استقبال شهروندان از تور همدانگردی

مسئول واحد گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی از استقبال شهروندان همدانی از تور همدانگردی طی ایام نوروز خبر داد.

0 6
شهربان پرس به نقل از فارس پوریا هادیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری طی ایام نوروز از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اظهار کرد: با وجود کمبودهایی که در حوزه منابع مالی وجود داشت تلاش کردیم برنامه‌های مختلفی را در طول تعطیلات نوروزی برای شهر همدان برنامه‌ریزی کنیم که خوشبختانه اجرای برنامه‌ها نیز بازتاب خوبی داشت.
وی با بیان اینکه برنامه‌های استقبال از نوروز از بیست و چهارم اسفند ماه سال گذشته و با هدف ایجاد نشاط اجتماعی در شهر آغاز شد گفت: این برنامه‌ها توسط گروه‌های هنری مختلف در سطح شهر به اجرا درآمد، برنامه‌هایی همچون شادپیمایی عروسکی و اجراهای شاد کودکانه که در دوازده محله و همچنین مراکز پررفت و آمد شهر از جمله آرامگاه بوعلی‌سینا، پیاده‌راه بوعلی، پیاده‌راه اکباتان و میدان امام خمینی‌(ره) اجرا شد.
مسئول گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با اشاره به اینکه شهر همدان از دو سال پیش به عنوان مقصد گردشگری کودک و خانواده معرفى شده است که محتوا و رویکرد در بیشتر برنامه‌های اجرایی، محور قرار گرفتن کودکان بوده است افزود: برنامه شادپیمایی و کاروان شادی در محلات شهر همدان نیز با همین دیدگاه اجرایی شده است.
وی یادآور شد: بخش دیگری از برنامه‌های نوروزی با عنوان آیین‌های هگمتانه در مراکز تفریحی و تاریخی شهر نظیر آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه باباطاهر و محوطه تاریخی گنجنامه و تپه باستانی هگمتانه اجرا شد که شامل نقالی، نمایش خیمه شب بازی و اجرای نمایشی شخصیت‌های مشهور شهر همدان بود.
هادیان عنوان کرد: این برنامه با هدف آشنایی هرچه بیشتر مسافران و گردشگران شهر همدان با دارایی‌های تاریخی و فرهنگی و نیز شخصیت‌های اثرگذار شهر در تاریخ، هنر و فرهنگ کشور ایران اجرایی شد. وی خاطرنشان کرد: نگاه ما در حوزه گردشگری صرفاً بر مسافرانی که به همدان سفر می‌کنند متمرکز نیست و در همین راستا بخشی از برنامه‌های گردشگری نوروزی برای شهروندان همدانی تدارک دیده شد تا گردشگر شهر خود باشند.
مسئول گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با بیان اینکه همدان‌گردی پیاده با شهروندان یکی از برنامه‌هایی که از سال گذشته اجرایی شد گفت: با توجه به بازخوردهای خوبی که گرفته شد، در سال جدید هم اجرایی شد.وی بیان کرد: این برنامه با هدف آشنایی هرچه بیشتر شهروندان همدانی با ظرفیت‌های کم‌نظیر فرهنگی، تاریخی، آداب و رسوم، مشاغل و سرگذشت شهر محل زندگی‌شان از سوی برگزار‌کنندگان تدارک دیده شد.
هادیان با اشاره به اینکه هدف دیگری در اجرای تور پیاده همدانگردی مورد نظر بود و آن تقویت حس تعلق به مکان در شهروندان از راه آشنا کردن آنها با دارایی‌های فرهنگی، تاریخی و هنری شهر و زادگاهشان بود ادامه داد: همچنین ترویج فرهنگ گردشگری بدون خودرو نیز لحاظ شده است.
وی با بیان اینکه این محل‌ها عمدتاً در بافت تاریخی، بازار سنتی و محله‌های قدیمی شهر همدان قرار دارند گفت: در برنامه تور پیاده همدان گردی از ظرفیت فعالان حوزه گردشگری، کارشناسان و متخصصان حوزه معماری و شهرسازی و همچنین راهنمایان مجرب در حوزه گردشگری استفاده شد تا اطلاعات ارزشمند و مفیدی را در اختیار بازدید‌کنندگان قرار دهند.
مسئول گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ارائه اطلاعات به گردشگران با ورود به شهر در خصوص زیرساخت‌های گردشگری شامل مراکز خدماتی، اقامتی، رفاهی، تفریحی، بازار و تمام اماکنی که یک گردشگر در زمان ورود به یک شهر نیازمند دسترسی به اطلاعات آنهاست گفت: با استفاده از ظرفیت موجود در سامانه جامع مدیریت شهری شهرداری همدان (۱۳۷) و با استقرار راهنمایان گردشگری پاسخگوی نیاز گردشگران بودیم.
