سال ۱۴۰۲ در همدان پیگیری پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان است. بسیاری از مسئولان و کارشناسان در خصوص این مسئله صحبت کردند این‌بار دکتر «محمد سعید ایزدی» مدرس دانشگاه و معاون سابق وزارت راه و شهرسازی از ثبت جهانی گفت.

ارزش مجموعه فاخری تپه هگمتانه، فراتر از مقیاس ملی است

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، در خصوص ثبت جهانی هگمتانه گفت: تپه هگمتانه مجموعه فاخری است که ارزش آن فراتر از مقیاس ملی است و امیدواریم فرایند ثبت جهانیان هر روز پیگیری شود و به نتیجه نهایی برسد. ثبت جهانی این مجموعه ارزشمند از ابعاد مختلفی قابل توجه است. نکته مهم این است که ما توانستیم یادگار گذشته خود را که در لایه‌های مختلف تاریخی در دوران مختلف تاریخی جمع‌آوری شدند و چنین اثری را به وجود آوردند، به جهان و جهانیان معرفی کنیم.

ایزدی ادامه داد: ثبت جهانی هگمتانه و آنچه‌که همیشه درخصوص تاریخ و تمدن خود می‌گوییم، می‌تواند باعث افتخار ما باشد. همچنین ثبت جهانی این امکان را برای ما فراهم کرد که بتوانیم مبلغ پیشینه و تاریخ و تمدن خود باشیم. توجه مسئولان و متولیان به ارزش‌های این اثر، نکته حائز اهمیت در ثبت جهانی مجموعه هگمتانه است؛ بنابراین طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی، مراقبت و حفاظت از آن تحت این چهارچوب‌ها قرار می‌گیرد و دست‌اندازی به حریم و عرصه اثر به حداقل خواهد رسید. لذا برخورداری از این چهارچوب‌های حقوقی می‌تواند کمک شایانی به حفاظت از این مجموعه ارزشمند کند.

تپه هگمتانه افتخار همه ما همدانی‌ها است

وی افزود: به عنوان یک شهروند همدانی معتقدم تپه هگمتانه افتخار همه ما همدانی‌ها است که مقیاسش فراتر ازهمدان و در مقیاس ملی و جهانی است؛ اما شاید ما شهروندان همدانی نیز شناخت درستی از این مجموعه تا به امروز نداشتیم و ممکن است حتی پای خود را در هیچ کدام از این آثار به جا مانده و حفاری‌هایی که انجام شده نگذاشته باشیم.

ایزدی در پایان اظهار کرد: شاید این اتفاق بتواند ذهن ما را روشن کند و بار دیگر به سمت مکانی که متعلق به همه ما است دعوت کند و این حس تعلق است که میتواند بزرگترین پشتوانه حفاظت از این مجموعه باشد. حفاظت از این مجموعه وظیفه همه ما بوده و این وظیفه، راه حلی جز آشنایی ما و پشتیبانی کردن ما از آن ندارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.