آغاز مرمت برج تاریخی روستای بید کُرپه ملایر

0 10

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: برج تاریخی روستای «بیدکُرپه» نیاز به مرمت اضطراری داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته و عقد قرارداد با پیمانکار، مرمت این بنای تاریخی آغاز شده است.

شهربان پرس به نقل از ایرنا، «ابراهیم جلیلی» روز یکشنبه اظهار داشت: برای مرمت برج تاریخی روستای بیدکُرپه ۴۲۰ میلیون تومان اعتبار تامین شد.

برج روستای بید کُرپه ملایر
آغاز مرمت برج تاریخی روستای بید کُرپه ملایر

وی افزود: مرمت شامل برچیدن و جمع‌آوری ازاره سنگی، برچیدن مصالح فرسوده و بدون استحکام، برچیدن بخش‌های فرسوده خشتی، مرمت سقف طبقه اول و سوم برج، مرمت نمای بنا، هره‌چینی آجری، دیوار چینی، نصب ازاره سنگی، اندود کاه‌گل داخلی و بند کشی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر بیان کرد: برج بیدکُرپه بنای آجری است که در روستای بید کُرپه وسطی از توابع بخش زند واقع شده و تنها برای دیدبانی ساخته شده است.

جلیلی ادامه داد: این بنای تاریخی در سه طبقه ساخته شده و راه ورود به داخل از طبقه دوم است و مصالح به کار رفته از سنگ و آجر است که با ملات گل ساخته شده است.

وی گفت: در بدنه‌های طبقه فوقانی سوراخ‌هایی به عنوان تیرکش تعبیه شده و وجود این برج در این منطقه نشان از رونق و آبادانی آن در گذشته داشته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر یادآور شد: برج تاریخی بید کُرپه نیاز اضطراری به مرمت داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته، تامین اعتبار و عقد قرارداد با پیمانکار، در حال حاضر مرمت در حال اجرا است.

برج آجری بیدکُرپه که قدمت آن به ۷۰۰ سال می‌رسد، در چهار طبقه و در مجموع دارای ارتفاعی در حدود ۱۶ متر است و به شکل مخروط ساخته شده است که قطر میانی آن در طبقه سوم حدود ۵/۲ متر است و جبهه داخی و اصلی برج از خشت خام و جبهه بیرونی آن از آجرهای قرمز رنگ به ابعاد مختلف چهار گوش استفاده شده است.

برج آجری روستای بیدکرپه
برج آجری روستای بیدکُرپه – ملایر

این بنای آجری در روستای بید کرپه از توابع بخش زند و در ۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان ملایر قراردارد که در پی هجوم اقوام لُر برای دیدبانی ساخته شده و مصالح به کار رفته در آن از سنگ و آجر است.

برج روستای بید کرپه سنگری برای تفنگ‌چیان خان بوده که در برابر غارتگران در زمان سخت گرسنگی و خشکسالی ساخته شده است؛ این برج از کف زمین تا بالا دارای پنج طبقه است و طبقه‌های بالایی دارای روزنه‌ای برای دیدبانان و لوله‌های تفنگ چیان بوده و طبقات پایین هم انبار بوده است.

طبقه سوم که همکف پشت‌بام است با نردبانی موقت به طبقات بالاتر راه داشته و این نردبان برای جلوگیری از دسترسی به تفنگچیان به بالا کشیده می‌شده است.

تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر و بنای تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.