وی با اشاره به اینکه فعالیت این سامانه از راه نصب بنرها در مبادی ورودی شهر، مسیرهای پررفت و آمد شهر و ورودی‌های اماکن گردشگری اطلاع‌رسانی شده بود افزود: از طریق سامانه ۱۳۷ به صورت ۲۴ ساعته گردشگران و مسافران با ورود به شهر همدان به اماکن مورد نظرشان هدایت می‌شدند.هادیان بیان کرد: با توجه به تجربه خوبی که سال گذشته از اجرای تور همدان‌گردی با استفاده از ظرفیت اتوبوس‌های گردشگری داشتیم، سال ۱۴۰۳ نیز به برنامه‌ریزی و اجرای تور گردشگری با استفاده از این اتوبوس‌ها اقدام کردیم.
وی با بیان اینکه تعدادی از مسافران و گردشگران از طریق کیوسک‌های راهنمای گردشگری که در نقاط مختلف شهر مستقر بودند، می‌توانستند در این تور ثبت‌نام کنند گفت: امسال با هماهنگی که پیش از تعطیلات نوروز با تعدادی از مراکز اقامتی داشتیم، آنها از محتوای برنامه مطلع شدند و براى ثبت‌نام متقاضیان اعلام آمادگی شد.مسئول گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان تأکید کرد: در برنامه تور گردشگری چهار ساعته، اماکن گردشگری تاریخی شاخص شهر همدان توسط راهنمایان مجرب و دارای مجوز فعالیت از اداره کل میراث فرهنگی به گردشگران معرفی می‌شد و مورد بازدید قرار می‌گرفتند.
وی با بیان اینکه امیدواریم در ادامه این مسیر با حمایت‌های بیشتری که از سوی مدیران ذی‌ربط در شهرداری دریافت خواهیم کرد با قوت برنامه‌ها را ادامه دهیم افزود: با توجه به تقارن نوروز امسال با ماه مبارک رمضان و همچنین ایام شهادت امیرالمؤمنین علی‌(ع) برنامه‌هایی متناسب با این مناسبت‌ها اجرایی شد.
هادیان به اجرای آیین علوی‌خوانی و تعزیه در پیاده‌راه اکباتان، سایت موزه میدان امام خمینی و کوی خضر اشاره کرد و گفت: از روز دهم فروردین و همزمان با آغاز ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین و شب‌های قدر آیین علوی‌خانی و همچنین اجرای نمایش آیینی تعزیه به همین مناسبت در مکان‌های یاد شده اجرا شد.
وی با بیان اینکه برنامه‌های تعطیلات نوروز بیشتر با تکیه بر بازخوردهای مثبت از اقدامات قبلی اجرا شدند عنوان کرد: بسیار مهم است که برنامه‌هایی برای خود شهروندان تدارک دیده شود تا آنها به نوعی نمایندگان شهر برای ترغیب گردشگران به بازدید از همدان باشند.
هادیان تصریح کرد: در این راستا لازم است برای گروه‌های سنی مختلف از مدرسه تا دانشگاه برنامه‌هایی اجرا شود که ظرفیت‌های شهر همدان به آنها معرفی شود و با ارائه مطالب لازم به اهمیت موضوع گردشگری حساس شوند و به نوعی تبدیل به نیروهای بالقوه‌ای شوند که بتوان در مواقع لازم از توانایی و ظرفیت‌هایشان در راستای اقدامات مرتبط با حوزه گردشگری بهره گرفت.
وی با بیان اینکه یکی از موانعی که تا حدودی مانع تحقق هدف پیش بوده کمبود اتوبوس‌های مورد تقاضا برای ساماندهی برنامه‌های تورهای گردشگری دانش‌آموزی و دانشجویی در زمانبندی‌های پیش‌بینی شده طی سال گذشته است افزود: به دلیل کمبود اتوبوس‌ها در خطوط شهری امکان استفاده از آنها در برنامه مورد اشاره فراهم نشد.
مسئول گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان یادآور شد: از اقدامات دیگری که در حوزه گردشگری در نوروز ۱۴۰۳ انجام شد استقرار راهنمایان گردشگری در محل سایت موزه میدان امام خمینی(ره) شهر همدان بود که با استقبال گسترده شهروندان و مراجعه‌کنندگان به این محله تاریخی مواجه شد.
وی با بیان اینکه این اقدام با به کارگیری کارشناسان و متخصصان مجرب در این حوزه به عنوان راهنمای گردشگری از روزهای آغاز سال نو در شیفت‌های ۱۲ ساعته از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب در سایت موزه انجام شد گفت: در این راستا راهنمایان به بازدیدکنندگان از سایت موزه اطلاعات لازم را ارائه می‌دادند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.