اقلام مصرفی در ازای زباله

0 18

طبق آماری که سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارائه میکند، مردم شهر همدان روزانه حدود چهارصد تن زباله تولید میکنند.
«امیر علی کلامی» کارمند سازمان مدیرت پسماند با اشاره به تعریف پسماند می‌گوید: به تمام زباله هایی که توسط انسان تولید میشوند از جمله زباله‌های خشک، تر، دور ریختنی‌های مواد غذایی، خوراکی‌ها و زباله‌های عفونی و بیمارستانی پسماند میگویند و به اموری که از زمان تولید تا دفن زباله انجام میشود مدیریت پسماند میگویند.
وی می‌گوید: کارکنان سازمان مدیریت پسماند زباله‌ها را با دستگاه‌های حمل مکانیزه زباله از در خانه‌های مردم و سطل‌های زباله داخل شهر جمع می‌کنند و این زباله‌ها طبق فرایندی به سکوی میانی زباله انتقال می‌یابند. در مجاورت سازمان مدیریت پسماند سکویی است که دستگاه حمل زباله به نوبت روی آن قرار می‌گیرند و زباله‌های جمع شده را وارد دستگاه بزرگتری به نام «سیمی تریلر» می‌کنند که هر کدام از آن‌ها حدود پنجاه تن زباله در خود جای می‌دهد. در نهایت این زباله‌ها از سکوی میانی به سایت دفن زباله انتقال داده می‌شود. سایت دفن زباله شهرداری همدان در جاده همدان- تهران پشت پلیس راه همدان واقع شده و درآنجا نیز توسط ماشین آلات و نیروهای انسانی با توجه به نوع زباله با روش‌های خاص و بی خطر دفن می‌شود.
کلامی ادامه می‌دهد: از وظایف مهم سازمان مدیریت پسماند آموزش شهروندی است که این کار به طور گسترده انجام می‌شود و هرساله تعدادی آموزشیار استخدام شده و به مدارس فرستاده می‌شوند و در مدارس به کمک مدیران و معلمان در رابطه با فرایند مدیریت پسماند، تعریف زباله، فرایند دفن، راهکارهای سالم ماندن محیط زیست و مسائل دیگر صحبت می‌کنند، که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تفکیک زباله از مبدا است. هر خانواده همدانی باید آموزش ببیند که زباله‌های خشک و تر را در خانه تفکیک کند به دلیل اینکه زباله‌های تر، قابل بازیافت نیستند و زباله‌های خشک از جمله فلزات، پلاستیک و کاغذ انواع مختلفی دارند و مجددا وارد چرخه بازیافت می‌شوند که این قضیه بسیار مهم است؛ زیرا علاوه بر ایجاد اشتغال ،به محیط زیست هم آسیبی نمی‌رساند.
وی در ادامه بیان می‌کند: کانکس‌هایی در سطح شهر وجود دارد که مردم را به تفکیک زباله تشویق می‌کنند.مردم برای اینکه پسماندهای خشک خود را در خانه جمع‌آوری کرده و به این کانکس‌ها تحویل بدهند، تشویق می‌شوند و یک سری اقلام مانند مواد شوینده، کیسه زباله، کیسه فریزر و هر چیزی که در خانه به آن احتیاج داریم و خریداری می‌کنیم، در این مراکز وجود دارد که متصدیان این کانکس‌ها، پسماندها را گرفته و پس از وزن کردن، بر اساس آن اقلام مصرفی می‌دهند.
کلامی در پایان عنوان می‌کند: سازمان مدیریت پسماند طی این سال‌ها بابت این قضیه زحمات زیادی کشیده است. نیروهایی به ارگانها و ادارات می‌روند، سطل مخصوص کاغذ را با شعار «کاغذ زباله نیست» از ادارات و دفاتر دریافت می‌کنند و بابت آن پول یا اقلام مصرفی پرداخت می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.