هگمتانه؛ شهر مادها جهانی شد

همدانیا به مراد دلشان رسیدند

0 10

امروز ۶ مرداد ۱۴۰۳ همدانیان با تمدن به گوش جهانیان آوازه تاریخ و تمدن و فرهنگ خود را رساندند. آنچه که دغدغه‌مندان این شهر در طول دهه اخیر در دل داشتند، با پیوستن هگمتانه به یونسکو به ثمر نشست.

چهل و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی که در ۶ مرداد ۱۴۰۳ در هند به بررسی پرونده ثبت جهانی هگمتانه پرداخت،  تمام قد ایستاد و به ثبت جهانی هگمتانه، شهر مادها، پایتخت پادشاه دیاکو رای مثبت داد تا مردم جهان از این پس نام هگمتانه را در لیست یونسکو به نظاره بنشینند.  

 هگمتانه ٢٨ امین اثر جهانی ایران است که  در لیست یونسکو ثبت شد.

محوطه هگمتانه با وسعتی قریب به ۴۰ هکتار بزرگترین محوطه تاریخی درون شهری ایران است. به پارسی باستان «هگَمَتانَه»، به پهلوی «هَمَتان»، به فارسی نو «همدان» و به یونانی باستان «اِکباتانا» نامیده می شود، تاریخ این ابرشهر باستانی ایران به پیش از ۳ هزار سال پیش باز می­گردد، هگمتانه نخستین پایتختِ مادها به پادشاهی دیاکو و نیز پایتخت تابستانی شاهنشاهی هخامنشی نیز بوده است.

نام هگمتانه در دیوارنوشته داریوش بزرگ و نیز سنگ­ نوشته هِرکول در بیستون حجاری شده است .
عملیات آزاد سازی این اثر مهم باستانی از خانه های مسکونی تاسال  ۱۳۵۲ به طول انجامید و کاوشهای باستان شناسی از سال ۱۳۶۲  آغاز وتاکنون ۲۳فصل  در آن انجام شده است که ماحصل کاوش های علمی انجام شده پیدایش شهری باستانی وگسترده است . 

پایگاه خبری شهربان پرس به نوبه خود ثبت جهانی هگمتانه را  به هم شهریان با تمدن تبریک می‌گوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.