اوضاع و احوال دانشگاه علمی کاربردی

0 10
زمانی استقبال از دانشگاه علمی کاربردی زیاد بود اما به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته مقداری تقلیل پیدا کرده و دانشجو کمتر شده است. برای پیگیری این موضوع و وضعیت این نهاد آموزشی در استان سراغ سعید نظری سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی همدان رفته‌ایم. 
سعید نظری مدیر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان می‌گوید: دانشگاه جامع علمی کاربردی براساس برنامه ششم توسعه متولی آموزش‌های عالی مهارتی است. طبق برنامه ششم توسعه مقرر بود که ۳۰ درصد آموزش عالی کشور مهارتی باشد. در آموزش و پرورش این سهم باید ۵۰ درصد باشد.
در دانشگاه جامع علمی کاربردی سرفصل‌ها باید منجربه یک مهارت باشد. ۶۰ درصد آموزش‌ها باید مهارتی باشد و ۴۰ درصد نظری باشد. ما در چهار حوزه صنعت، کشاورزی، خدمات اجتماعی و فرهنگی آموزش می‌دهیم. آموزش در دانشگاه جامع علمی کاربردی آموزش در یک محیط واقعی کار است.
نظری در ادامه می‌گوید: یک سری اشتباهات بود که در دولت قبل باعث شد فعالیت این نهاد کمتر شود. بخش زیادی از مراکز علمی کاربردی را به دستگاه‌های دولتی متصل بودند از امکانات بلااستفاده و بالقوه آن‌ها استفاده می‌کردند به‌ویژه در حوزه کشاورزی مانند مراکز تحقیقات کشاورزی را تعطیل کردند.
او ادامه می‌دهد: یک ویژگی دانشگاه علمی کاربردی قابل آمایش بودن آن است. و می‌توان یک رشته را بر اساس نیاز واقعی بازار کار را ایجاد و یا در صورت اشباع تعطیل کرد.
شورای عالی اداری مصوبه‌ای تصویب کرد و مراکزی که به جهاد دانشگاهی، هلال احمر وصل هستند توقف دوره اعلام کرند. در پذیرش بهمن‌ماه سال گذشته پذیرش دانشجو در کشور ۶۰ هزار نفر بود. امسال که ۱۳۰ مرکز حذف شد و دو هزار رشته‌ای که نیاز نبود آمایش کردیم پذیرش و استقبال به ۶۸ هزار نفر رسید. یعنی افزایش پذیرش داشتیم.
او با اشاره به وضعیت دانشگاه علمی کاربردی در استان همدان می‌گوید: در همدان زمانی ۱۲ هزار نفر دانشجو داشتیم اما الان دو هزار نفر دانشجو داریم. اما به زودی با تاسیس مراکز جدید علمی کاربردی در مناطق مختلف تعداد افزایش می‌یابد. دانشجوهای ما تضمین اشتغال دارند. الان در همدان هشت مرکز آموزش علمی کاربردی داریم و یک مرکز اخیرا تاسیس شده است. اکنون سه مرکز فعال هستند و چهار مرکز دیگر دوره کوتاه مدت برگزار می‌کنند. شهریه دانشگاه علمی کاربردی پایین است و مدرک آن بین‌المللی است.
از او می‌پرسم در استان همدان گرایش به کدام رشته‌ها بیشتر است؟ در پاسخ می‌گوید: معمولا رشته‌های خدمات اجتماعی متقاضی بیشتری دارند. مثلا رشته‌های حسابداری، مدیریت و آرایشگری و… 
نظری در پایان می‌گوید: نیاز امروز جامعه ما کمبود شدید مقطع کاردانی و کارشناسی است. وقتی فوق لیسانس و دکتر تربیت می‌کنید و بازار کار برای آن ندارید کارتان اشتباه است. 
در صنایع و کشاورزی ما نیاز به کارشناس و تکنسین داریم و دراین زمینه فعالیت می‌کنیم.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.