ریشه‌های ترافیک شهری و هوشمند سازی کنترل ترافیک

0 7

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان در گفت و گو با شهریان پرس، با بیان این‌که موضوع ترافیک شهری ریشه‌های زیادی دارد که باعث شده ما در حال حاضر با این شرایط مواجه شویم، اظهار کرد: یکی از عوامل ازدحام، شلوغی و ایجاد ترافیک ورود بی‌رویه خودرو به ناوگان حمل و نقل شهری است.

مهدی حیدری با اشاره به این‌که پلیس راهور سالیانه حدود ۱۸ هزار خودرو را شماره گذاری می‌کند و هر سال تعداد زیادی خودرو وارد شهر می‌شود در صورتی‌که تعداد خوردروهایی که از رده خارج می‌ ‌شود به این تعداد نیست، اظهار کرد: در کنار آن موضوعات دیگری مانند رفتار ترافیکی راننده‌ها، شهروندان و عابرین از جمله پارک دوبل و عبور عابرین از محل‌های غیر از محل عبور عابر پیاده شامل پل‌های عابر پیاده و خط‌کشی‌ها و همچنین عدم رعایت قوانین عبور و مرور در تقاطع‌های چراغ‌دار باعث پس‌زدگی در جریان ترافیکی می‌شود. اشکالات زیرساختی بطوری که بسیاری از تقاطع‌ها باید غیر هم‌سطح باشد اما غیر هم سطح نیست  از دیگر عوامل ایجاد ترافیک در شهر است.

هوشمندسازی کنترل تخلفات رانندگی

حیدری با تاکید بر این‌که هوشمند سازی در ترافیک به حل این مشکل کمک شایانی می‌کند، عنوان کرد: در موضوع کنترل تخلفات رانندگی یکی از عواملی که باعث حوادث و بی‌نظمی‌های ترافیکی می‌شود، تخلفات رانندگی است که این حجم از خودرو و معابر را دیگر با نیروی انسانی نمی‌توان کنترل کرد و لازم است که هوشمند سازی صورت بگیرد و سامانه های مکانیزه ثبت تخلف بکار گرفته شود. در بسیاری از شهرها در تقاطع‌ها مدت‌ها است که زمان بندی سبز و قرمز چراغ‌ها بر اساس نیاز همان تقاطع است که اصطلاحا به آن چراغ‌های هوشمند گفته می‌شود. در این چراغ‌ها زمان سبز بودن بی‌خودی وجود ندارد. بطوری که چراغ سبز باشد و خودرویی عبور نکند و از طرف دیگر تقاضا زیاد باشد و زمان سبز بودن چراغ کم باشد و خودرو در پشت چراغ بماند.

ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران ترافیک شهری

حیدری با اشاره به این‌که اگر حمل و نقل عمومی تقویت و کارآمدی آن ارتقا پیدا کند، مردم در استفاده از خودرو های تک سرنشین  امتناع می‌کنند و بار ترافیکی کم خواهد شد چرا که  این‌ موارد ریشه‌های اصلی ترافیک است، گفت: در حوزه ترافیک ذی‌نفعان و دست‌اندر کاران زیادی وجود دارند. بطوری که تصمیم گیرنده اصلی ترافیک شهری شورای هماهنگی ترافیک استان به ریاست استاندار یا معاون عمرانی است که در نهایت تصمیمات ترافیکی را اخذ و برای اجرا به دستگاه ها ابلاغ می‌کند. در این شورا پلیس راهور، شهرداری‌ها، نماینده شورای شهر، راهداری، راه و شهرسازی، اورژانس، هلال احمر و دستگاه‌های دیگر حضور دارند که در مجموع تصمیمات ترافیکی را می‌گیرند. اما در حوزه اجرای این تصمیمات و یکسری تکالیف ثابت شوارها و شهرداری‌ها مسئولیت دارند.‌ شورا به سیاست‌گذاری نظارت و شهرداری به اجرای آن می‌پردازد. تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی و تعریض معابر از وظایف شورا و شهرداری است. یکسری معابر هستند که باید تعریض شوند. شورا باید بودجه آن را در بودجه سالیانه پیش‌بینی و شهرداری باید آن را اجرا و شورا بر این اجرا نظارت داشته باشد. بازگشایی و غیر هم‌سطح کردن تقاطع‌ها نیز از دیگر وظایف است. هوشمند‌‌سازی نیاز به اعتبار دارد هر تقاطع بالغ بر یک میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که باید در ردیف‌های بودجه توسط شورا مصوب شود و شهرداری اجرا کند یا نسل سامانه‌های مکانیزه کنترل تخلف هم باید توسط شورا برای آن بودجه مصوب و توسط شهرداری اجرا شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.