فضای کسب و کار همدان ناتراز است/ تحقق ۳۵ درصدی اشتغال

0 3

مدیرکل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به تحقق ۳۵ درصدی تعهد اشتغال در استان، گفت: فضای کسب و کار استان همدان با ناترازی روبرو است.

یوسف شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر استان همدان دارای بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جمعیت است، تصریح کرد: از این تعداد ۵۸۰ هزار نفر جمعیت فعال استان هستند.

وی با اشاره به وجود ۱۴۸ هزار کارگر در استان همدان، افزود: ۱۴۸ هزار کارگر در ۲۴ هزار واحد اقتصادی مشغول فعالیت هستند.

شعبانی با بیان اینکه کمک به استمرارو پایداری وضعیت فعلی واحدهای تولیدی، پرداخت تسهیلات ایجادی، سرمایه‌درگردش و توسعه‌ای و کمک به توسعه وضعیت فعلی واحدهای تولیدی از اقدامات دولت در راستای کمک به اشتغال نیروی کار است، خاطرنشان کرد: همه ساله در راستای کمک به توسعه فضای کسب و کار و رونق تولید در حوزه نیروی کار تعهدات اشتغال برای استانها پیش‌بینی شده که امسال ۱۷هزار و ۶۶۹تعهد اشتغال برای استان درنظر گرفته شده است.

مدیرکل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان همدان یادآور شد: سال گذشته عملکرد استان در ایجاد اشتغال ۱۱۸ درصد بود به طوری‌که تعهد استان ۲۰هزار و۷۰۶ فرصت شغلی بود که در نهایت ۲۴ هزار و ۵۸۳ فرصت ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه در راستای کمک به کیفی‌سازی اشتغال‌های ایجاد شده و مطابقت تعهدات پیش‌بینی شده با شرایط استان بررسی مجددی در تعهدات اشتغال استان انجام داده‌ایم، گفت: برای اولین بار در دولت سیزدهم کاهش تعهدات اشتغالزایی و تمرکز بر کیفی‌سازی اشتغال انجام گرفت به‌طوری‌که بیش از ۶۰۰۰ تعهد اشتغال استان کاهش یافت.

شعبانی با بیان اینکه تعهد اشتغال استان از ۲۳هزار فرصت شغلی استان در سال ۱۴۰۱، به ۱۷ هزار تعهد در سال‌جاری رسیده است، ادامه داد: هدف کیفی‌سازی فرصت‌های شغلی است که در این راستا ایجاد بیمه افراد، تسهیلات اشتغالزایی، ارائه مجوزهای شغلی، توسط دولت صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در اختیار استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: سال گذشته در مشاغل خانگی ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ چهار درصد، در جزء۴ تبصره ۱۸  نیز ۹۰۰ میلیاردتومان، در جزء ۳ تبصره ۱۸ در استان بیش از ۵۰۰ میلیاردتومان تسهیلات پرداخت شده و یا در حال پرداخت است.

وی با بیان اینکه فضای کسب و کار استان همدان با ناترازی روبرو است، اظهارکرد: در استان همدان به شدت با کمبود نیروی کار ماهر و نیمه ماهر مواجه هستیم به‌طوریکه واحدهای تولیدی استان برای تأمین نیاز خود از استانهای همجوار و یا از اتباع بیگانه به صورت غیرقانونی استفاده می‌کنند و در مقابل متأسفانه آمار بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان را در استان داریم.

شعبانی افزود: در راستای غلبه بر ناترازی در استان اولویت اشتغال را در سال‌جاری اشتغال فارغ‌التحصیلان درنظر گرفتیم به‌طوریکه از ۱۷ هزار فرصت شغلی ۴۲ درصد به اشتغال فارغ‌التحصیلان اختصاص داده شده تا در سال ۱۴۰۳ یک جهش جدی در اشتغال فارغ‌التحصیلان داشته باشیم.

مدیرکل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه ۲۵ درصد تسهیلات استان معطوف به اشتغال فارغ‌التحصیلان شده است، ادامه داد: یکی از چالش‌های استان دوری فضای علمی از بازار است که در این زمینه تفاهم نامه با مراکز علمی در راستای هدایت و مشاوره شغلی فارغ‌التحصیلان و دانشجویان برای ورود به بازار کار منعقد کردیم.

وی گفت: از۱۷ هزار و ۶۶۹ فرصت شغلی تعهد شده استان بیش از ۴۸۰۰ فرصت شغلی تاکنون محقق شده است و به دنبال تحقق این عدد را تا پایان سال با حرکتی جهادی داشته باشیم.

شعبانی با اشاره به اینکه سهم فارغ التحصیلان استان همدان در فرصتهای شغلی ایجاد شده ناچیز است، خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان استان تمایلی به حضور در فرصتهای شغلی ایجاد شده ندارند و عمدتا مشاغل درخور شأن خود و در راستای تحصیلات خود می‌خواهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان سطح و حقوق و دستمزد پایین را یکی از عوامل عدم استقبال فارغ‌التحصیلان از فرصت‌های شغلی ایجاد شده در استان دانست و افزود: فارغ‌التحصیلان استان عمدتا فرصت‌های شغلی ایجاد را نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: حداقل دستمزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است این درحالیست که درحال حاضردر واحدهای تولیدی حقوق‌های ۳۰ میلیون تومانی داریم که براساس سنوات، سوابق و تخصص فرد کارفرمایان در عقد قرارداد دستمزد را تعیین می‌کنند.

شعبانی درباره اشتغال اتباع بیگانه در استان همدان نیز تصریح کرد: استان همدان یکی از استانهای ممنوع برای فعالیت اتباع بوده و کمیته فنی اتباع خارجی استان می‌تواند به افراد در چند نوبت مجوز فعالیت دهد به طوریکه در راستای انتقال تکنولوژی به کشور، در راستای نصب و تجهیزات و ماشین‌آلات و به صورت موقت مجوز صادر می‌کند که در حال حاضر ۷۰ مجوز فعالیت برای اتباع خارجی در استان همدان صادر شده است.

وی با اشاره به اشتغال غیرمجاز اتباع بیگانه در واحدهای تولیدی استان همدان، تأکید کرد: متأسفانه شاهد اشتغال غیرمجازاتباع بیگانه در برخی واحدها به ویژه در کوره‌های آجرپزی و واحدهای سیلیس‌کوبی، دامداری‌ها و گلخانه‌ها هستیم که به صورت مرتب تیم‌های بازرسی از واحدهای استان بازرسی کرده و در صورت مشاهده اتباع غیرمجاز دستگیر و توسط عوامل انتظامی به اردوگاه استان مرکزی عودت داده می‌شود و کارفرمایان نیز به پنج برابر حداقل دستمزد سالیانه کارگران جریمه خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ نفر تبعه غیرمجاز خارجی در استان دستگیر و اخراج شدند، افزود: کارفرمایان متخلف استان امسال بیش از ۹ میلیارد تومان در زمینه اشتغال اتباع بیگانه جریمه شدند.

شعبانی درباره تسهیلات مشاغل خانگی در استان، یادآور شد: در سال‌جاری ۱۷۰ میلیارد تومان در حوزه مشاغل خانگی در ۶۰۰ رسته شغلی تسهیلات پرداخت می‌شود. در سال گذشته ۱۱۸ میلیارد تومان در مشاغل خانگی تسهیلات پرداخت شده است.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.