اهمیت ثبت جهانی هگمتانه

0 8

شهربان پرس، این روزها مهم‌ترین مسئله شهر همدان، جهانی شدن هگمتانه است که بسیاری از مردم و مسئولان در این مسیر تلاش می‌کنند. این‌بار اهمیت ثبت جهانی هگمتانه را از زبان «فرهاد فرزانه» می خوانیم.

«فرهاد فرزانه» معاون سابق امور عمرانی استانداری همدان در خصوص ثبت جهانی شدن هگمتانه می‌گوید: اگر قرار باشد همدان آینده خودش را بسازد و وضغیت اشتغالش بهتر شود، به غیر از گردشگری چه اولویت دیگری می‌تواند داشته باشد؟

وی ادامه می‌دهد: تا به امروز تاریخ هیچ شهری به اندازه همدان دارای این عظمت نبوده و نیست. در گذشته تعدادی شهر تاریخی بودند که اکنون وجود ندارند. همدان شهری است که از ابتدا به عنوان شهری متمدن شکل گرفته است و با تمام فراز و فرودهایی که به خود دیده، همچنان به حیات‌اش ادامه میدهد. شهرهای کمی وجود دارند که مانند همدان با کیفیت باشند.

فرزانه عنوان می‌کند: پیشینه استقرار در این منطقه به هزاره پنجم پیش از میلاد می‌رسد که البته مادها درهزاره اول پیش از میلاد اولین حکومت یکجا نشین ایران را در هگمتانه پایه گذاری کردند و در دوران هخامنشیان واشکانیان به اوج رسید. در میان تمام اتفاق‌هایی که افتاده، داستان‌هایی هست که میتواند هویت تاریخی و گردشگری همدان را غنا بدهد و به رونق این صنعت کمک کند و در نتیجه وضعیت مردم را بهتر کند.

وی تصریح می‌کند: ما تاریخی داریم که مذاهب مختلف سالیان سال در کنار هم بودند و چندین قرن، همدان پایتخت ایران بوده است. بهتر است که آن را به ثبت جهانی برسانیم تا همدان به رسمیت شناخته شود.

فرزانه در پایان می‌گوید: همدان این توانایی را دارد که همراه با تلاش های صورت گرفته، در ثبت جهانی جا بگیرد و آن زمان، آغاز یک راه جدید و آینده درخشان برای همدان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.