اهمیت برندسازی در گردشگری

0 11

نخستین نشست روز سوم غرفه شهرداری همدان در هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران با موضوع برندسازی مولفه‌های صنعت گردشگری در شهر برگزار شد.
دکتر ابراهیم بای سلامی در این نشست گفت:  میزان ورود گردشگر یکی از فاکتورهای سنجش شاخص توسعه است. بزرگترین پدیده اجتماعی دنیا گردشگری است. شهرهایی در دنیا هستند که جاذبه تاریخی دارند، اما آنهایی که چنین جاذبه‌ای ندارند با ارائه خدمات و میزبانی خوب گردشگران را جذب می‌کنند. سعدی می‌گوید «بزرگان مسافر به جان پرورند، که نام نکویی به عالم برند/ تبه گردد آن مملکت عنقریب، کزو خاطر آزرده گردد غریب» مهمانداری در فرهنگ ما پیشینه بسیار دارد و معتقد بوده‌ایم که ملتی تباه می‌شود که مهمان را اذیت کند.

او افزود: ما کشوری هستیم که آمادگی برای پذیرش مسافر و گردشگر را در تاریخ خود داریم، نمونه بزرگش کاروانسراهای شاه عباسی که به قولی به تعداد ۱۰۰۰ مورد در کشور ساخته شده است. ما باید این هویت تاریخی را باز تعریف کنیم و به نسل جدید بشناسانیم.

اولین مولفه‌ای که ایجاد کشش می‌کند جاذبه است. وقتی به میراث فرهنگی اهمیت داده نشود و گردشگری فقط به مفهوم زیارت باشد، ایران مقصد گردشگری مردم فقیر کشورهای همسایه می‌شـود، که با خود معضلات اجتماعی و سلامتی فراوان همراه دارد.
بای سلامی افزود: کتاب‌هایی که درباره همدان نوشته شده در سطح مهدکودک هم نیست. پس نمی‌تواند مخاطب جذب کند. محتوای سطح پایین خودش تبدیل به ضدتبلیغ می‌شود.

غار علیصدر پذیرای گردشگران نوروزی

غارعلیصدر می‌تواند مقصد گردشگری پرارزشی باشد اما به دلیل خدمات سطح پایینی که در آن ارایه می‌شود، اینگونه نیست.

او در ادامه گفت: دومین مولفه، حمل و نقل است. متوسط عمر هواپیما در ایران ۲۷ سال است. ناوگان مسافرتی ما مایه خجالت است. جاده‌های ما میزان کشتار بسیاری دارد. آژانس، های خارجی این آمار را می‌بینند و بر اساس آن برنامه سفر می‌ریزند. و این آمار برای آنها دافعه ایجاد می‌کند. و رفع این موارد به عهده دولت است. حقیقت این است که توسعه به نام دولت‌ها نوشته می‌شود، درنتیجه توسعه نیافتگی نیز به گردن دولت‌هاست.

او افزود:  مولفه بعدی اقامت است. حدود ۱۲۰۰ هتل در ایران وجود دارند،  که کمتر از ۵ درصد آنها ۵ستاره هستند. هتل عرصه عرضه صنعت گردشگری است ولی سرمایه‌گذاران هتل در کشور ما محدودیت‌های فراوان دارند و امکان این عرضه را ندارند.

مولفه بعدی رستوران و غذاست. که کشور ما در ارائه غذاهای متنوع و خاص موجود در این سرزمین ضعف بسیار دارد.مولفه بعدی بازار، خرید و سوغات است.  دو سوم هزینه سفر گردشگر اروپایی صرف خرید می‌شود.

موزه های همدان
مولفه بعدی خدمات اختصاصی گردشگری است. سیستم بانکی ما به دنیا متصل نیست، و گردشگر مجبور است پول نقد همراه خود بیاورد، در حالی که در تمام دنیا کارت‌های اعتباری مثل مستر کارت و ویزا قابلیت هرگونه پرداختی را برای مسافر فراهم می‌کند. بیمه گردشگر خیلی ضعیف است. دکتر محمدرضا احمدی استاد دانشگاه طباطبایی در یک تحقیق ۶۰ مورد مغایرت با حقوق گردشگر در قوانین ایران پیدا کرده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.